۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰
کد خبر: 83185414
T T
۰ نفر
آمریكا در بن بست؛ دستان خالی كاخ سفید علیه ایران

تهران - ایرنا - آمریكا با خروج یكجانبه از توافق هسته ای با ایران در بن بستی گرفتار شده كه از یك سو با متحدانش دچار شكاف شده و از سوی دیگر برجام ؛ دستان آمریكا را از هر سندی علیه ایران خالی كرده است.

به گزارش ایرنا ، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا در ادامه شكست سیاست های ضد ایرانی خود ، در زمینه اعمال فشار به آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور احیای اتهامات قدیمی و بازگشایی پرونده های مختومه شده علیه ایران نیز ناكام مانده است.
بلومبرگ در این زمینه گزارش داد: دولت ترامپ در تلاش است تا تحقیقات درباره ابعاد نظامی ادعایی برنامه هسته ای ایران در گذشته موسوم به پرونده 'پی ام دی' را بازگشایی كند اما این تلاش ها در میان مقام های بین المللی كه می توانند در این زمینه اقدام كنند با استقبال رو به رو نشده است.
بلومبرگ به نقل از برخی اسناد و همچنین گفت وگو با دیپلمات ها در وین گزارش داد: مقام های آمریكایی در هفته های اخیر فشارها را در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزایش داده و ضمن تهدید تحریم های جدید خواستار بازرسی های بیشتر و سخت تر در ایران شده اند.
برخی دیپلمات های آگاه گفتند كه بتازگی آمریكایی ها جلسه ای در وین در این زمینه تشكیل دادند اما تلاش های آنها با پاسخ منفی رو به رو شده است. دیپلمات هایی كه خواستند نامشان ذكر نشود ، گفتند این جلسه روز 20 ژانویه (یكشنبه 30 دی) با حضور حدود 70 دیپلمات مرتبط با آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شد.
بلومبرگ خاطرنشان كرد: این یك شكست كم سابقه برای آمریكا در آژانس بین المللی انرژی اتمی است و نشان دهنده دشواری فزاینده آمریكا در متقاعد كردن متحدان به پیروی از سیاست واشنگتن در قبال ایران است.
به گفته دیپلمات ها ، نمایندگان آمریكا در این جلسه با استناد به اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی كاخ سفید مدعی شدند كه 'شواهد مهمی' از دروغگویی ایران به بازرسان آژانس وجود دارد.
'الی گرانمایه' كارشناس اندیشكده شورای اروپایی روابط خارجی در این زمینه گفته است كه دولت آمریكا از اینكه تلاش آن برای مذاكره مجدد درباره توافق هسته ای شكست خورده و برجام پابرجا مانده است بسیار سرخورده و ناامید شده است.
آمریكا در این جلسه با استناد به گزارش های اخیر برخی نهادهای تندرو آمریكایی نزدیك به رژیم صهیونیستی گفته كه آژانس باید 'تحقیقات درباره برنامه هسته ای نظامی گذشته و احتمالا ادامه دار ایران' را احیا كند!
آژانس بین المللی انرژی اتمی تا كنون به این گزارش و تلاش های جدید آمریكا برای اعمال فشار بر آژانس واكنشی نشان نداده است اما تجربه سال های اخیر نشان می دهد كه این بار نیز تلاش های آمریكا ناكام مانده و پرونده فعالیت های ادعایی نظامی هسته ای ایران با توافق برجام بسته شده و از این تلاش ها نیز آبی برای دولت آمریكا گرم نخواهد شد.
یوكیا آمانو مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بارها تاكید كرده است كه برجام قوی ترین سازوكار بازرسی ها را در ایران در اختیار آژانس قرار داده است.
