۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۵۵
کد خبر: 83191348
T T
۰ نفر

سرانه ورزشي قزوين 673 درصد افزايش يافته است

۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۵۵
کد خبر: 83191348
سرانه ورزشي قزوين 673 درصد افزايش يافته است

قزوين - ايرنا – مدير كل ورزش و جوانان استان قزوين گفت: سرانه ورزشي قزوين نسبت به قبل از انقلاب با افزايش 673 درصدي به 540 متر مربع رسيده است.

به گزارش ايرنا، عباس علايي مقدم روز پنجشنبه در نشست خبري كه به مناسبت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي برگزار شد، افزود: سرانه ورزشي اداره كل ورزش و جوانان قزوين قبل از انقلاب هفت دهم متر مربع بود.
وي اضافه كرد: سرانه ورزشي بخش خصوصي و دولتي قزوين نيز قبل از انقلاب 9 دهم متر مربع بود كه هم اكنون با افزايش 910 درصدي به 828 متر مربع رسيده است.
علايي اضافه كرد:در چشم انداز سند توسعه پنجم يك متر و 20 سانتي متر سرانه ورزشي به ازاي هر فرد هدفگذاري شده كه هم اكنون اداره كل ورزش و جوانان به سرانه ورزشي 54 سانتي متر به ازاي هر فرد رسيده است و با طرح هاي در دست احداث در پي تحقق سند چشم انداز هستيم.
وي گفت:سرانه ورزشي قزوين در سرشماري سال 90 بسيار بالاتر از عدد فعلي بود اما با افزايش جمعيت 80 هزار نفري قزوين در سرشماري سال 95 ميزان سرانه ورزشي قزوين پايين آمد.
مدير كل ورزش و جوانان استان با اشاره به امكانات ورزشي قزوين قبل از انقلاب افزود: در آن مقطع امكانات قزوين به چند مورد انگشت شمار شامل سالن باستاني شاه وردي، خيرخواه، استخرهاي روباز مقدم و زاجكاني محدود بود در حاليكه هم اكنون اكثر شهرها و روستاهاي استان داراي استخر و فضاهاي ورزشي هستند.
علايي مقدم اضافه كرد: امكانات ورزشي ساير دستگاه هاي استان نيز قبل از انقلاب 9 هزار و 200 متر مربع زيربنا داشته درحاليكه هم اكنون با 2 هزار و 972 درصد افزايش به 283 هزار و 262 مترمربع رسيده است.
وي گفت: رشته هاي فعال قزوين قبل از انقلاب شامل 11 رشته كشتي، بوكس، فوتبال، ژيمناستيك، كاراته، وزنه برداري و ... بوده است درحاليكه هم اكنون 51 هيات و 61 رشته در قزوين فعاليت مي كنند.
اين مسئول ورزشي با اشاره به نشان هاي فراملي قزوين قبل از انقلاب گفت: در آن مقطع قزوين يك نشان نقره المپيك،يك طلاي جهاني و يك برنز برون مرزي در كشتي داشت درحاليكه بعد از انقلاب فقط در چند سال اخير در رشته هاي سنگنوردي و تيراندازي چندين مدال طلا و نقره توسط ورزشكاران قزوين به دست آمده است.
وي گفت: قبل از انقلاب اصلا قزوين در بازي هاي آسيايي مطرح نبود درحاليكه امسال فقط 19 نفر از استان قزوين در بازي هاي آسيايي هشت مدال كسب كردند.
اين مسئول ورزشي اضافه كرد: بعد از انقلاب در بسياري از رشته ها اولين مدال ها را كسب كرديم و امروزه با وجود فقدان ديواره يخ نوردي، يخ نورد قزويني به مقام هاي برتر جهان دست مي يابد.
علايي اضافه كرد: در حوزه بانوان نيز بهترين مربي تكواندوي جهان از ايران و از استان قزوين انتخاب شد و همچنين رضا عليپور سنگنورد قزويني در سال 2017 به عنوان بهترين و فني ترين ورزشكار جهان دست يافت.
وي با اشاره به طرح هاي دهه فجر امسال، گفت: پنج طرح ورزشي در اين مدت شامل سالن بدمينتون، سالن ووشو و تنيس روي ميز تاكستان، سالن ورزش خوزنين و سالن ورزشي مهرگان و آقابابا با حضور مسئولان كشوري و استاني در قزوين افتتاح مي شود.
علايي مقدم افزود: سعي مي كنيم تا قبل از پايان سال مالي 97 حداقل هشت چمن مصنوعي را در سطح استان به ويژه در سطح روستاها افتتاح كنيم كه هم اكنون پنج هزار متر مربع فرش چمن براي اين طرح خريداري شده است.
وي گفت: 12 طرح ورزشي ديگر از قبيل خوابگاه هاي ورزشي البرز، بويين زهرا و آبيك، سالن ورزشي بانوان در روستاي ساج و ... را در حال آماده سازي هستيم كه نقش موثري در توسعه متوازن اماكن ورزشي و افزايش سرانه ورزش استان ايفا خواهد كرد.
علايي با بيان اينكه براي تعمير و تجهيز سالن هاي ورزشي نيز اقدام كرده ايم، افزود: امسال در يك كار جهادي كف پوش و نور 17 سالن ورزشي در سطح استان با تخصيص اعتبار تجهيز و تعمير شد و براي خريد تجهيزات سالن هاي ورزشي از قبيل تشك هاي تاتامي، بالابر، امكانات چمن زن و ... اقدام صورت گرفت.
وي گفت: قبل از انقلاب تحصيل كردگان ورزش به تعداد انگشت شمار و دانشگاه ورزش بسيار محدود بود در حاليكه هم اكنون تحصيل كرده هاي بسياري در زمينه ورزش براي اعتلاي اين رشته تلاش مي كنند.
علايي با بيان اينكه اعتبارات دستگاه ورزش در بودجه سال جاري افزايش يافته است، افزود: اعتبارات ورزش استان از محل ارزش افزوده از 80 ميليارد ريال در سال 96 به حدود 190 ميليارد ريال در سال 97 افزايش يافت و به دنبال افزايش بودجه در سال 98 نيز هستيم.
وي گفت: مجموع اعتبارات عمراني و جاري اداره كل ورزش و جوانان استان در سال 96 حدود 230 ميليارد ريال بوده است و امسال اعتبار مصوب اين اداره 250 ميليارد بوده كه احتمال افزايش آن نيز وجود دارد.
6101

سرخط اخبار استان‌ها