۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷
کد خبر: 83223133
T T
۰ نفر
یك‌هزار اثر به پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال رسید

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از ارسال یك‌هزار اثر به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد سلگی روز سه شنبه در نشست خبری اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال گفت: این جشنواره رویدادی است با قدمت 14 ساله كه با هدف تجلیل از پژوهش‌های فرهنگی برگزار می‌شود.
وی در مورد دلیل برگزاری این جشنواره افزود: پژوهش‌ها در حوزه‌های مختلف در جریان جشنواره‌های مختلف تقدیر می‌شد اما بخش پژوهش فرهنگی از مقوله هایی بود كه كمتر مورد توجه قرار گرفته بود بنابراین بزرگان بر این اعتقاد شدند كه بخش فرهنگی چه در قالب پایان‌نامه و یا كتاب قابلیت برگزاری جشنواره را دارد.
سلگی در مورد جشنواره پانزدهم افزود: برای این دوره جشنواره مطالعات فرهنگی در 10 سرفصل تهیه و 10 گروه داوری شامل اساتید و محققان تشكیل شد.
رئیس جشنواره پژوهش فرهنگی سال با تقدیر از استان های برگزاركننده جشنواره گفت: نگاه جشنواره پژوهش فرهنگی سال تقدیر و برجسته كردن است و نیز در این دوره، تقدیر از یك پیشكسوت پژوهشگاه فرهنگی هم در دستور كار جشنواره قرار گرفته است.
سلكی با بیان اینكه در هر گروه حداقل یك اثر برتر معرفی خواهد شد، افزود: برترین‌ها در دو رده «برگزیده» و «قابل تقدیر» معرفی خواهند شد.
وی افزود: دبیرخانه جشنواره در طول سال نیز به منظور ترویج پژوهش‌های فرهنگی فعال خواهد بود.

** آثار جشنواره زیر ذره‌بین 200 داور با نگاه فراسازمانی
حسین دهقان دبیر علمی جشنواره پانزدهم پژوهش فرهنگی سال نیز اظهاركرد: در ارتباط با فرایند داوری و ارزیابی باید گفت موضوع فرهنگ هم در بعد ساختار كلان و هم خرد، اثرگذار است به دلیل همین اهمیت، فرایند داوری باید با استفاده از ظرفیت علمی و آكادمیك كشور صورت می گرفت.
وی افزود: بنابراین 200 داور از پژوهشكده‌های مختلف كشور در گروه‌های 10 گانه علمی به همكاری دعوت شدند و 56 عضو هیات علمی نیز به صورت مستمر در جلسات حضور یافته و نزدیك به 300 جلسه داوری صورت گرفت.
دهقان گفت: تمام این تمهیدات برای این انجام شد كه تا حد امكان، داوری‌ها فارغ از نگاه سازمانی و سازمان برگزاركننده صورت گرفته و از دقت و بیطرفی برخوردار باشد.

** پژوهش‌های فرهنگی در دسترس همگان قرار می‌گیرد
داریوش مطلبی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره نیز گفت: فعالیت پژوهشگاه و دبیرخانه جشنواره برای شناسایی پژوهشگران و آثار برتر همچنان ادامه خواهد داشت تا جامعیت بیشتری به جمع آوری آثار داده شود.
وی افزود: تلاش این دوره جشنواره این بود كه فرهنگ به صورت كلان دیده شود و براین اساس یك فعالیت پژوهشی برای تعریف معیارهای جشنواره صورت گرفت.
مطلبی گفت: یكی از مسائل همواره موجود جشنواره رهاشدن آن پس از اتمام بود در حالیكه پس از جشنواره باید آثار برگزیده بیشتر مطرح و تجربیات انتقال داده شود تا جشنواره به مركز مشاوره تبدیل شود.
وی دسترس‌پذیر بودن همه آثار رسیده به جشنواره را یكی از تمهیدات خواند و افزود:علاوه براین برای همه آثار برگزیده شامل آثار شایسته تقدیر و هم امتیاز گرفته، جلسات نقد و بررسی خواهیم گذاشت.
به گفته وی ایجاد مركز اسناد و آرشیو پژوهش‌های فرهنگی مجدانه در دستور كار است تا پس از جشنواره اقدام به اجرا شود.
مطلبی گفت: تلاش خواهیم كرد از پژوهشگران برتر یا آثار برتر حمایت كنیم و آثار پژوهشی با حرف جدید در قالب كتاب تهیه شوند.

** دو تفاوت جشنواره با دوره چهاردهم
زهره سعیدی مسئول دبیرخانه جشنواره نیز گفت: این دوره جشنواره با دوره‌های پیشین دو تفاوت دارد، تفاوت نخست از نظر افزایش تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره است، در دوره چهاردهم جشنواره قریب 700 اثر به دبیرخانه رسیده بود.
وی با بیان اینكه فراوانی آثار رسیده به جشنواره در این دوره در حوزه فرهنگ و دین بیشتر از بقیه حوزه‌ها بود، افزود: تفاوت دیگر به لحاظ بحث داوری بود كه مراحل آن برای انتخاب آثاری با استاندارد لازم افزایش یافت.
اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال 12 اسفندماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار می شود.
فراهنگ**3009** 9053
۰ نفر