۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۲۱:۲۵
کد خبر: 83214452
T T
۰ نفر
یك زن رئیس پارلمان اقلیم كردستان عراق شد

اربیل - ایرنا - با انتخاب هیات رئیسه پارلمان محلی اقلیم كردستان عراق، برای نخستین بار یك زن بعنوان رئیس این پارلمان انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، نخستین نشست دوره جدید پارلمان اقلیم كردستان عراق روز دوشنبه در حالی برای آغاز روند تشكیل دولت اقلیم كردستان عراق تشكیل شد كه با عدم حضور فراكسیونهای اتحادیه میهنی كردستان عراق, اتحاد اسلامی كردستان عراق و جماعت اسلامی كردستان عراق همراه بود.
در این نشست كه فضای عدم توافق دو حزب عمده كردستان عراق بر آن سایه افكنده بود هیات ریٔیسه پارلمان انتخاب و مقرر شد رئیس منتخب بطور موقت و تا زمان حصول توافق به كار خود ادامه دهد.
براساس رای گیری صورت گرفته خانم 'والا فرید' از حزب دموكرات كردستان عراق به عنوان رییس (موقت) پارلمان و 'هیمن اورامی' از همین حزب به عنوان معاون اول و 'مونا قهوه چی' از تركمانها به عنوان معاون دوم برگزیده شدند.
هیمن اورامی رئیس فراكسیون حزب دموكرات كردستان عراق در خصوص ریاست پارلمان اقلیم كردستان عراق بعد از پایان این نشست، گفت: ریاست پارلمان اقلیم كردستان عراق حق قانونی اتحادیه میهنی كردستان عراق است اما بدلیل عدم توافق حزب دموكرات و اتحادیه میهنی در خصوص موضوعات مختلف مجبور به انتخاب هیات رئیسه شدیم.
وی افزود: هر زمان دو حزب به توافق برسند ریاست پارلمان اقلیم كردستان عراق به اتحادیه میهنی واگذار خواهد شد.
نامبرده تاكید كرد كه حصول توافق نیازمند مذاكرات بیشتر با اتحادیه میهنی است و نمی توانستیم نشست پارلمان را بیش از چهار ماه به تاخیر بیاندازیم.
براساس توافقات صورت گرفته مقرر شده بود همزمان با نشست پارلمان اقلیم نشست شورای استانی كركوك نیز برای حل نهایی موضوع جنجالی انتخاب استاندار این استان برگزار و فرد مورد نظر اتحادیه میهنی كردستان عراق انتخاب شود كه با عدم برگزاری این نشست اتحادیه میهنی از حضور در نشست پارلمان سر باز زد.
'لطیف شیخ عمر' سخنگوی اتحادیه میهنی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم حضور فراكسیون این حزب در نشست پارلمان اقلیم كردستان عراق اظهار داشت: تفاوت ما با حزب دموكرات این است كه آنها به توافقات صورت گرفته پایبند نبودند.
براساس آخرین توافقات صورت گرفته قرار بود همزمان با تشكیل نشست پارلمان اقلیم نشست شورای استانی كركوك برگزار و حزب دموكرات از نامزد اتحادیه برای تصدی پست استانداری كركوك و پست وزارت دادگستری عراق در پارلمان عراق حمایت كند.
فراكسیون اتحادیه میهنی در پایان نشست تاكید كرد كه اعضایش تا زمانی كه توافقات لازم صورت نگیرد در نشست های پارلمان حضور نخواهند یافت.
فراكسیونهای اتحاد اسلامی كردستان عراق و جماعت اسلامی كردستان عراق نیز به نشانه اعتراض نشست امروز پارلمان محلی كردستان عراق را ترك كردند.
خاورم *4*351*380*