۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۱۲
کد خبر: 83461747
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده پارلمان ارمنستان:غرب باید به سیاست های تهران وایروان احترام بگذارد

تهران - ایرنا - عضو کمیسون روابط خارجی پارلمان ارمنستان با تاکید به اینکه غرب باید به سیاست های تهران وایروان برای گسترش روابط احترام بگذارد گفت: همواره در تعامل با کشورهای غربی بر این موضوع تاکید داشته ایم که ایران کشور دوست ارمنستان است و گسترش روابط با تهران در حوزه های مختلف برای ایروان اهمیتی فراوانی دارد.

«آرمان باباجانیان» در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا خاطر نشان کرد: پس از استقلال ارمنستان، ایران یکی از کشورهایی بود که از ابتدا روابط خوب و عمیقی با ما داشت. روابط با ایران برای ارمنستنان خیلی اهمیت دارد. ایران همواره از ارمنستان در مقاطع مختلف حمایت کرده و این در روابط دو کشور بسیار مهم است.

وی افزود: ارمنستان پس از استقلال به عنوان یک کشور دموکراتیک همواره هیچ موانعی را در گسترش روابط با ایران مشاهده نکرده است. غرب این مساله را درک کرده که ایران برای ارمنستان چه اهمیتی دارد و می داند این دو کشور همسایه روابط شفاف و گسترده ای دارند.

عضوگروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان ادامه داد: ایران و ارمستان همواره در دوره های مختلف روابط خوبی داشته اند. می دانیم که ایران می خواهد ارمنستان به عنوان یک کشور مستقل در منطقه قفقاز جنوبی جایگاه خود را مستحکم کند و این برای ما ارزشمند است.

وی ضمن تاکید بر گسترش روابط اقتصادی مشترک گفت: دو کشور باید از هر ظرفیتی در حوزه اقتصادی برای گسترش روابط استفاده کنند. شرکت های ایرانی باید در ارمنستان حضور داشته باشند که این خود عاملی برای گسترش روابط اقتصادی دوجانبه محسوب می شود.

قانونگذار از حزب مخالف "ارمنستان درخشان" تاکید کرد: همواره در تعامل با کشورهای غربی بر این موضوع تاکید داشته ایم که ایران کشور دوست ارمنستان است و روابط با تهران برای ایروان اهمیت زیادی دارد. ارمنستان از غرب خواسته تا به سیاست و روابط ایروان با تهران احترام بگذارد و غرب باید روابط ارمنستان با ایران را بپذیرد.

باباجانیان همچنین خاطر نشان کرد: تاکید می کنم که اتفاق نظر میان همه ارمنی های جهان در تعمیق روابط میان ارمنستان - ایران وجود دارد. سیستم سیاسی ارمنستان همواره بر پایه گسترش روابط با ایران بوده است. 

عضو کمیسون روابط خارجی پارلمان ارمنستان ضمن قدردانی از تلاش های ایران برای میانجی گری در حل مناقشه قره باغ گفت: ایران در سالهای گذشته برای حل و فصل صلح آمیز مساله قره باغ پیشنهاد میانجی گری داده بود که ارمنستان نیز آن را پذیرفت. از دیدگاه ما این پیشنهاد میانجی گرایانه و کمک ایران برای حل این مناقشه موضوع مهمی در روابط دو کشور به شمار می رود.

اظهارات این قانونگذار ارمنی در حالی مطرح شده است که «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان نیز در گفت وگو با هیات رسانه ای ایران بر گسترش روابط ایروان - تهران در زمینه های مختلف تاکید کرد.

نخست وزیر ارمنستان با ابراز امیدواری برای حضور دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس آتی اتحادیه اورآسیا که اوایل مهر ماه در ایروان برگزار می شود، گفت: ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران می توانند در حاشیه این اجلاس در مورد راههای توسعه مناسبات دوجانبه و طرح های آینده مذاکره کنند.

پاشینیان در این مصاحبه ضمن مهم توصیف کردن اجلاس آتی اورآسیا و نقش آن در گسترش روابط ایروان - تهران گفت: کارهای بسیار زیادی بویژه در حاشیه اتحادیه اورآسیا در دستور کار داریم که در آینده باید انجام شود.

وی افزود: امیدوارم سفر جناب آقای حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به ارمنستان در زمان برگزاری این اجلاس انجام شود. می توانیم در حاشیه اتحادیه اورآسیا در خصوص مسائل مختلف که برای منافع دو کشور مهم است، مذاکره کنیم.

پاشینیان تصریح کرد: ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اورآسیا است که با ایران مرز زمینی دارد. این عامل بسیار مهمی است که باید از این فرصت استفاده کنیم و مسیر ارمنستان - ایران به عنوان یک جاده ترانزیتی برای انتقال کالاهای ایران به اتحادیه اورآسیا که برای ما اهمیت بسیاری دارد، باید برای همگان معرفی شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha