۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۳۳
کد خبر: 83188450
T T
۰ نفر
باز هم ایران در حسرت راهیابی به فینال جام ملت‌های آسیا ماند

تهران- ایرنا- تیم ملی فوتبال ایران پس از شكست در برابر ژاپن، نتوانست به مرحله پایانی جام ملت‌های آسیا راه یابد و همچنان در حسرت پایان یافتن طلسم 43 ساله برای قهرمانی آسیا باقی ماند.

به گزارش گروه نشریات خبری، در شبی كه همه منتظر رسیدن ایران به مرحله پایانی جام ملت های آسیا بودند اما یكباره ورق برگشت و ایران با شكست غیرمنتظره ای روبرو شد. پس از این شكست، سرمربی تیم ملی در پیامی كناره گیری خود را پس از 8 سال سكانداری، اعلام كرد اما این كناره گیری با واكنش هایی در فضای رسانه ای كشور روبرو شد.
بررسی امروز(9 بهمن ماه)روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد كه رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب، با زیر ذره بین قرار دادن عملكرد كی روش در طول 8 سال حضور در تیم‌ملی فوتبال ایران عنوان داشتند: كی روش از لحاظ نتیجه‌گیری دستاورد درخور توجهی نداشت؛ ولی هم‌ زمان یكی از بهترین و دوست‌داشتنی ‌ترین نسل‌های فوتبالی ایران را ساخت.
این رسانه ها همچنین نسبت به سوء مدیریت ها در فدراسیون فوتبال انتقاد كرده و اعلام داشتند فدراسیون باید با پیشكسوتان این رشته سمینارهایی برگزار می‌كرد تا نقاط ضعف تیم ملی را برطرف كند.
حسرت ایرانیان پس از باخت در مقابل ژاپن، عبرت نگرفتن از باخت ها و واكنش كاربران شبكه های اجتماعی از دیگر محورهای مطرح شده از سوی این رسانه ها است.
رسانه های اصولگرا هم با خرده گیری از عملكرد كی روش و فدراسیون فوتبال نوشتند: كی‌روش هر چه خواست گفت و هیچ‌كس دم برنیاورد.
این رسانه ها همچنین به بررسی علل ناكامی تیم ایران در مقابل ژاپن پرداخته و اشتباه بازیكنان در اعتراض‌ بی مورد به داور ، از بین رفتن تمركز تیم ملی ایران و سوء مدیریت ها در فدراسیون فوتبال را از جمله این علل دانستند.

رسانه های اصلاح طلب
------------------------
** بررسی كارنامه كی روش
روزنامه شرق در مطلبی با تیتر «بضاعت كی‌ روش همین بود» نوشت: فوتبال ایران در حال حاضر جایگاهی دارد كه می‌توانیم مربیان بزرگی را جانشین كی‌‌ روش كنیم و با تفكری نو به موفقیت برسیم. كی‌‌ روش تنها مربی‌ای بود كه دو دوره پیاپی در جام ملت‌های آسیا به عنوان سرمربی ایران روی نیمكت قرار داشت اما نتوانست ما را فینالیست كند یا به مقام قهرمانی در این تورنمنت برساند و در هر صورت امیدوارم اتفاقات خوبی برای تیم ملی كشورمان رخ دهد.

به گزارش سایت فرارو، كارلوس كی‌ روش بعد از تجربه دو جام جهانی و دو جام ملت‌ها به همراه تیم ملی ایران، در پایان دیدار مقابل ژاپن ترانه معروفی را به عنوان حسن ختام كار هشت ساله در ایران اعلام كرد و با خداحافظی در رختكن با بازیكنان و انتشار متنی در صفحه اینستاگرامش به پایان كار خود قطعیت بخشید. در شرایطی كه فدراسیون فوتبال ایران نیز بعد از پایان جام جهانی روسیه و ارائه پیشنهادی شش ماهه به كارلوس كی‌ روش برای حضور روی نیمكت تیم ملی نشان داد برای آینده تیم ملی به دنبال برنامه جدیدی است، باید دید چه گزینه‌ ای را در ذهن خواهد داشت. مطمئنا حركت فدراسیون فوتبال كه ناگفته نماند تصمیم وزارت ورزش نیز در آن دخیل بوده نیازمند این است تا آنها به بهترین شكل ممكن به دنبال ارائه برنامه‌ای مناسب برای ادامه حركت فوتبال ایران باشند.

