۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 83188251
T T
۰ نفر
ايران با صعود دو پله‌اي در جمع نوآوران جهان قرار گرفت

تهران - ايرنا - دبير ستاد فرهنگ سازي اقتصاد دانش بنيان از صعود 2 پله‌اي ايران و قرار گرفتن در رتبه 47 نوآورترين كشورهاي جهان براساس گزارش شاخص نوآوري بلومبرگ در سال 2019 خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، پرويز كرمي با اشاره به صعود 2 پله اي ايران و قرار گرفتن در رتبه 47 نوآورترين كشورهاي جهان افزود: جايگاه ايران از نظر توسعه فناوري رشد خارق العاده اي را در 7 سال گذشته تجربه كرده، به گونه اي كه در ميان يكه تازان و برترين هاي دنيا جاي گرفتيم. گزارش شاخص نوآوري بلومبرگ گواه اين ادعا است.

** ايران در ميان اقتصادهاي نوآور دنيا
كرمي گفت: شاخص نوآوري بلومبرگ در هفتمين سال رتبه بندي خود از اقتصادهاي نوآور دنيا را كه در سال 2019 منتشر كرد و براساس آن ايران با 2 پله صعود نسبت به سال گذشته در رتبه 47 اقتصاد هاي نوآور دنيا قرار گرفت. اين رتبه بندي با در نظر گرفتن مجموع 52.81 امتياز انجام شده است كه ايران را در جايگاهي بالاتر از كشورهايي چون آرژانتين، هند، قطر، عربستان، مكزيك، قبرس و صربستان، قرار داد.

** 7 شاخص مد نظر در رتبه بندي و انتخاب نوآورترين‌ها
مشاور ريس بنيادملي نخبكان با بيان اينكه در اين رتبه بندي هفت شاخص اصلي مورد بررسي قرار گرفته است، گفت: در رتبه بندي نوآورترين كشورهاي جهان توسط بلومبرگ به هر كشور با توجه به اين شاخص ها امتيازي از 0 تا 100 ارائه مي شود.'شدت تحقيق و توسعه'،'ارزش افزوده حاصل از بخش توليد'، 'بهره‌وري'،'شدت بهره گيري فناوري هاي پيشرفته'،'كارايي آموزش عالي'، 'تمركز پژوهشگران' و فعاليت هاي مربوط به 'ثبت پتنت و حق اختراع' از جمله شاخص هاست كه بر اساس آنها بررسي صورت مي گيرد.
دبير ستاد فرهنگ سازي اقتصاد دانش بنيان معاونت علمي در ادامه سخنان خود به امتياز ايران در هر يك از شاخص هاي مطرح شده اشاره كرد و گفت: رتبه ايران در شاخص‌هاي 'تحقيق و توسعه 60'، 'ارزش افزوده بر توليد 48'، در شاخص 'بهره‌وري 48' و 'فناوري پيشرفته 40'، ساخص ما در 'كارايي آموزش عالي 23' و در شاخص 'تمركز بر تحقيقات 53 'و 'حق ثبت اختراع 13 ' عنوان شده است.

** آمريكا 7 پله پايين تر از ايران در شاخص كارايي آموزش عالي
مشاور رييس بنياد ملي نخبگان همچنين بيان كرد: كره جنوبي كه در 6 سال متوالي در جايگاه نخست شاخص نواوري بلومبرگ را از آن خود كرده است، در حوزه پتنت با كسب رتبه 20 از نظر اين شاخص 7 پله پايين‌تر از ايران قرار دارد. همچنين آمريكا كه جايگاه 5 جهان را از نظر شاخص كلي به دست آورده است، در رتبه كارايي آموزش عالي با كسب جايگاه 43، 20 پله پايين‌تر از ايران جاي گرفته است.
كرمي با اشاره به درخشش ايران در ميان كشورهاي جهان رتبه هاي اول تا دهم را به اين شرح اعلام كرد: امسال نيز همچون سال گذشته، كره جنوبي با 87.38 امتياز در صدر قرار گرفت و آلمان، فنلاند، سوئيس، رژيم اشغالگر قدس، سنگاپور، سوئد، آمريكا، ژاپن و فرانسه به ترتيب در رده‌هاي دوم تا دهم نوآورترين كشورهاي جهان قرار گرفتند.
مشاور معاون علمي و فناوري رييس جمهوري همچنين عنوان كرد: در بين كشورهاي جهان، رتبه نخست هر شاخص بدين گونه بوده كه شاخص ارزش افزوده بر توليد مربوط به ايرلند، بهره‌وري مربوط به ايرلند، فناوري پيشرفته مربوط به آمريكا، تحقيق و توسعه مربوط به رژيم اشغالگر قدس، كارايي آموزش عالي مربوط به سنگاپور، تمركز پژوهشگران مربوط به دانمارك و فعاليت­هاي حق ثبت اختراع مربوط به آمريكا بوده است.
در اين شاخص آلمان بزرگ ترين اقتصاد اروپا در جايگاه دوم كشورهاي نوآور جهان ايستاده است. در شاخص بلومبرگ، آلمان در معيارهاي فناوري هاي پيشرفته و شدت پژوهش كه بسياري از اين فعاليت‌ها حول محور غول هاي صنعتي مانند فولكس واگن، بوش، و دايملر مي چرخد داراي ارزش افزوده است و نسبت به كره جنوبي برتري دارد.
در بين كشورهايي كه به تازگي در رتبه بندي بلومبرگ شركت دارند تعدادي از اقتصاد هاي نوظهور مانند هند، مكزيك، ويتنام و عربستان سعودي مشاهده مي شود.
علمي ** 1201 **1440
۰ نفر