۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۱۶
کد خبر: 83212655
T T
۰ نفر
برنامه راهبردی كنترل و كاهش علل مرگ دردست تدوین است

اصفهان - ایرنا - كارشناس ارشد اداره سلامت‌ جوانان ‌و نوجوانان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از تدوین برنامه راهبردی كنترل و كاهش علل مرگ دراین وزارتخانه خبر داد و گفت: تدوین این برنامه با مشاركت تمامی ذینفعان بخشی و فرابخشی در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، منوچهر زینلی روز یكشنبه در همایش پیشگیری از حوادث ترافیكی در شهرستان لنجان اصفهان اظهارداشت: برنامه ریزی برای كنترل و كاهش پنج علت عمده مرگ شامل حوادث ترافیكی، خودكشی، خشونت، بیماری های قلبی عروقی و سوء مصرف مواد مخدر مورد تاكید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی قرار دارد.
وی با بیان اینكه برنامه ریزی برای كاهش مرگ جوانان بین 18 تا 29 سال مورد توجه وزارت بهداشت و در دستور كار این وزارتخانه است ادامه داد: آمار جان باختگان در این رده های سنی به دلیل حوادث ترافیكی بالاست كه به منظور كاهش مرگ ناشی از حمل و نقل ترافیكی نیاز به همكاری و مشاركت گسترده درون، بین و برون بخشی داریم.
كارشناس ارشد اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه مرگ ناشی از حوادث ترافیكی و جاده ای به سه علت فردی، جاده ای و سلامت و ایمنی خودروها ارتباط دارد، ادامه داد: در این زمینه، افزایش آگاهی و نگرش فردی در ارتباط با موضوع پیشگیری از مرگ ناشی از حوادث حمل و نقل ترافیكی از وظایف وزارت بهداشت است كه می تواند به تغییر رفتار در گروه هدف منجر شود.
وی تصریح كرد: چنانچه یك‌ برنامه ریزی دقیق و ساماندهی درستی داشته باشیم می توانیم از طریق مشاركت گسترده بخشی و فرابخشی و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در آینده نزدیك آمار مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیكی به ویژه در سنین 18 تا 29 ساله را كاهش دهیم.
زینلی با اشاره به اینكه از سال 95 لنجان دراستان اصفهان به عنوان مركز پایلوت اجرای طرح كشوری مداخلات آموزشی پیشگیری از مرگ ناشی از حوادث ترافیكی در جوانان انتخاب شده است، بیان كرد: در پی اجرای پایلوت طرح یاد شده دستاوردهای خوبی در زمینه كاهش میزان مرگ در گروه سنی هدف در این شهرستان حاصل شد.
وی با بیان اینكه طرح كشوری مداخلات آموزشی پیشگیری از مرگ ناشی از حوادث ترافیكی در جوانان در ابتدا در پنج دانشگاه علوم پزشكی كشور به اجرا در آمد و پس از آن به 9 دانشگاه علوم پزشكی دیگر تسری یافت، اضافه كرد: هم اكنون نشست سوم این طرح با حضور 47 كارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه های علوم پزشكی كشور برگزار می شود و به دنبال این اقدام، كارشناسان آموزش ها را به افراد مرتبط در شهرستان های تحت پوشش ارائه داده و آنان نیز آموخته های خود را به جمعیت جوان 18 تا 29 سال در منطقه زیر پوشش خود انتقال می دهند.
همایش آموزشی پیشگیری از حوادث ترافیكی روز یكشنبه به میزبانی مركز بهداشت استان اصفهان با حضور كارشناسان وزارت بهداشت، معاونان بهداشتی و كارشناسان سلامت جوانان 45 دانشگاه علوم پزشكی كشور در شهرستان لنجان برگزار شد.
شركت كنندگان در این همایش یك روزه ، نكات و مهارت های لازم برای مقابله با مرگ ناشی از حوادث ترافیكی را فرا گرفتند.
سوانح جاده ای هشتمین علت مرگ و میر در جهان و سومین علت در ایران است .
6022 / 2093
۰ نفر