در گزارش روزنامه شرق با عنوان «ناكامی كی‌ روش؛ مردی با 2 چهره متفاوت» میخوانیم: حضور هشت ‌ساله كی‌ روش در فوتبال ایران، شبیه سینوسی است كه گهگاه فاصله بلندی‌ها و فرورفتگی‌هایش بیش از اندازه به چشم آمد. او كه سابقه كاركردن در تیم‌های بزرگی مانند منچستریونایتد، رئال‌مادرید و تیم ملی پرتغال را داشت، از لحاظ نتیجه‌گیری دستاورد درخور توجهی نداشت؛ ولی هم‌زمان یكی از بهترین و دوست‌داشتنی‌ترین نسل‌های فوتبالی ایران را ساخت. كی‌روش در فوتبال ایران بناهای زیادی را به‌جا گذاشت كه باید برای آنها ممنون بود؛ ولی او هم‌زمان تیشه به ریشه یك‌سری پایه‌ها زد كه به خداحافظی‌اش از فوتبال ایران سرعت بیشتری بخشید.

شرق همچنین در خبری با اعلام اینكه ایران پس از 43 سال باز هم ناكام ماند نوشت: كی ‌روش در شرایطی تیمش را به مصاف ژاپن فرستاد كه خودش برای صدمین بار تجربه نشستن روی نیمكت تیم ملی ایران را لمس می‌كرد؛ این سرمربی پرتغالی كه در 99 بازی قبلی توانسته بود نتایج تلخ و شیرین زیادی را با ایران تجربه كند، در صدمین بازی‌اش یكی از تلخ‌ترین نتایجش در تیم ملی ایران را كسب كرد؛ او كه با ساختن خط دفاعی مستحكم در دنیا زبانزد شده بود، با اختلاف سه گل به ژاپنی‌ها باخت تا سنگین‌ترین شكستش در تیم ملی ایران را در صدمین باری كه روی نیمكت می‌نشست، بچشد. كی‌روش البته در طول این زمان آمار خوبی در ثبت بردها داشت و تعداد بردهایش به مراتب بیشتر از مساوی و شكست‌هایش بود.

روزنامه آرمان نوشت: این آخرین دیداری بود كه كی‌روش روی نیمكت تیم‌ملی نشست! این سنگین‌ترین شكست كارلوس كی‌روش در طول 8 سال حضور در تیم‌ملی فوتبال ایران بود. كی‌روش با بازی ژاپن صدمین بازی خود روی نیمكت تیم‌ملی ایران تجربه كرد.

«لعنت به اعتراض بی‌موقع» عنوان گزارش روزنامه اعتماد است.در بخشی از آن آمده است: تیم كی ‌روش در این بازی برای اولین ‌بار طعم فروپاشی را تجربه كرد. باخت‌های قبلی تیم ملی ایران با هدایت كی‌روش، هیچ‌گاه با فروپاشی ساختار تیم همراه نبود. حتی در شكست 3 بر 1 مقابل بوسنی، كار به گونه‌ای پیش نرفت كه بازی بوی فروپاشی تیم ایران را بدهد. ولی ساختار منسجم تیم كی‌روش، این‌بار مقابل ژاپن فرو پاشید. همچنین شاگردان كی‌روش در این بازی برای اولین‌بار شكست با اختلاف بیش از دو گل را در یك بازی رسمی تجربه كردند. شكست ایران مقابل ژاپن، اگرچه محصول اشتباه فاحش و غیرحرفه‌ای خط دفاعی تیم بود، ولی یك‌بار دیگر نشان داد تیم كارلوس كی‌روش، چیز اساسی برای رسیدن به قهرمانی و پیروزی نهایی كم دارد. درباره این كاستی، در روزهای آتی بیشتر می‌نویسیم.

** سوء مدیریت ها در فدراسیون فوتبال
به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی فنونی زاده مدافع سابق تیم ملی می‌گوید مدیران ارشد فدراسیون فوتبال و مربی تیم ملی بعد از ناكامی در جام ملت‌های آسیا باید از مسند مدیریت كنار بروند. یك مقدار رسانه‌ها تیم ملی را بزرگ كردند. مگر چه تیمی را بردیم؟ عقیده من این است كه مسببان این فاجعه را بیرون بیاندازند.آقای كفاشیان، تاج و ساكت را باید بیرون بیاندازند. این‌ها در این چند سال چه كار كردند؟ از كی روش تا بقیه را بیرون بیاندازند. اول مربیان وطنی و بعد مربیان خارجی از جمله برانكو كارگروه تیم ملی را تشكیل دهند.

