۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۳۴
کد خبر: 83221182
T T
۰ نفر
انتقاد فرانسه از بی اعتنایی آلمان برای محدود نكردن سلاح به سعودی

تهران - ایرنا - پاریس روز یكشنبه همزمان با شكایت از برلین برای خودداری از صدور مجوز صادرات سلاح به عربستان سعودی، از آلمان درخواست كرد كه قوانین محدود كننده صادرات اسلحه به كشورهای بیرون از اتحادیه اروپا را كاهش دهد.

به گزارش یكشنبه شب ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «برونو لومر» وزیر اقتصاد فرانسه به روزنامه آلمانی ولت ام سونتاگ یادآورشد كه این كشور باید به منظور تقویت صنایع دفاعی، قوانین دشوار صادرات تسلیحات خود را به كشورهای بیرون از اتحادیه اروپا آسانسازی كند.
فرانسه از متوقف شدن اجرای طرح های مشترك تسلیحاتی با آلمان به علت خودداری برلین از صدور مجوز ادامه صادرات تسلیحات به عربستان سعودی به عنوان خریدار عمده این كالاها، گله مند است.
هر چند برلین كه در ماه نوامبر (2018) اعلان كرده بود به علت كشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی به دست ماموران امنیتی عربستان، از صدور مجوزهای صادرات تسلیحات به این كشور خودداری خواهد كرد، اما به صورت رسمی اجرای توافق های تصویب شده قبلی را ممنوع نكرده و تنها از صنایع نظامی آلمان درخواست كرده است كه این محموله های نظامی را اكنون تحویل ندهند.
لومر افزود: در صورت وجود نداشتن امكان صادرات سلاح های تولید شده در چارچوب همكاری فرانسه و آلمان، ادامه این برنامه بی فایده است. در صورتی كه می خواهید رقابت پذیری و كارآیی داشته باشیم، باید بتوانیم تسلیحات را به كشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا نیز صادر كنیم.
وی با تائید مقررات نسبتا دشوار صادرات تسلیحات فرانسه ابراز امیدواری كرد كه پاریس در این مورد مهم با آلمان به توافقی دست یابد.
در حالی كه برلین و پاریس برای تهیه دستورالعمل های مشترك صادرات تسلیحات به كشورهای غیراروپایی تلاش می كنند، آنگلا مركل صدراعظم آلمان در ژانویه (2019) با هشدار درباره احتمال نیاز به دستیابی به توافقی برای اعمال نظارت های شدید بر صادرات تسلیحات، خواستار تعمیق همكاری های دفاعی كشورهای عضو اتحادیه اروپا به ویژه در زمینه تولید سامانه های تسلیحاتی شد.
به گزارش ایرنا؛ جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس نیز در نامه‌ای به هایكو ماس همتای آلمانی خود، ضمن هشدار درباره تاثیرات تحریم‌های تسلیحاتی آلمان علیه عربستان سعودی، از برلین خواست «پروژه‌های بزرگ دفاعی» را از این تحریم‌ها مستثنی كند.
به نوشته روزنامه واشنگتن پست؛ با پدیدار شدن فزاینده آثار تصمیم سال گذشته برلین برای تحریم صادرات تسلیحات به عربستان سعودی پس از قتل خاشقچی، تاثیر آن فراتر از حد انتظار بوده است.
روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن نیز به نقل از یك مقام آگاه كه می خواست ناشناس بماند، نوشت: ما به زودی به جایی خواهیم رسید كه سعودی ها دیگر نمی توانند هوایپماهایشان را به پرواز درآورند.
شبد**اروپام**1486**

سرخط اخبار جهان