۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۰۹
کد خبر: 83220284
T T
۰ نفر
كارشناس ارمني: آمريكا نمي تواند مانع گسترش روابط ايران- ارمنستان شود

تهران- ايرنا- كارشناس و تحليل گر ارمني گفت: ارمنستان و ايران دو كشور دوست و برادر با سابقه ديرينه در روابط دوجانبه اجازه نخواهند داد مداخله آمريكا مانع گسترش روابط تهران- ايروان شود.

به گزارش ايرنا، نيكول پاشينيان نخست وزير ارمنستان در حالي قرار است 27 فوريه ( 8 اسفند ) وارد تهران شود كه اين سفر مي تواند محركي جدي براي توسعه همه جانبه روابط فيمابين باشد.
ارمنستان با حدود 30 هزار كيلومتر مربع مساحت و سه ميليون نفر جمعيت در منطقه قفقاز كه پس از فروپاشي شوروي در سال 1991 استقلال يافت، با تركيه، گرجستان، جمهوري آذربايجان و ايران هم مرز است.
با روي كار آمدن نيكول پاشينيان در سمت نخست وزيري و تمايل جدي دو كشور براي توسعه روابط دو جانبه در حوزه هاي مختلف لازم است دو كشور تدابير جديدي را براي تحكيم روابط اتخاذ كنند. دو كشور سالهاست روابط سياسي خوبي دارند اما از لحاظ اقتصادي هنوز حركت جدي در دستوركار قرار نگرفته البته نسبت به سالهاي قبل اقداماتي انجام شده اما سطح روابط اقتصادي فعلي مي تواند بسيار بيشتر از حجم كنوني باشد.
در همين حال 'دكتر وارطان وسكانيان'، تحليلگر و رِئيس كرسي ايران شناسي دانشگاه دولتي ايروان در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا در مورد اهداف سفر پاشينيان به تهران و دستوركار احتمالي در مذاكرات با مقامات ايران عنوان كرد: سفر نخست وزير ارمنستان به تهران پس از تحولات سال گذشته در ارمنستان از اهميت ويژه اي برخوردار است. فكر مي كنم پس از اين تحولات، لازم است دولت جديد ارمنستان به معرفي ديدگاههاي خود و همچنين ارائه واضح تر سياست خارجي دولت ايروان به مسؤولان كشور دوست و همسايه ايران بپردازد.
به همين دليل ديدارهاي دوجانبه در بالاترين سطح سياسي مي توانند بهترين فرصت هاي را فراهم و نقش مهمي را در اين راستا ايفا كنند.
وي افزود: از طرف ديگر اوضاع خاورميانه و به ويژه تحريم هاي واشنگتن عليه ايران شرايط جديدي را ايجاد كرده كه به همين دليل ارمنستان نيازمند به كسب اطلاعات كامل از طرف ايراني در مورد اين تحولات است.

** پروژه هاي كلان در دستور كار احتمالي طرفين
اين تحليل گر ارمني درباره دستور كار احتمالي مقامات دو كشور در حوزه اقتصادي گفت: از جمله دستوركار احتمالي مقامات دو كشور در حوزه اقتصادي مي توان به بررسي پروژه هاي كلاني مثل 'كريدور خليج فارس – درياي سياه' و تبادل گاز و برق ميان دو كشوراشاره كرد كه اين مسائل نه تنها از لحاظ اقتصادي بلكه از ديدگاه ژئوپليتيكي منطقه اي نيز اموري حائز اهميت و حياتي هستند.