روزنامه مردم سالاری می نویسد: معمول است كه در این اوقات، همه تكرار می‌كنند كه «چیزی از ارزش‌های تیم ما كم نشد»؛ ولی اگر این گزاره، از دیدگاه یك تحلیلگر حرفه‌ای فوتبال درست باشد، از نظر مردم چندان مقبول نیست و بازخوردهای اجتماعی مطمئنا مخالف آن است. در فوتبال، تیمی كه شكست می‌خورد، سرافكنده است و نمی‌تواند از نظر روحی و روانی به مردم چیزی بدهد؛ حتی اگر این شكست براساس اتفاق یا بدشانسی باشد. این خاصیت فوتبال است و آنها كه وارد این بازی می‌شوند می‌دانند كه فاصله محبوبیت تا انزجار در مقابل مردمی كه امیدها و ارزشهای اجتماعی خویش را در فوتبال جستجو می‌كنند، گاهی فقط یك ضربه توپ است. اما بیش از آنها، كسانی كه فكر می‌كردند فوتبال می‌تواند خیلی از كم كاری‌ها و سوء مدیریت آنها را بپوشاند، با این باخت شوكه شده‌اند و شاید حالا كمی از فشاری كه مردم تحمل می‌كنند، متوجه شوند. آرزوهای فوتبالی ملت دیروز تمام شد اما ای كاش روزهای خوب مردم زودتر شروع شود.

روزنامه همدلی با عنوان مخالفان كی روش ذوق كردند نوشت: وقت آن رسیده مسئولانی كه كمترین امكانات را برای تیم ملی فراهم كرده بودند به همراه آنانی كه چشم به جایگاه كارلوس كی‌روش دارند در میان غمگینی هواداران واقعی فوتبال، خوشحال باشند چون با شكست تیم ملی به آرزوهایشان رسیدند.

روزنامه ایران با تیتر «شكست برابر ژاپن پایان دنیا نیست» عنوان داشت: متأسفانه هیچ گاه مسئولان فدراسیون ما برای بهتر شدن شرایط فوتبال جلساتی برگزار نكردند. فدراسیون باید با پیشكسوتان این رشته سمینارهایی برگزار می‌كرد تا نقاط ضعف تیم ملی را برطرف كند. ما هم در رده باشگاهی و هم در رده ملی از ژاپنی‌ها شكست خوردیم و هیچ گاه به دنبال راهكاری برای برطرف كردن مشكلات نبودیم. تیم پرسپولیس در فینال جام باشگاه‌های آسیا از نماینده ژاپن شكست خورد و بهتر بود آن زمان برای جلوگیری از شكست‌های بعدی، به صورت علمی دلایل این باخت‌ها را مشخص می‌كردیم و در مورد این شكست‌ها صحبت می‌كردیم. در صورت صحبت در مورد نقاط ضعف و تفاوت‌های فوتبال ایران با ژاپن تیم ملی در این مرحله مغلوب ژاپن نمی‌شد و می‌توانست به فینال راه یابد.

«فوتبال ژاپن برد یا مربی ژاپنی‌اش؟» تیتر روزنامه آرمان است كه در بخشی از آن آمده است: واقعیت فوتبال ایران این است و ما هشت سال است كه می‌گوییم فوتبال ما احتیاج به مربی‌ای دارد كه به ما فوتبال بازی كردن را یاد بدهد. با این و آن دعوا كردن و ترفندهای روانی به كار گرفتن، در فوتبال مدرن امروز برای بردن جوابگو نیست. فوتبال مثل علم پزشكی محتوای پیچیده‌ای دارد و این علم باید به كل فوتبال كشور ما و نه یك تیم ملی تزریق شود. خیلی دردآور است كه جلوی تلویزیون كشورت بنشینی و تیم ملی تو در راه قهرمانی آسیاست و مطلب اصلی این باشد كه كی‌روش بهتر است یا فوتبال ایران؟ و جوابش هم این باشد كه كی‌روش! اینجاست كه خیلی‌ها خودنفرین می‌شوند. باید به این شعر اخوان ثالث اشاره كنم كه در یك حالت خودنفرینی می‌گوید «نادری پیدا نخواهد شد، امید؛ كاشكی اسكندری پیدا شود» و اینجاست كه خیلی‌ها كه تیم ملی كشورشان را عاشقانه دوست داشتند و دارند، از این باخت خوشحال شوند كه بُرد سرپوشی بر معضلات این ورزش نگذاشت.

