۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰
کد خبر: 83214759
T T
۰ نفر
دادن فرصت اشتباه به كودكان اعتماد به نفس آنان را بالا می برد

تهران- ایرنا- روانپزشك كودك و نوجوان گفت: هر چقدر پدر و مادر به كودكان خود فرصت اشتباه و تصمیم گیری بدهند، آنها در آینده اعتماد به نفس بیشتری كسب می كنند و می توانند مشكلات و موانع سرراه خود را برطرف كنند.

مهشید رابطیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت گروه اجتماعی ایرنا، افزود: مسئولیت سپاری به كودكان بر اساس سن و توانایی، آنان را وظیفه شناس و آینده نگر می كند. آموزش مسئولیت پذیری به كودكان آثار تربیتی بسیار مفیدی برای استحكام روابط اجتماعی آنان در آینده دارد. والدین باید بر اساس سن و توانایی كه در كودك خود مشاهده می كنند، آنان را در كارهای منزل مشاركت دهند.
وی افزود: والدین باید با درك صحیح و اعتماد به كودكان، آنان را در تصمیم گیری كمك كنند. چنانچه پدر و مادری دائم كودك خود را كنترل كنند او دیگر نمی تواند با اطرافیان ارتباط درستی برقرار كند و در این صورت قدرت تصمیم گیری در فرزندش كاهش می یابد چه بسا به انحراف كشیده خواهد شد.
رابطیان اضافه كرد: خانواده ها توجه داشته باشند بخش اعظم شخصیت هر فرد در دوران كودكی شكل می گیرد.. فردی كه همواره در ایجاد ارتباط با دیگران دچار مشكل است از نحوه تعامل با دیگران نیز ناراضی است، آنها را پس می زند و حتی پس از برقراری روابط با دیگران، دائم با خود درگیر است.
این روانپزشك تصریح كرد: پدر و مادرهای سختگیر و سرزنشگر حتی كوچكترین حركات كودك خود را زیر نظر دارند و دائم از او می خواهند كارهای خود را به نحو درست انجام دهد. از آنجایی كه رابطه ایده آل هرگز وجود ندارد، این دسته از كودكان هرگز نسبت به روابط خود احساس خوشایندی نخواهد داشت.
وی گفن: والدین باید بدون ترس و واهمه به كودك مسئولیت دهند تا در كنار افزایش توانمندی، اعتماد به نفس او تقویت شود. معمولا كارشناس و روانپزشك در مواجهه با این گونه موارد سعی می كنند وجه غالب شخصیت كودك را شناسایی و روی دیگر آن را مثبت است، پرورش دهند.
رابطیان برای نمونه گفت: چنانچه فرزند خانواده ای با توجه به سختگیری و سرزنش والدین از روابط خود با دیگران لذت نمی برد، این فرزند دچار فشارعصبی و اختلال رفتاری شده و درمانگر با شناسایی آن تلاش می كند كودك را نسبت به بروز احساسات و هیجانات ترغیب كند تا او با تخلیه احساسات، از همبازی و همراه شدن با دیگر همسالان خود لذت ببرد.
وی افزود: با مسئولیت سپاری و مشاركت دادن كودكان در كارها سطح درك آنان به فعالیت های والدین در داخل و خارج خانواده بیشتر خواهد شد، به نوعی آنان را در تصمیم گیری ها و عدم وابستگی به خود تشویق و با هدف و انگیزه بخشیدن بیشتر، مسیر درست و صحیح را دنبال خواهند كرد.
رابطیان اضافه كرد: والدین در واگذاری كارها به كودكان اعتدال را رعایت كنند به طوری كه تنها به فرزند اول یا دختران وظایف بیش از سایر فرزندان ندهند. آگاهی از رفتار فرزندان در مواجهه با دیگران فقط با دانستن و شناسایی این وجوه خاتمه پیدا نمی كند بلكه پدر و مادر باید به آن درجه از آگاهی از خصوصیات رفتاری و خلق و خوی فرزندان دست یابند تا بتوان به درستی توان وجودی آنان را شناسایی و مسئولیت ها را به طور مساوی بین اعضای خانواده واگذار كرد.
فوق تخصص روانپزشكی كودك و نوجوان درباره بهانه گیری، قهر و آشتی فرزندان، به والدین توصیه كرد: بهتر است نسبت به بهانه تراشی فرزندان اعم از درس خواندن یا شركت در آزمون كنكور، بدغذایی، دوست یابی و رفت و آمدهای آنان عكس العمل مناسب نشان داد و از طرفی كودكان را بدون مسئولیت و وظیفه در منزل رها نكرد چرا كه تكرار این رویه آنان را وابسته تر به خانواده و در عین حال بی انگیزه به آینده خواهد كرد.
اجتمام * 1417 * 3063

سرخط اخبار جامعه