تلاش های ناكام آمریكا علیه برنامه هسته ای ایران در ادامه و هماهنگ با تلاش های رژیم صهیونیستی است. نتانیاهو نخست وزیر این رژیم اردیبهشت امسال با راه اندازی یك نمایش تلویزیونی با نشان دادن انبوهی از پوشه و لوح فشرده مدعی شد كه به اطلاعات جدیدی از برنامه هسته ای ایران دست یافته و نتیجه گرفت كه برجام بر دروغ استوار است و برای اثبات حرف های خود نیز به مطالبی مربوط به فعالیت های گذشته و مختومه شده در پرونده هسته ای ایران اشاره كرد و در ادامه گفت كه ایران 'دانش هسته ای نظامی خود را برای استفاده در آینده حفظ كرده است'!
آژانس بین المللی انرژی اتمی در واكنش به نمایش نتانیاهو با صدور بیانیه ای تاكید كرد كه این نهاد بین المللی در گزارش سال 2015 موضع خود را درباره ادعاهای جنبه های غیرصلح آمیز برنامه هسته ای گذشته ایران اعلام كرده و شورای حكام نیز پرونده این بحث را مختومه كرده است.
آژانس در آن گزارش تاكید كرده بود كه برخی فعالیت های ایران پیش از پایان سال 2003 در ارتباط با كاربردهای غیرصلح آمیز فراتر از مطالعات علمی نبوده است و هیچ نشانه ای هم از چنین فعالیت هایی پس از سال 2009 در دست نیست.
این درحالی است كه مسائل گذشته و بحث ابعاد احتمالی نظامی (پی ام دی) در سال 2015 مختومه شده و پس از برجام آژانس از برجام به عنوان یك دستاورد بزرگ در زمینه راستی آزمایی و چندجانبه گرایی یاد كرده و تاكید كرده كه آژانس قوی ترین نظام بازرسی ها را در ایران دارد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین از روز اجرای برجام در 16 ژانویه 2016 (26دی 1394) تاكنون بطور پیوسته در گزارش های فصلی خود پایبندی كامل ایران به توافق هسته ای را تایید كرده است.
به نظر می رسد كه دولت ترامپ با خروج شتابزده از توافق هسته ای با ایران برای اجرایی كردن یكی از وعده های انتخاباتی ترامپ و از بین بردن یكی از دستاوردهای دیپلماتیك دولت باراك اوباما ، اكنون در بن بستی گرفتار شده كه راه خروجی از آن ندارد و با انزوای بیش از پیش در برابر متحدان اروپایی خود رو به رو شده است.
در همین ارتباط و در گزارشی كه نشان می دهد دولت ترامپ توافق هسته ای را مانع اصلی بر سر توطئه های ضد ایرانی خود می داند ، پایگاه خبری المانیتور بتازگی گزارش داد كه بولتون مشاور امنیت ملی آمریكا در تلاش است تا با ایجاد بحرانی در زمینه بازرسی‌ها، ایران را مجبور به خروج از برجام كند .
دیپلمات ها در وین گفته اند كه هرچند به تعامل با آمریكا ادامه خواهند داد اما می خواهند كه از بروز سناریویی كه ممكن است به بحرانی تازه با ایران منجر شود جلوگیری كنند. یكی از نمایندگان كشورها در آژانس گفته است: مجبور كردن آژانس به استفاده مجدد از اطلاعات كهنه و قدیمی علیه ایران می تواند درهای دیپلماسی را ببندد و به پیامدهای ناگواری منجر شود.
اكنون توپ در زمین كشورهای اروپایی است تا با اجرایی كردن سریع وعده های خود برای تامین منافع اقتصادی و تجاری ایران در ازای اجرای توافق هسته ای از جمله راه اندازی سازوكار ویژه 'اس پی وی' ، دوام و بقای توافق هسته ای با ایران را تضمین كنند .
اظهارات معنادار علی اكبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خطاب به اروپایی ها بسیار حائز اهمیت است كه درباره سازوكار ویژه مالی برای ایران ، گفت: امیدواریم قبل از آنكه خیلی دیر شود، به ویژه اروپایی ها به آنچه ماه ها قبل قول داده اند، عمل كنند.
اروپام**1078** 1546
۰ نفر