۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 83188462
T T
۰ نفر

نقشه حریم سه هزار اثر تاریخی منتشر می‌شود

۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 83188462
نقشه حریم سه هزار اثر تاریخی منتشر می‌شود

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با تكمیل عملیات اسكن سه هزار نقشه‌ حریم آثار تاریخی كشور، به زودی این نقشه‌ها با هدف شفاف‌سازی اطلاعات در سایت سازمان میراث فرهنگی قرار می‌گیرد.

به گزارش سه‌شنبه ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهاد نظری افزود: تعیین حریم حفاظتی آثار تاریخی از اواخر دهه پنجاه شروع و تا امروز برای حدود سه هزار اثر تاریخی ثبت شده، حریم حفاظتی تهیه و مصوب شده است.
وی خاطرنشان كرد: سال گذشته و امسال، همه‌ نقشه‌های حریم‌های مصوب در سازمان میراث فرهنگی اسكن و تصمیم گرفته شد به منظور شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات و پرهیز از اشتباه یا سوء استفاده‌های احتمالی در دسترس عموم قرار گیرد.
نظری با تاكید بر این‌كه نقشه‌های حریم‌های آثار تاریخی جزء اسناد بسیار مهم میراث فرهنگی كشور و به نوعی بیانگر تاریخ حفاظت از آثار تاریخی هستند، بیان داشت: انتشار این اسناد روی سایت سازمان می‌تواند زمینه را برای تحقیق پژوهشگرانِ حفاظت آثار ملی فراهم كند.
وی با بیان این‌كه قبل از انتقال سازمان به شیراز حدود 22 هزار پرونده ثبتی آثار تاریخی اسكن شده و در سایت دانشنامه ایرانشهر در اختیار عموم قرار گرفته بود، افزود: پس از بازگرداندن پرونده‌های ثبتی از شیراز در سال 1392، دیگر پرونده‌ها نیز اسكن شدند و اصل پرونده‌ها در اختیار مركز اسناد سازمان قرار گرفت.
مدیركل دفتر ثبت آثار تاریخی تصریح كرد: این پرونده‌ها اكنون در شرایط مطلوب و امن نگهداری می‌شود و هر پژوهشگر و فرد علاقه‌مندی با مراجعه به مركز اسناد یا دفتر ثبت می‌تواند به نسخه دیجیتال این اسناد دسترسی داشته باشد.
فراهنگ**3377** 1055
۰ نفر