۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۵۰
کد خبر: 83208036
T T
۰ نفر

همتی: رشد تورم و نقدینگی كنترل شده است

۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۵۰
کد خبر: 83208036
همتی: رشد تورم و نقدینگی كنترل شده است

تهران- ایرنا- رئیس كل بانك مركزی گفت: افزایش نرخ ارز در اوایل امسال، شوك جدی در تورم ایجاد كرد و موجب افزایش قیمت‌ها شد، به طوری كه برخی برآورد می كردند نقدینگی و تورم به شدت افزایش یافته و «ابر تورم» را خواهیم داشت؛ اما امروز همه این موارد كنترل شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عبدالناصر همتی» امروز (چهارشنبه) در خاتمه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران افزود: بحث نقدینگی و كنترل آن به عواملی مرتبط است كه باید بطور دقیق شناسایی شوند.
همتی با بیان اینكه منكر گرانی ها نیستیم، یادآور شد: علاوه بر گرانی، گران فروشی هم وجود دارد و واقعیت اینكه شوك بوجود آمده، نتیجه یك جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ملت ایران بوده، اما كنترل شده است.
وی تاكید كرد: هدف دولت این است كه بتدریج این كنترل‌ها را بیشتر كرده و موجب شود شیب تورم و گرانی ها كاهش پیدا كند؛ به طوری كه تورم دی ماه به 1.8 درصد رسیده كه نسبت به شهریورماه كه بیش از 6 تا هفت درصد بوده، حركت به سمت ثبات اقتصادی را نشان می دهد.

** رشد نقدینگی 15.6 درصدی تا پایان آذرماه
رئیس كل بانك مركزی خاطرنشان كرد: رشد نقدینگی در 9 ماهه امسال نسبت به پایان سال گذشته 15.6 درصد و همچون سال های گذشته بوده؛ بنابراین در رشد نقدینگی اتفاق خاصی رخ نداده است.
به گفته وی، شوك تورمی هم ناشی از عرضه وجود داشت كه آن هم در حال تعدیل است.
همتی اضافه كرد: كالاهایی كه با ارز 4200 تومانی وارد شده مشكل جدی وجود دارد، زیرا كالاها با این قیمت به دست مردم نمی رسد.
وی اضافه كرد: سیستم توزیع كشور اشكال جدی دارد و عده‌ای به سوء استفاده از شرایط پرداخته اند؛ با این حال برنامه ها و تصمیماتی اخذ شده تا آثار این سوء استفاده ها را به حداقل رسانده و بتدریج مشكلات مردم را برطرف كنیم.
همتی گفت: تامین كالاهای اساسی مردم یكی از موارد اصلی مطرح شده در جلسه امروز هیات وزیران بود تا چگونه بتوان رفاه و معیشت مردم را با قدرت تامین كرد.

** ابلاغ مشوق های صادركنندگان
وی پیرامون بازار ارز كه ارتباط مستقیم با بازار پول دارد، گفت: تصمیماتی در ستاد ارزی اتخاذ شده كه از جمله صادركنندگانی كه تا امروز همكاری خوبی با بانك مركزی داشته اند، مشوق‌های خوبی دریافت می‌كنند تا بتوانند بخشی از ارزش آن را به شكل اسكناس و نقد وارد بازار كرده، صرف واردات كرده یا برای واردات دیگران تخصیص دهند.
همتی خاطرنشان ساخت: این موضوع از بعد از ظهر امروز ( چهارشنبه ) ابلاغ خواهد شد.
وی این راهم گفت كه دشمنان فشار زیادی علیه ایران وارد كرده و از هر وسیله و ابزاری برای افزایش این فشار اقتصادی به مردم استفاده می‌كنند، اما تلاش می شود تا مردم با حداقل نوسان نرخ ها روبروشوند.
رئیس كل بانك مركزی یادآور شد: مردم در راهپیمایی 22 بهمن نشان دادند كه محكم پای ارزش‌ها و آرمان‌های خود ایستاده‌اند و دولت نیز كه در خط مقدم فشارهای اقتصادی است و برای كاهش فشارها و افزایش رفاه مردم تلاش خواهد كرد.

** پیگیری تاسیس شعبه ساحات در ایران
همتی از انجام مذاكره ها به منظور تاسیس شعبه ای برای سازوكار حمایت از تبادلات تجاری اروپا و ایران در كشورمان خبر داد.
به گزارش ایرنا، وزیران امورخارجه آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه امسال در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام كردند ساز وكار حمایت از تبادلات تجاری اروپا و ایران تحت عنوان اینستكس به ثبت رسمی رسیده است.
شركتی كه با عنوان اینستكس ثبت شده است در پاریس مستقر می شود و یك كارشناس بانكی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد، همچنین انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده می گیرد.
پس از خروج آمریكا از برجام در اردیبهشت ماه امسال، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شركت های كوچك و متوسط برداشت تا این شركت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریكا قرار نگیرند.
وی در پاسخ به پرسش یكی از خبرنگاران درخصوص طرح كارایی نداشتن ساحات از سوی منتقدان دولت تاكید كرد: تازه شروع كار است و ما هم در داخل در حال انجام كارهای مربوطه هستیم؛ باید صبر كنیم و ببینیم این ساز و كار مالی عملیاتی می شود یا خیر و اكنون برای اظهار نظر زود است.
همتی همچنین درخصوص 2 لایحه باقی مانده مربوط به FATF كه مقرر شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود، گفت: پذیرش FATF به نفع سیستم بانكی و مالی كشور است و این مهم در جلسه با اعضای تشخیص مصلحت نیز اعلام شده است.

** افزایش بدهی دولت به بانك مركزی
وی همچنین در پاسخ به یكی از خبرنگاران، افزایش بدهی دولت به بانك مركزی را طبیعی برشمرد و یادآور شد: این مساله به تصویب قانونی در بودجه سال گذشته در مجلس مرتبط است.
رئیس كل بانك مركزی توضیح داد: برابر قانون مقرر شد بدهی دولت به پیمانكاران و بدهی پیمانكاران به بانك ها، تسویه و به «بدهی دولت به بانك ها» تبدیل شود و دلیل افزایش بدهی دولت به بانك مركزی این مساله است.
اقتصام*3065** 2078** 1559
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد