۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۱۲
کد خبر: 83227741
T T
۰ نفر

انتقال درختان طرح زراعت چوب قاچاق نيست

۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۱۲
کد خبر: 83227741
انتقال درختان طرح زراعت چوب قاچاق نيست

اروميه - ايرنا - مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي با اشاره به اينكه 21 هزار هكتار از اراضي استان به زراعت چوب اختصاص دارد، گفت: انتقال درختان مربوط به اين طرح، قاچاق محسوب نمي شود.

ميرصمد سيدموسوي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اراضي مربوط به طرح زراعت چوب در آذربايجان غربي، ظرفيت توليد نزديك به 500 هزار مترمكعب چوب را دارد.
وي بيان كرد: بيشترين زراعت چوب در آذربايجان غربي مربوط به درخت صنوبر است كه در دهه 80 كاشته شده و اكنون به مرحله بهره‌وري رسيده‌است.
وي اضافه كرد: صنوبر كاشته شده در استان به دليل وجود آب و خاك و اقليم مناسب مرغوبيت بالايي دارد و آذربايجان غربي قطب برتر درخت صنوبر كشور است.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي ادامه داد: صنوبر به دليل داشتن تنه صاف يكي از چوب هاي پر طرفدار در صنعت است و بريدن درختان صنوبر براي مصارف صنعتي منافاتي با قانون ندارد و با وجود انتشار اخباري در خصوص قاچاق اين نوع چوب در استان، اين امر قاچاق به شمار نمي رود و رسانه هاي انتشاردهنده اين اخبار بايد توجه بيشتري به اين امر داشته باشند.
سيدموسوي با اشاره به اينكه درختان جنگلي سردشت و پيرانشهر اغلب بلوط بوده و كاربرد صنعتي ندارد، گفت:درختان جنگلي در آذربايجان غربي تنها در شهرستان‌هاي پيرانشهر و سردشت وجود دارند و اروميه و مهاباد فاقد درختان جنگلي و داراي مراتع مشجر هستند.
وي افزود: 90 درصد درختاني كه در ماه‌هاي گذشته از استان حمل شده و عكس هاي آن در فضاي مجازي انتشار يافته است، بيشتر درختان زراعي بوده كه با هدف تامين زغال و فروش براي مصارف صنعتي بريده شده اند.
وي بيان كرد: قانوني مبني بر ممنوعيت زراعت، قطع و حمل چوب وجود ندارد و در ماده 48 قانون حفاظت منابع طبيعي حمل چوب، هيزم و زغال جنگلي ممنوع است و پيگرد قانوني دارد.
وي اظهار داشت: كشاورزان علاقمند به زراعت چوب صنوبر در حاشيه مزارع خود هستند زيرا علاوه بر درآمدهاي فرعي، مي توانند به عنوان بادشكن در حاشيه مزارع به كار گرفته شوند.
مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي گفت: درخت صنوبر در بيش از 200 نهالستان استان توليد مي شود كه حدود نيمي از مجموع نهال هاي توليدي استان را شامل مي شوند.
به گزارش ايرنا، صنوبرها از نظر رده بندي گياهي، متعلق به جنس صنوبر و خانواده بيديان مي باشند، چوب صنوبرها در صنايع كبريت سازي، نئوپان، فيبر، جعبه سازي و غيره استفاده مي شود.
اين درختان سريع الرشد، 15 - 10 برابر درختان جنگلي چوب توليد مي كنند و از نظر گونه متنوع هستند.
صنوبرها در منطقه‌هاي آب و هوايي مختلف قابل كشت مي باشند و از خود سازگاري نشان داده اند.
صنوبر از درختان سريع الرشدي است كه در مقايسه با ساير درختان جنگلي از رشد سريعتر و در نتيجه از دوره بهره برداري كوتاهتري برخوردار است و اين درختان به عنوان منبع تامين چوب در خارج از جنگل مورد توجه قرار دارد.
صنوبر گونه اي پهن برگ و نور پسند و خزان كننده است، گل ها معمولا قبل از برگ در اوايل بهار ظاهر مي شود.
گونه هاي صنوبر دو پايه هستند يعني گل هاي نر و ماده آنها هر يك بر روي در ختان جدا قرار دارند بذر در داخل كپسول بوده كه هر كپسول نيز غالبا داراي 2 تا 4 دريچه است در انتهاي هر بذر كرك هاي سفيد رنگ ابريشم مانندي قرار دارد كه به پخش و انتشار آن كمك زيادي مي كند
پوست تنه درختان جوان اكثرا سفيد و يا سبز رنگ بوده و با افزايش سن شيارها ي عميق و نيمه عميق در آن ظاهر شده و رنگ آن نيز تيره مي شود.
8137/2093

سرخط اخبار استان‌ها