**باخت در مقابل ژاپن و حسرت ایرانیان
«حسرتی كه بر دل ماند» عنوان گزارش روزنامه ابتكار است.در بخشی از آن آمده است: تیم ملی فوتبال ایران در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا سه بر صفر مغلوب ژاپن شد و رویای یك ملت را برای پایان یافتن طلسم 43 ساله در قهرمانی آسیا به باد داد. شاگردان كی‌روش در این دیدار به سبك ژاپنی‌ها خودكشی (هاراگیری) كردند.

خبرگزاری ایلنا در گزارش با عنوان 'مرگ رویای ایرانیان با شكست طلسم 500 دقیقه‌ای ' نوشت: تا قبل از بازی با ژاپن همه چیز در جام ملت‌ها برای ما داشت خوب پیش می‌رفت. پیروزی‌های شیرین با طعم كلین‌شیت‌های بیرانوند كام فوتبالدوستان ایرانی را شیرین كرده بود ولی در بازی با ژاپن و در مرحله نیمه نهایی اتفاقی افتاد كه همه اینها را نقش بر آب كرد. غفلت مدافعان، تیز هوشی مهاجم ژاپن و خروج اشتباه بیرانوند دست به دست هم داد تا قفل دروازه ایران بعد از 506 دقیقه شكسته شود و رویای قهرمانی آسیا برای ایران از 43 به 47 سال برسد. این قاب تا مدت‌ها از ذهن بیرانوند، بازیكنان و هواداران ایرانی پاك نخواهد شد.

**عبرت نگرفتن از باخت ها
روزنامه قانون عنوان داشت: سال‌هاست كه می‌گوییم باید از این باخت‌ها عبرت بگیریم و به سمت پیروزی برویم ولی درجا زدن‌ها و افول‌ها نشان می‌دهد كه یك جای كار عیب و ایراد دارد و باید انقلابی در میان ما صورت بگیرد و تفكرات، اخلاقیات و روحیاتی كه سبب شده است وضعیت ایران این‌گونه باشد و حسرت به اوج رسیدن‌ها در دل بماند را از بین ببریم.

**واكنش كاربران شبكه های اجتماعی
خبرگزاری ایسنا، اشتباه خط دفاعی ایران روی گل نخست ژاپن را سوژه تمسخر كاربران عرب در شبكه‌های اجتماعی دانست و نوشت: در برخی از نظرات این كاربران آمده است 'گل نخست ژاپن به ایران، درس بزرگی داشت اینكه تنها فوتبال نیست، درس زندگی هم هست.'، 'این احمق‌ترین اشتباه خط دفاعی در تاریخ فوتبال جهان است.''اگر می‌خواهید دوباره چنین اشتباهاتی را ببینید به خط دفاعی آرسنال توجه كنید.''كسی كه دوست دارد بخندد، گل نخست ژاپن برابر ایران را نگاه كند.'

رسانه های اصولگرا
-------------------
** عملكرد كی روش در هدایت تیم ملی
خبرگزاری تسنیم نوشت: بله؛ این یك سیرك كامل بود، یك سیرك درجه یك با حضور مربیان پرتغالی در فوتبال ایران؛ مدت اكران: 8 سال. این سیركی بود كه نمونه‌اش را نمی‌توانید در جای دیگری ببینید؛ نمی‌توانید در هیچ كجا چنین سیركی را ببینید كه یك مربی هم پول بگیرد و هم به مسئولان بالادستی‌اش حمله و توهین كند. این سیرك در جهان نمونه ندارد. ما اما 8 سال این سیرك را تحمل كردیم.كی‌روش هر چه خواست گفت و هیچ‌كس دم برنیاورد؛ نه كفاشیان و نه تاج...داستان ایران و كی‌روش به پایان خود نزدیك می‌شود؛ مربی پرحاشیه‌ای كه در ایران هم پول گرفت و هم به مسئولان بدوبیراه گفت و هر آنچه خواست، گفت. سیرك به این زیبایی در دنیا سراغ دارید؟

ابراهیم میرزاپور دروازه بان سابق تیم ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد اینكه آیا باید نگران مربی آینده تیم ملی باشیم گفت: خدا را شكر فوتبال ما بازیكنان خوبی را دارد، ابزار یك مربی بازیكنانش هستند شما اگر بزرگ‌ترین مربی دنیا را هم بیاورید اما بازیكنان خوبی در اختیار نداشته باشد نمی‌توانید نتیجه بگیرید. ما فوتبالیست‌های خیلی خوبی داریم مطمئناً مربی دیگری هم بیاید شاید كار خیلی سختی نداشته باشد. با توجه به اینكه تیم را كی‌روش ساخته و بازیكنان خوبی كه تیم ما دارد می‌تواند تاكتیك‌های جدیدتری را برای تیم ملی بیاورد و برنامه‌های خاصی را پیاده كند طبیعتا این نیست كه فوتبال ما بخواهد به عقب برگردد و این پیشرفت ادامه خواهد داشت.

