۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۴۴
کد خبر: 83206450
T T
۰ نفر

تركیه در دوراهی خرید پاتریوت یا اس400

۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۴۴
کد خبر: 83206450
تركیه در دوراهی خرید پاتریوت یا اس400

تهران - ایرنا - تركیه به نظر می رسد در انتخاب خرید سامانه ضد موشكی 'اس 400' روسیه و پاتریوت آمریكا در دوراهی قرار گرفته است، از یك سو قرارداد خرید با روس ها را اواخر 2018 امضا كرده و از سوی دیگر آمریكا فروش پاتریوت را منوط به لغو قراداد 'اس 400' دانسته است.

تركیه كه از سال 1952 عضو سازمان پیمان آتلانتیك شمالی(ناتو) است، از سامانه های پدافند هوایی این سازمان برای پوشش هوایی استفاده می كرد، اما با خروج جنگ افزارهای دفاع هوایی پاتریوت آمریكا و آلمان از تركیه در سال 2015، آنكارا خرید سامانه های پدافند موشكی اس 400 روسی را در اولویت خود قرار داد.
تركیه با قطع امید از تامین نیاز به سامانه های موشكی دفاعی از سوی همپیمانان خود در ناتو و به ویژه آمریكا، اواخر سال گذشته میلادی قرارداد رسمی خرید سامانه موشكی اس 400 از روسیه را امضا كرد ، هر چند مقامات آمریكا و ناتو بارها به آنكارا هشدار داده اند كه یك سامانه روسی نمی تواند وارد زرادخانه دفاع هوایی و موشكی ناتو شود و خرید سامانه اس-400 روسیه می تواند خرید جت های اف-35 شركت 'لاكهید مارتین' را به خطر اندازد و تحریم های احتمالی آمریكا را نیز به دنبال داشته باشد، تلاشی كه تاكنون ناكام مانده است.
هر چند تركیه پیش تر اعلام كرده بود كه امنیت ملی كشور و جان شهروندان در معرض خطر پرتاپ انواع موشك ها از سوی تروریست ها قرار دارد و دولت كشورش برای مقابله با این تهدیدها، مذاكراتی را با كشورهای غربی از جمله آمریكا، فرانسه و ایتالیا در راستای خرید سامانه موشكی دفاع هوایی انجام داد، اما در نهایت با كشور روسیه برای خرید اس-400 به توافق رسید و این سامانه به هیچ عنوان تهدیدی علیه هم پیمانان این كشور در سازمان پیمان آتلانتیك شمالی نخواهد بود و خرید این سامانه ها ترجیح تركیه نبود، بلكه آنكارا مجبور به خرید آنها شده است.
این درحالی است كه یك مقام آمریكایی در مصاحبه با روزنامه حریت گفته بود كه اگر آنكارا از خرید سامانه های موشكی دفاع هوایی اس 400 از روسیه منصرف نشود، ایالات متحده قرارداد فروش سامانه های موشكی پاتریوت به تركیه را لغو خواهد كرد.
به گفته این مقام مسئول ابطال قرارداد فروش سامانه های ضد موشكی پاتریوت به تركیه بر اساس قانون مقابله با مخالفان آمریكا (CAATSA) صورت خواهد گرفت كه براساس این قانون كشورها و شركت های همكاری كننده با موسسات و سازمان های روسی تحت تحریم، مورد تحریم قرار می گیرند.
ایالات متحده از تركیه خواسته است تا قرارداد خرید سیستم دفاع موشكی روسیه را لغو كند تا در عوض آمریكا سیستم های دفاع هوایی
'پاتریوت' را به تركیه ارائه دهد.
گفته می شود كه سفر نمایندگان هیات آمریكایی به آنكارا در سوم ژانویه و گفت و گو با وزیر امورخارجه و وزیر دفاع تركیه برای لغو سفارش
'اس 400' روسی بوده، آخرین تلاشی كه واشنگتن برای جلوگیری از تحویل دفاع هوایی روسی به تركیه انجام داده است. هر چند به نظر می رسد این تلاش برای متقاعد كردن آنكارا ناكام مانده است.
پیشنهاد نمایندگان هیات آمریكایی برای عرضه پاتریوت شامل تخفیف یا انتقال تكنولوژی نیست و مبلغ قرارداد برای مجتمع های آمریكایی نیز 3.5 میلیارد دلار است كه اس-400 از این نظر برای تركها به مراتب ارزان تر تمام می شود.
دسامبر سال 2018، جیم اینهاف، رئیس جدید كمیته مجلس سنای آمریكا در نیروهای مسلح، اعلام كرد كه تركیه باید خرید اس-400 را لغو كند تا عضو مشاركتی در ساخت اف-35 باقی بماند.
این در حالی است كه مقامات تركیه به صراحت اعلام كرده‌اند٬ قصد ندارند معامله خرید سیستم راكتی اس-400 روسیه را بر هم بزنند.
بینالی یلدریم رییس مجلس ملی تركیه نیز پیشتر اعلام كرده بود كه منطقه خاورمیانه با مشكلات و درگیری های بسیار پیچیده ای مواجه است كه مشاهده وقایع داخلی عراق و سوریه می تواند آینه ای از بحران خاورمیانه باشد، بنابراین تركیه به عنوان كشوری در این منطقه پر خطر مجبور به محافظت از امنیت ملی و مرزهای خود بوده و به همین منظور احتیاج ضروری به سامانه های دفاعی دارد.
وی تاكید كرد: تركیه عضو ناتو به شمار می رود و مایل بود كه سامانه های دفاع موشكی را از كشورهای هم پیمان خود در ناتو خریداری كند اما متحدان ما در این زمینه همكاری نكرده و از فروش این سامانه ها به تركیه خودداری كردند كه در این شرایط ما نمی توانستیم برای حفظ امنیت ملی خود بی تفاوت باشیم و به همین دلیل با اتخاذ تدابیری مجبور به خرید سامانه دفاع موشكی اس.400 از روسیه شدیم و باید دوباره به این موضوع اصرار كنم كه اگر آمریكا و كشورهای اروپایی عضو ناتو حاضر به فروش سامانه دفاع موشكی می شدند، بی گمان ما راه كنونی را انتخاب نمی كردیم.
یلدریم تصریح كرد: سامانه دفاع موشكی اس.400 نیازهای تركیه در تامین امنیت آسمان كشور را برطرف می كند و این سامانه به هیچ وجه و در هیچ زمان، تهدیدی علیه سایر كشورهای متحد و هم پیمان ما در ناتو نخواهد بود.
سخنگوی ریاست جمهوری تركیه نیز پیش تر اعلام كرده بود كه تركیه از خرید «اس-400» روسیه خودداری نخواهد كرد، حتی اگر «پاتریوت» های آمریكایی را خریداری كند، زیرا این دو موضوع به یكدیگر ربطی ندارند.
سامانه‌های پدافند موشكی دوربرد اس 400 ساخت روسیه، جزو پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود محسوب می شود كه توانایی حمل و شلیك سه مدل موشك مختلف را دارد و می‌توانند اهداف متنوعی شامل موشك‌های بالستیك قاره ‌پیما، موشك‌های كروز و جنگنده‌های رادار گریز را هدف قرار دهند.
شبكه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند هم‌ زمان 300 هدف را شناسایی كند و با آنها درگیر شود. سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، 27 كیلومتر است.سامانه اس-400 (Triumf) نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است كه توسط مركز طراحی 'الماس' طراحی شده و به عنوان نوع بهبود یافته از خانواده پدافند هوایی اس-300 به‌شمار می‌رود.
خاورم**1211**1144

سرخط اخبار جهان