۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵
کد خبر: 83224904
T T
۰ نفر
پرداخت تشویقی به ناظران شرعی ممنوع شد

تهران- ایرنا- نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد كشاورزی گفت: بخشنامه ممنوعیت دریافت مبالغ مازاد بر حق ماموریت ناظران شرعی و بهداشتی در كشورهای صادر كننده گوشت، ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی روز چهارشنبه در نشست خبری خود به منظور تشریح نمایشگاه دستاوردهای چهل سال مدیریت جهادی، اقدام كشور برزیل در پرداخت های اضافی هفتگی به ناظران شرعی و بهداشتی ایرانی مستقر در این كشور مازاد بر حق ماموریت آنها را تایید كرد و افزود: این مبالغ روی نرخ نهایی گوشت صادراتی به ایران محاسبه و منجر به افزایش بهای تمام شده محصول می شد.
«با پیگیری های صورت گرفته از سوی دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهادكشاورزی ممنوع شده است.»
وی درباره اقدام های انجام شده برای كاهش هزینه واردات گوشت، افزود: بررسی ها نشان می دهد كه با واردات دام زنده سبك و سنگین، حذف ناظرین بهداشتی در برخی كشورها و همچنین استفاده از حضور ناظرین شرعی مستقر در كشور صادركننده گوشت به ایران، می توان تا حدودی هزینه های واردات آن را كاهش بدهیم.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهادكشاورزی تصریح كرد: به دلیل رعایت اصولی ذبح شرعی، ما نمی توانیم ناظران شرعی و روحانیون در كشورهای صادركننده گوشت قرمز، مرغ و ماهی را حذف كنیم و باید به طور قطع این افراد در كشورهای صادركننده حضور داشته باشند اما می توانیم ناظران بهداشتی را به دلیل رعایت ضوابط بهداشتی تمامی كشورهای صادركننده، از این چرخه حذف كنیم.
حجت الاسلام تقوی از استقرار سامانه مبتنی بر فناوری اطلاعات در برزیل خبر داد و گفت: با این كار صدور گواهینامه حلال از 2 ماه به دو روز كاهش یافته است كه در كاهش هزینه گوشت وارداتی از این كشور موثر خواهد بود.
به گفته وی، سرویس دهنده مركزی (سرور) این سامانه در ایران مستقر است و تمامی مراحل از خرید تا عرضه محموله ها را به صورت برخط (آنلاین) رصد می كند.
وی افزود: با این اقدام محصولات پروتئینی از این پس باركد دریافت می كنند و زدن مهر و چسباندن برچسب از این چرخه حذف می شود كه خود این كار منجر به كاهش تخلفات خواهد شد

** نوسان قیمت گوشت ناشی از وجود نفوذی ها است
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد كشاورزی با بیان اینكه امسال واردات گوشت قرمز 135 درصد رشد داشته است، گفت: در زمینه تامین گوشت قرمز كمبودی نداریم اما مشكل اینجاست كه این وزارتخانه مسئولیتی در تنظیم بازار این محصول ندارد.
حجت الاسلام تقوی نابسامانی فعلی در بازار را ناشی از نادرست بودن مدیریت توزیع كالاهای اساسی و حضور نفوذی ها در شبكه های توزیع دانست و افزود: 17 هزارتن گوشت قرمز كه در بندرعباس دپو شده بود، كشف و ضبط شد.
وی ادامه داد: اكنون با مسئله قاچاق آرد و با نزدیك شدن به شب عید با مشكل بهم ریختگی بازار خشكبار مواجه ایم؛ همانند بازار طلا و ارز كه حضور نفوذی ها آن را تحت تاثیر قرار داده است.

** بازرگانی در قانون انتزاع شكست خورد
نماینده ولی فقیه در وزارت جهادكشاورزی گفت: اجرای قانون انتزاع و واگذاری وظایف بخش بازرگانی به وزارت جهادكشاورزی اقدام درستی نبوده و نیست، زیرا پراكندگی وظایف بین این وزارتخانه با صنعت، معدن و تجارت آشفتگی در این بخش ایجاد كرده است.
تقوی تاكید كرد: برای تمركز بر عملكرد بازار و جلوگیری از تنش های موجود لازم است كه وزارت بازرگانی احیا شود تا با فعالیت تخصصی خود در این بخش بتواند بازار را به سمت آرامش هدایت كند.

**سهم ایران در تجارت حلال 7 دهم درصد است
نماینده ولی فقیه در وزارت جهادكشاورزی درباره تجارت حلال گفت: عنوان حلال جهت گیری اسلامی و یك تبلیغ دینی در جهان به شمار می رود به طوری كه اكنون در كشورهای غیراسلامی و غیرمسلمان نیز از این كالاها استقبال می شود.
وی ارزش سالانه تجارت حلال را چهار میلیارد دلار برشمرد و افزود: سهم ایران در این تجارت تنها هفت دهم درصد است كه میزان ناچیزی بوده و باید افزایش یابد.
وی اضافه كرد: اكنون ایران عضو مركز حلال (اس میك) مستقر در تركیه است و بخشی از مواد غذایی ایران همچون محصولات لبنی به آمریكا و روسیه صادر می شود اما در نمایشگاه های این كشورها هنوز ایران جایگاه لازم را كسب نكرده است.

** امسال 13.5 میلیون تن گندم خریداری شد
تقوی درباره تولید گندم گفت: امسال 13.5 میلیون تن گندم از كشاورزان خریداری شد كه نزدیك هشت میلیون تن آن به مصارف خبازی ها و بین 2 تا 3 میلیون تن به مصارف صنف و شیرینی پزی ها می رسد.
وی قیمت گندم خریداری شده در كشور را كمتر از قیمت آن در منطقه دانست و افزود: اكنون گندم در ایران حدود 1600 تومان خریداری می شود در حالی كه نرخ این محصول در منطقه 2400 تومان است كه به تناسب آن در خصوص قیمت آرد نیز همین مشكل قیمتی را داریم.

** نمایشگاه دستاورهای چهل سال مدیریت جهادی برگزار می شود
حجت الاسلام تقوی در ادامه به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای چهل سال مدیریت جهاد كشاورزی اشاره كرد و گفت: این نمایشگاه در بخش های صنایع تبدیلی و تكمیلی، فناوری های پیشرفته غذایی، صادرات و فعالیت تشكل ها از 12 اسفندماه در مصلای تهران برگزار می شود.
وی تصریح كرد: در حاشیه این نمایشگاه میز خدمت مدیران وزارت جهادكشاورزی برای رفع مشكلات كشاورزان و بخش كشاورزی، عرضه مواد غذایی و خشكبار و جمعه بازار برپا خواهد شد.
وی همچنین از رونمایی نخستین رادیو اینترنتی جهاد، راه اندازی سامانه اطلاع رسانی جهاد ولایت، انتشار چهارمین دانشنامه اسلامی كشاورزی و منابع طبیعی، تشكیل شورای فرهنگ حلال به موجب ماده 12 آئین نامه اجرایی قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید د رحاشیه نمایشگاه دستاوردهای چهل سال مدیریت جهادی خبرداد.
به گفته تقوی، از 17 اسفندماه همزمان به هفته منابع طبیعی نهال رایگان در مصلای تهران در اختیار هموطنان قرار می گیرد.
اقتصام**9186*2025

سرخط اخبار اقتصاد