تارنمای جهان نیوز می نویسد: ایران در صدمین حضور كارلوس كی ‌روش روی نیمكت ایران، عملكرد ضعیفی خصوصاً در نیمه دوم مقابل ژاپن داشت و با حذف از جام ملت‌های آسیا، رویای قهرمانی 43 ایران در قاره كهن، چهار سال دیگر ادامه خواهد داشت. در هر صورت كت قهرمانی به تن كی روش گشاد بود! سرمربی كه از روز اول جام سقف آرزوهایش را رسیدن به نیمه نهایی اعلام كرد بلندپروازی برای قهرمانی نداشت.

ضیاء عربشاهی كارشناس فوتبال در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، گفت: كی‌روش در این بازی در ارنج یازده نفره اشتباهاتی داشت و می‌توانست به جای حاج‌صفی، قدوس را از ابتدا به بازی می ‌فرستاد چون قدوس بازیكنی بود كه می‌توانست زمانی كه تیم تحت فشار هست با امید ابراهیمی هماهنگ‌تر باشد.

** علل ناكامی تیم ایران در مقابل ژاپن
روزنامه وطن امروز با تیتر «پرجام» می نویسد: به نظر می‌رسد باید باور كنیم یك سرنوشت محتوم برای ما در جام ملت‌های آسیا نوشته‌اند؛ حذف، حذف و حذف. این بار دیگر هیچ بهانه‌ای برای نرفتن به فینال نداشتیم. 5 بازی بدون گل خورده و 4 پیروزی، چنان اعتماد به نفس‌مان را بالا برده بود كه هیچ‌كس به غیر از برد مقابل ژاپن حرف دیگری نمی ‌زد. اما فاجعه درست در 45 دقیقه نیمه دوم رخ داد؛ دریافت 3 گل در تنها 45 دقیقه، پایانی بود بر همه آرزوهای ما. ایران و جام ملت‌های آسیا حالا فقط یك سرنوشت دارند، قصه همیشه تكرار حسرت.

روزنامه جوان می نویسد: تیم فوتبال كشورمان با قبول شكست مقابل ژاپن از رسیدن به فینال رقابت‌های جام ملت‌های آسیا بازماند. شاگردان كی‌روش دیشب در یك بازی پر انتقاد و پر اشتباه در حالی كه بیشتر به فكر اعتراض‌های بی مورد به داور استرالیایی بازی بودند 3 بر صفر مقابل ژاپن حرفه‌ای و فوتبال‌بلد تن به شكست دادند تا حسرت 43 ساله رسیدن به فینال و قهرمانی آسیا همچنان باقی بماند.

سایت مشرق نیوز با عنوان «گردِ مرده بر پیكر فوتبال بی ‌جان» می نویسد: پیش بینی می‌شود تاج و دوستان دست‌ها را به نشانه تسلیم مقابل وزارت ورزش بالا ببرند اما نه به این راحتی. وزارت ورزش در سایه حركت خواهد كرد و تلاش می‌كند ریشه بازنشسته‌ها را بزند. جنگ‌ها دوباره شروع می‌شود. تاج و دوستان بازنشسته یك طرف، وزیر و سربازهای سواره و پیاده اش از یكطرف می‌تازند تا زورشان را بهم نشان دهند. تیم ملی هم در امان خدا رها می‌شود. گردِ مرده بر پیكره فوتبال پاشیده می‌شود. تیم ملی در سكوت فرو می‌رود و بازی‌های لیگ شروع می‌شود تا تكلیف قهرمان مشخص شود. قهرمانی كه نه ریالی جایزه می‌گیرد و نه می‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا حسرت سال‌ها قهرمان نشدن را از بین ببرد. آنجا هم مثل اینجا كه حسرتش 47 ساله شد. دوباره ناكامی، دوباره تلخ كامی، دوباره شكست، دوباره اشك و گریه؛ خدا به داد این مردم علاقمند به فوتبال برسد!

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه اینترنتی فدراسیون جهانی فوتبال از بین رفتن تمركز تیم ملی ایران را دلیل ناكامی این تیم در صعود به فینال جام ملت‌های آسیا 2019 عنوان كرد.
گروه نشریات خبری
پژوهشم * *9351**1181
۰ نفر