۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳
کد خبر: 83220497
T T
۰ نفر
رایگان بودن تعرفه آب و برق مدارس بااصلاح الگوی مصرف نمی سازد

تهران_ ایرنا_ وزیر نیرو گفت: رایگان بودن تعرفه آب و برق برای مدارس اقدام خوبی است، اما با اصلاح الگوی مصرف تطبیق نمی كند و پیامد هزینه های سنگین را دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «رضا اردكانیان» امروز (یكشنبه) در نشست هم اندیشی فرصت ها و چالش های توسعه انرژی تجدید پذیر در محل نمایشگاه بین المللی تهران، افزود: چگونه ممكن است از ضرورت اصلاح الگوی مصرف برای دانش آموزان سخن گفت درحالیكه آب و برق رایگان است.
وی اضافه كرد: رایگان بودن تعرفه آب و برق برای آموزش و پرورش خوب است، اما هزینه های سنگین به جامعه تحمیل می كند كه به ضرر آموزش و پرورش است.
وزیر نیرو موضوع افزایش چندین مگاواتی مصرف برق در ماه های گذشته را یادآور شد و گفت: این امر ناشی از رایگان بودن تعرفه آب و برق برای مدارس است.
وی مشكلات بودجه ای این وزارت خانه را خاطرنشان ساخت و افزود: انتظار می رود مشمول كمك های خوب مجلس در بودجه سال آینده شویم.

** وزارت نیرو یك وزارت خانه فرهنگی
وزیر نیرو با فرهنگی خواندن این وزارتخانه، بر انجام اقدام در چارچوب اصلاح الگوی مصرف تاكید كرد.
وی جامعه ایرانی را دارای مشخصه مصرفی توصیف كرد كه چنانچه روند فعلی مصرف انرژی در آن تداوم یابد با مشكلات زیادی روبرو می شود .
اردكانیان شانه خالی كردن از اصلاح الگوی مصرف را برای همه آسیب زا دانست و گفت: این نقطه ضعفی است كه باید درست شود.
به اعتقاد وی، تحریم ها از راه همین نقطه ضعف ها گسترش پیدا می كند و باید نسبت به برطرف ساختن نقاط ضعف به شكل جدی اقدام شود.
وزیر نیرو موضوع انرژی های تجدید پذیر را یادآور شد و مهمترین سرمایه آنها را نیروی انسانی دانست.
اردكانیان اضافه كرد: نیروی انسانی ماهر ایرانی چنانچه فارغ از همه مشكلات باشد می تواند نه تنها منطقه را از بحران ها نجات دهد، بلكه به فكر توسعه همه جانبه باشد و بنابراین خیلی ها با آگاهی از این موضوع تلاش دارند برای نیروی انسانی مشكل ایجاد كنند.
وی نگرش بخشی را یكی از مهمترین نقاط ضعف دانست و گفت: راهكار رهایی از این نقطه ضعف ایجاد تابع هدف مشترك است كه شرط تحقق آن هم توجه به عرصه های میان بخشی است.
به گفته اردكانیان، تازمانی كه عرصه های میان بخشی به رسمیت شناخته نشوند، مسایل و مشكلات به درستی حل نمی شوند.
وزیرنیرو حل مسایل و مشكلات را به صورت جزیره ای، جدا از هم ساده انگارانه توصیف و بر به رسمیت شناختن ماهیت میان بخشی تاكید كرد.

* اتصال وزارت نیرو به ظرفیت های خارح از دولت
اردكانیان خاطرنشان ساخت: اتصال وزارت نیرو به ظرفیت های خارج از دولت و كمك از آنها برای پیشبرد اهداف یك گام اساسی دولت است كه به شكل جدی دنبال می شود.
اردكانیان با بیان اینكه قرار نیست در استفاده از همه این ظرفیت ها، افراد دارای یك تفكر واحد باشند افزود: كارجمعی اصول خود را دارد و همه از آن منتفع خواهند شد.
وزیر نیرو از تلاش برای تشكیل یك گروه كاری مشترك بین فعالان بخش انرژی های تجدید پذیر و وزارت نیرو در رابطه با چگونگی اقدام های مشترك خبرداد.
به گفته وی، تلاش برای یافتن راه حلی مناسب برای استفاده سوخت در انرژی های تجدید پذیر از برنامه های این گروه است كه درعین حال به تلاش دولت، مجلس و عموم جامعه نیاز دارد.
اردكانیان تاكید كرد: موضوع انرژی های تجدید پذیر توسط این وزارتخانه به شكل جدی پیگیری خواهد شد، زیرا راهكاری اساسی برای كشور است هرچند مشكلات ارزی برآن سایه افكنده است.
اقتصام** 2078**9132 **1559