۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۲۷
کد خبر: 83189573
T T
۰ نفر
محیط زیست همپای توسعه صنعت به نقطه خوبی رسیده است

اراك - ایرنا - استاندار مركزی گفت: محیط زیست این استان همپای توسعه صنعت به نقطه خوبی رسیده است و این مسیر رو به رشد باید هدفمند و گام به گام به پیش رود.

به گزارش ایرنا، سید «علی آقازاده» روز چهارشنبه در جریان بازدید از بخش های مختلف اداره كل حفاظت محیط زیست استان مركزی و در جمع كاركنان این اداره كل، افزود: شاخص های تخصصی و راهبردهای برنامه محور در محیط زیست استان نه تنها در كارنامه 40 ساله بلكه در 10 سال اخیر رشد داشته و بهره مندی از دانش روز و نگاه كارشناسی در این بخش استان مطلوب است.
وی بیان كرد: توسعه انسانی همواره با تبعاتی همراه است اما اگر طرح های عمرانی به پیوست مطالعات زیست محیطی انجام شود و گفتمان حراست از منابع پایه در جامعه جا بیفتند می توان پیامدهای مخرب را به حداقل رساند و مدیریت كرد.
استاندار مركزی اظهار داشت: ذخایر تنوع زیستی استان مركزی غنی است و محیط زیست این استان با وجود همه مشكلاتی و تنگناهای نیروی انسانی و مالی كه دارد در راستای حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی با همه توان اقدام كرده و این تلاش ها قابل تقدیر است.
آقازاده عنوان كرد: كاركنان محیط زیست از كمترین میزان پرداخت حقوق برخوردارند كه دولت باید در این راستا تدابیر لازم را در نظر گیرد.
وی اضافه كرد: شمار روزهای آلوده در كلانشهر اراك در طی سه سال اخیر با روند كاهشی همراه شده و از 95 روز ناسالم در سال 95 به 46 روز ناسالم در سال جاری رسیده است.
استاندار مركزی تصریح كرد: تالاب میقان اراك از وضعیت مناسبی برخوردار است و شمار پرندگان مهاجر در این تالاب در سال های اخیر افزایش داشته است و همه باید بكوشند این سرمایه مهم طبیعی را حفظ كرده و جراحات زیست محیطی وارد شده به آن در سالهای قبل را ترمیم كنند.
وی گفت: با وجود شرایط سخت اقتصادی سه دستگاه خودروی جدید به مجموعه محیط زیست استان مركزی اضافه شد و تجهیزات ویژه از جمله اندازه گیری میزان تششع آنتن های تلفن همراه برای نخستین بار در سال جاری به این اداره كل اختصاص یافت كه از طریق آن و در زمان كمتر از نیم ساعت می توان اندازه گیری های لازم در خصوص تششع این آنتن ها را اندازه گیری كرد.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی نیز در این بازدید گفت: اقدام های هدفمندی در چهار دهه انقلاب اسلامی در حوزه زیست محیطی در این استان صورت گرفته كه پیامدهای آن در حفظ منابع پایه و گونه های زیستی خود را نشان می دهد.
«رضا میرزایی» افزود: 16 پاسگاه محیط زیست در این استان دایر است و 10 درصد از مناطق استان مركزیحفاظت شده است و 30 محیط بان این استان نظارت مستمر بر آن ها دارند.
وی بیان كرد: كمبود محیط بان از مهمترین مشكلات است كه بر اساس آزمون استخدامی جدید سازمان حفاظت محیط زیست 9 سهمیه استخدامی به این استان اختصاص یافته است.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی ادامه داد: تركیب آلاینده ها هوا در كلانشهر اراك تغییر یافته و اكنون تنها منشاء آلودگی هوا در این شهر ذرات كمتر از 2 و نیم میكرون است و آلاینده های سمی سال های گذشته دیگر وجود ندارد.
میرزایی بیان كرد: موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان امسال در مناطق حفاظت شده استان مركزی مشاهده نشده و پایش این مناطق به صورت مستمر صورت می گیرد.
استان مركزی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است كه انواع مناطق زیستگاهی تالابی، كویر، كوهستانی و دشت را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاكنون 363 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 17گونه آبزی و یكهزار و 336 گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مركزی در قالب 11 منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده كه این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش كشور محسوب می شوند.
مناطق تحت حمایت استان مركزی شامل 2 منطقه حفاظت شده 70 قله اراك و الوند خمین، 2 پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شكار ممنوع بازرجان تفرش، كلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده 70 قله اراك دارای حدود 97 هزار هكتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و 600 هكتار است.
استان مركزی خاستگاه سوم كشور در حوزه تنوع زیستی است.
3005/6013/

سرخط اخبار استان‌ها