۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 83186768
T T
۰ نفر
جمهوری اسلامی ایران فشارهای آمریكا و رژیم صهیونیستی را خنثی كرد

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه گفت: آمریكایی ها و رژیم صهیونیستی تلاش زیادی علیه ایران كردند و تمام امكانات خود را به كار گرفتند ولی جمهوری اسلامی ایران توانست فشارهای آنان را خنثی كند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا ، محمد جواد ظریف برای پاسخ به سوال سه نماینده در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
سومین سوال مربوط به جهانبخش محبی نیا نماینده میاندوآب در این باره بود كه مجموعه اقدامات دیپلماتیك جهت رفع تهدید بین المللی در منطقه و سطح جهانی كه در مراكز رسمی چون شورای عالی امنیت ملی، هیات دولت به ثبت رسیده است را در قالب بسته برای سیاست خارجی اعلام كنید.
ظریف در پاسخ به این سوال گفت: وزارت امور خارجه در نظام جمهوری اسلامی ایران دستگاه مجری سیاست خارجی است، ما تلاش می كنیم كه در حوزه تصمیم سازی هم بتوانیم با ارائه تحلیل های درست و اطلاعات دقیق به تصمیم گیرندگان كشور برای تصمیم گیری در سیاست خارجی كشور كمك كنیم.
وی اظهار داشت: وزارت امور خارجه باید دیده بانی دقیق برای كشور باشد و تحولات بین المللی را رصد و آن را ارائه كند.
ظریف ادامه داد: ما خوشحالیم كه همیشه با حسن نیت و صداقت همان طوری كه رهبر معظم انقلاب با لطف خود تاكید كرده اند به عنوان دیده بان های امین، صادق آخرین تحولات دنیا را به سمع و بصر مقامات عالی كشور برسانیم و بعد از تصمیم گیری ، بتوانیم در اجرای تصمیمات كارآمدترین روش ها را به كار گیریم و با توجه به تهدیدهای جدید برای امنیت جمهوری اسلامی ایران كه خصوصا از سوی رژیم قانون شكن و عهدشكن ایالات متحده در حال بروز و ظهور است بهترین سیاست را دنبال كنیم.
وی تاكید كرد: ما امروز در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم باید بپذیریم در این چهل سال ممكن است مشكلاتی داشته باشیم و اشتباهات و كوتاهی هایی كرده باشیم ، اما آن چه كه ایران را برجسته كرده این است كه ما استقلال خود را حفظ كردیم، توانستیم شرایطی را تعیین كنیم كه كسی نتواند برای ایران تصمیم بگیرد و این از بزرگترین و برجستگی های ایران است كه زمینه ساز الهام بخشی ایران است.
ظریف افزود: این استقلال در بستر زمانی و مكانی شكل گرفته كه در گذشته ایران مجری سیاست های قدرت های سلطه گر بوده است. حتما این استقلال با هزینه و فشارهایی همراه بوده از این رو وظیفه ما این است كه فشار این حركت های تهاجمی جهان سلطه را علیه مردم ایران به حداقل برسانیم.به طور مثال در دو سال گذشته رژیم ترامپ با سیاست های خود به میدان آمده و علیه جمهوری اسلامی ایران حركت كرده است.
ظریف اظهار داشت: دستاورد برجام این بود كه توانست شش قطع نامه فصل هفتمی شورای امنیت را پایان دهد. در تاریخ شورای امنیت سابقه ندارد كه كشوری توانسته باشد بدون خسارات اساسی به این قطع نامه ها پایان دهد.
وزیر امور خارجه گفت: ایران كه از ذیل فصل هفت خارج شد هزینه هنگفتی برای آمریكا و رژیم صهیونیستی بود، آن ها سی و چند سال تلاش كرده بودند كه ایران را داخل این چارچوب ببرند ولی ما توانستیم از آن خارج شویم . آمریكایی ها و رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را كردند و تمام امكانات را به كار بستند ، اما ایران توانسته فشارهای آنان را خنثی كند
وی تصریح كرد: كسی نمی تواند فراموش كند كه آمریكا قلدر اقتصادی است، دلار آمریكا در محافل اقتصادی بین المللی تاثیرگذار است . در دو سال گذشته ترامپ حداكثر تلاش كرد . البته ما چشم به اروپا نداریم ولی می خواهیم ترامپ را منزوی كنیم و در این موضوع اروپا و روسیه یك قسمت عمده هستند.
وی گفت: تلاش ما در چهار بار باعث ناكامی آمریكا در شورای امنیت شد و انشالله در اجلاس لهستان هم موفق نخواهد شد، همان طور كه در اجلاس ریاض موفق نشد.
ظریف اظهار داشت: ما كشوری هستیم كه تاثیرگذاریم ، كشوری هستیم كه منادی آرامش هستیم. هم خود نیاز به آرامش داریم و هم نیاز به منطقه آرام داریم.
وی گفت: وحدت وانسجام باعث قدرت ملی ماست، می بایست همه در یك سنگر واحد زیر سایه رهنمودهای رهبری كار كنیم.
سیام**9121**1553
۰ نفر