۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷
کد خبر: 83229195
T T
۰ نفر

تربيت به معناي شكوفا كردن بذر وجودي كودك است

۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷
کد خبر: 83229195
تربيت به معناي شكوفا كردن بذر وجودي كودك است

تهران - ايرنا - قائم‌مقام معاون سيما با بيان اينكه بذر در وجود كودك وجود دارد، گفت: كودك واجد همه توانايي‌ها است و تربيت بخش هاي وجودي كودك را شكوفا مي كند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، «رضا پورحسين» روز يكشنبه در هشتمين دورهمي فعالان كودك و نوجوان با بيان اينكه براي ورود به دنياي كودك بايد به فضاي ذهني وي وارد شويم، اظهارداشت: بر خلاف دنياي بزرگسالان حضور در دنياي كودك ساده نبوده و بر اساس تعبير برخي بزرگان روانشناسي كودك فقط كودك است و مينياتور بزرگسال نيست.
وي با اشاره به اينكه نگاه ما به كودك در نوع برخورد و رفتار ما موثر است تاكيد كرد: در تربيت اسلامي نيز براي نزديك شدن به دنياي كودكان ما بايد به سمت آنها گام برداريم كه در سيره معصومين نيز قابل مشاهده است.
پورحسين گفت:كودك دنياي بي قاعده‌اي دارد و به همين دليل بزرگسالان را به بازي خود راه نمي دهند، زيرا ما براي آنها قاعده به وجود مي آوريم در حالي كه هرگونه انضباط بردن به دنياي كودك زير 7 سال ممنوع است.
وي با بيان اينكه ما به عنوان فعالان حوزه كودك بايد اول مشخص نگاه فطري يا تربيتي به كودك داريم خاطرنشان كرد: اين دو نگاه دو شيوه برخورد و تعليم را به ما مي دهد كه در نگاه فطري نگر كودك بالقوه انسان كامل است و مبناي همان كلمه فسوي كه گفته مي شود. در اين نگاه هرچه كودك نياز دارد به عنوان بذر، خداوند در وي نهاده و كار مربي فقط آبياري است. مربي بايد به موقع آب بدهد به موقع حرس كند.
وي افزود: در اين نوع نگاه بذر در كودك كاشته شده و ما فقط با تربيت مناسب بايد آن را شكوفا كنيم زيرا كودك از بدو تولد واجد همه توانايي‌ها است و ما با دانستن اينكه چه زماني و به چه اندازه اي آب به آن بدهيم مي توانيم كودك را شكوفا كنيم.
پورحسين با اشاره به اينكه در نگاه تربيت‌نگر كودك يك لوح خالي است، تصريح كرد: تفكر بزرگسالي اين است كه اين لوح خالي بايد پر شود و به همين دليل اوقات فراغت كودك را از كلاس هاي مختلف پر مي‌كنيم كه به همين دليل بعد از ديپلم هم اين فرد به جايگاهي دست نمي يابد كه اين نگاه بسيار غير واقعي است.
وي با بيان اينكه در فطرت كودك خدامحور وجود دارد، تاكيد كرد: ميل به پرستش در كودك هست اما آبياري مناسب بازخورد كودك را ايجاد مي كند.
وي خاطرنشان كرد: فعالان حوزه كودك بايد نوع نگاه و ابزار آن را تهيه كند و نوع خروجي كه از كودك مي خواهيم را نيز تعيين كنيم تا كاري مثمر ثمر را انجام داده باشيم.
پورحسين اظهار داشت: يكي از نيازهاي كودك جابه جايي در فضا است و با ديدن ابزار مختلف به عنوان محرك جستجوگري در وي فعال مي‌شود كه اين جستجوگري براي رشد عقلي و عاطفي مورد نياز است اما در زندگي امروز 40 درصد از منازل با وسايل پر شده كه مخالف با نياز كودك است.
وي افزود: وقتي كودك به دنبال نياز استفاده از فضا بر روي اين وسايل قرار مي گيرد برچسب بيش‌فعالي به وي مي‌زنند در حالي كه اين يك نياز است كه توسط بزرگسالان غصب شده است.
هشتمين دورهمي فعالان حوزه كودك و نوجوان در جهت هم افزايي اين فعالان در پرديس سينمايي كورش برگزار شد.
فراهنگ ** 7561 ** 1355 **
۰ نفر