** توسعه روابط اقتصادي نيازمند عزم جدي
واسكانيان درباره ارزيابي اش از سطح كنوني روابط دو كشور تصريح كرد: ارمنستان و ايران به عنوان دو كشور و ملت ريشه دار با فرهنگ و جهانبيني متمدن سالهاست در مسير گسترش روابط دوجانبه در حوزه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي گام برداشته اند. در بخش اقتصادي پتانسيل عظيمي براي توسعه روابط وجود دارد كه متاسفانه هر دو كشور موفق نشدند آن گونه كه انتظار مي رفت از آن به صورت بالفعل و عملياتي بهره مند شوند.
وي گفت : ايران و ارمنستان به عنوان دو كشور با دورنماي روشن در منطقه بايد تلاش حداكثري را به كار ببندند تا در حوزه اقتصادي به دستاوردهاي چشمگيري دست يابند.
وي درباره دستاوردها در روابط دو كشور خاطر نشان كرد: دستاوردهايي كه تاكنون حاصل شده در حوزه سياسي از جمله همكاري هاي نزديك و در برخي موارد اعلام مواضع يكسان در چارچوب سازمان هاي بين المللي و همچنين در قبال مسائل امنيت منطقه اي بوده است.
از جمله دستاوردها در حوزه اقتصاد نيز مي توان به تبادل گاز و برق، ترانزيت كالا و گسترش روابط گردشگري اشاره كرد. مي توانم به همكاري هاي علمي و فرهنگي ميان دو كشور اشاره كنم كه از آن جمله كرسي ايرانشناسي دانشگاه دولتي ايروان است كه نقش فعالانه اي ميان دو طرف ايفا مي كند.
واسكانيان در ادامه در مورد پيش بيني چشم اندار روابط ايران و ارمنستان تصريح كرد: چشم انداز روابط دوجانبه در حوزه هاي اقتصادي و گردشگري را بسيار روشن مي بينم البته به شرط اين كه شاهد تحركات جديدي در پيشرفت منافع مشترك دو كشور باشيم.
' در اين حوزه ها ارمنستان و ايران مي توانند مكمل يكديگر باشند و همكاري ها در اين زمينه بايد در راستاي سطح بالاي روابط سياسي و فرهنگي حركت كنند. فرهنگ دو كشور نيز بستر خوبي را براي توسعه گردشگري فراهم مي سازد.'

** مداخله آمريكا بي تاثير در گسترش روابط
اين تحليل گر ارمني در پاسخ به سوالي درباره تلاش دولت ترامپ براي ايجاد مانع در گسترش روابط تهران- ايروان عنوان داشت: به نظر من با وجود اين كه دولت فعلي آمريكا تلاش زيادي به خرج مي دهد تا در گسترش روابط ايران - ارمنستان مانع ايجاد كند، سوابق ديرينه روابط دو كشور و دو ملت هيچ وقت اجازه دخالت هاي خارجي در اين مناسبات را نخواهد داد. فعال بودن و حضور آشكار ايران در بخش هاي مختلف اقتصادي و فرهنگي ارمنستان مي تواند كمك زيادي به مقابله با اين دخالت ها كند.
وي افزود: بنابراين مسئولان، تجار، سياستمداران و فعالان امور فرهنگي ايران بايد وظايف و مسئوليت بيشتري بر عهده بگيرند تا حضور بيشتري در عرصه هاي مختلف در ارمنستان داشته باشند. مردم ارمنستان و ايران يكديگر را به عنوان دوست و برادر قبول دارند و مسئولان دو كشور بايد بكوشند تا از اين حس و احساسات مردمي استفاده كرده و به مقابله با عوامل بيگانه و مخرب بپردازند.
واسكانيان در ادامه به شراكت قوي ايران و ارمنستان اشاره كرد كه توانايي مقابله با فشارهاي خارجي از جمله فشار آمريكا را دارا است.
وي در اين زمينه افزود: با توجه به سابقه روابط دو كشور طبيعتاً هيچ فشار خارجي نمي تواند ارمنستان را از مسير روابط با تهران منحرف كند. ايران و ارمنستان قادرند در همه زمينه ها روابط استراتژيك داشته باشند و حتي در زمينه هاي امنيتي مكمل منافع همديگر باشند چون در برخي موارد خطرات ناشي از فعاليت هاي عوامل ثالث هر دو كشور را متوجه چالش مشترك مي سازد.
اين استاد دانشگاه ايروان تاكيد كرد: هيچ مانعي براي تبديل روابط ايران و ارمنستان يك رابطه راهبردي وجود ندارد و طرفين بايد حداكثر تلاش و كوشش را در اين راستا به خرج بدهند.
وي در پايان در ارزيابي اش از روابط ايران و ارمنستان در قالب همكاري هاي اتحاديه اورآسيا گفت: نقش اتحاديه اورآسيا در روابط دو كشور مي تواند در جنبه هاي مختلف اقتصادي از اهميت زيادي برخوردار باشد. يكي از جنبه ها اتصال ايران به بازارهاي جذاب اتحاديه اوراسيا و دوم همكاري هاي ايران با اتحاديه اروپا با استفاده از روابط با ارمنستان است.
مصاحبه از: اطهر اينانلو
اروپام**9234** 1546

سرخط اخبار جهان