۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۳:۰۹
کد خبر: 83230113
T T
۰ نفر
نخست وزیر انگلیس در مورد حزب‌الله با نتانیاهو گفت‌وگو كرد

لندن – ایرنا – یك سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام كرد «ترزا می» عصر یكشنبه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو همتای صهیونیستی خود درباره تصمیم لندن برای قرار دادن جنبش حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی كه از جمعه گذشته در این كشور به اجرا درآمد، گفت‌وگو كرد.

به گزارش ایرنا، دولت انگلیس جمعه گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام كرد كه جنبش حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی این كشور قرارگرفته و طبق قانون تروریسم سال 2000 عضویت و یا دعوت به طرفداری از این گروه‌ جرم تلقی شده و 10 سال زندان دارد.
ساجد جاوید وزیر كشور انگلیس مدعی است كه حزب‌الله به اقدامات خود برای بی‌ثبات كردن وضع شكننده خاورمیانه ادامه می‌دهد و 'ما نمی‌توانیم تفكیكی بین شاخه نظامی تحریم شده این گروه و شاخه سیاسی آن قائل شویم.'
وی افزود: «به همین جهت، تصمیم گرفته‌ام كه كل گروه را ممنوع اعلام كنم.»
اقدام لندن در حالی صورت می‌گیرد كه حزب‌الله لبنان در این كشور فعالیت سیاسی داشته و در دولت جدید سعد حریری 3 وزیر دارد.
جنبش حزب‌الله در واكنش به ‌قرار گرفتن این حزب در فهرست گروه‌های تروریستی توسط انگلیس با انتشار بیانیه‌ای تأكید كرد كه لندن در اتخاذ این تصمیم، از آمریكا دنباله‌روی كرده است.
این جنبش بابیان اینكه متهم كردن این گروه به تروریسم توسط دولت انگلیس نمی‌تواند باعث فریب آزادگان جهان شود، تصریح كرد كه آزادی خواهان انگلیس خوب می‌دانند كه چه كسی تروریسم را در منطقه ایجاد و از آن حمایت كرد و همچنان بر جنایاتش سرپوش می‌گذارد»
سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس همچنین بیان كرد «می» و نتانیاهو درباره اهمیت تداوم مقابله با تمام اشكال مختلف یهود ستیزی رایزنی كردند.
نخست‌وزیر انگلیس از ادامه همكاری‌های تجاری لندن و تل‌آویو استقبال كرد و توسعه روابط دوجانبه از جمله در حوزه‌های تجارت و فناوری را مورد تأكید قرارداد.
بر اساس گزارش وزارت تجارت بین‌المللی، لیام فاكس وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس دو هفته پیش در دیدار با 'الی كوهن' وزیر اقتصاد و صنعت رژیم اشغالگر قدس، تفاهم‌نامه‌ای را امضاء كرد كه طبق آن شركت‌های انگلیسی و اسرائیلی قادر خواهند بود تا در دوره پسا برگزیت بدون پرداخت تعرفه‌های گمركی با یكدیگر تجارت كنند.
در این تفاهم‌نامه همچنین به واردات مواد غذایی و دارویی ارزان‌قیمت از سرزمین‌های اشغالی به انگلیس اشاره ‌شده كه بلافاصله با واكنش منفی گروه‌های حقوق بشری و طرفدار فلسطین مواجه شد. این تفاهم‌نامه از آن‌ جهت برای دولت لندن حائز اهمیت است كه كمتر از یك ماه مانده به خروج رسمی این كشور از اتحادیه اروپا، هنوز چشم‌انداز مشخصی درباره رسیدن به توافقنامه برگزیت وجود ندارد.
بر اساس گزارش‌های منتشرشده درصورتی‌كه انگلیس بدون دست‌یابی به یك توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، بهای كالاهای اساسی در این كشور افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت.
اروپام ** هـ ن **شبس**1613

سرخط اخبار جهان