۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲
کد خبر: 83185202
T T
۰ نفر
جنجال تازه در خصوص سفر يهودي هاي پاكستان به اسرائيل

اسلام آباد - ايرنا - پس از انتشار خبر حضور يك هواپيماي رژيم صهيونيستي به اسلام آباد كه گفته مي شد به نخست وزير آن رژيم تعلق دارد، خبر يك شهروند يهودي پاكستان، گمانه زني ها در مجامع خبري اين كشور براي برقراري روابط با رژيم صهيونيستي تقويت كرد.

به گزارش روز شنبه ايرنا پايگاه «ميدل ايست آي» آيانماه امسال به نقل از كاركنان يك پايگاه هوايي در پاكستان مدعي شد كه حدود دو هفته پيش يك فروند هواپيماي اسرائيلي در اين پايگاه هوايي نزديك اسلام‌آباد فرود آمد.
«آوي شارف» خبرنگار روزنامه «هاآرتص» پيش از آن با استناد به اطلاعات پايگاه رصد پرواز «فلايت ۲۴» در توييتر نوشت يك فروند هواپيماي شركت «بيزجت» حوالي روزي كه «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به عمان سفر كرد، در اسلام‌آباد فرود آمده است.
اين ادعا در پاكستان جنجال خبري زيادي به پا كرد و مقام‌هاي پاكستان را به واكنش واداشت و مقام‌هاي دولت پاكستان اين ادعا را رد كرده و اعلام كرده كه هيچ هواپيماي اسرائيلي‌ در اين كشور فرود نيامده است.
با اين وجود، ميدل ايست آي به نقل از يك خلبان كه خواسته نامش فاش نشود، نوشت:اين هواپيما را روز ۲۴ اكتبر (دوم آبان) در آسمان ديده است و به ادعاي اين خلبان، اين هواپيما در پايگاه نظامي «نور خان» واقع در «راولپندي» در جنوب اسلام‌آباد فرود آمد.
بر اساس اطلاعات پايگاه فلايت ۲۴، اين هواپيما از تل‌آويو برخاسته و ابتدا راهي عمان شده و دقايقي بعد هواپيما، عمان را به مقصد اسلام‌آباد ترك كرده است.
شارف مدعي شد كه فرود اين هواپيما در عمان احتمالا با هدف تغيير اطلاعات پرواز صورت گفته تا رهگيري هواپيما دشوارتر شود.

*** جنجال در خصوص قرار گرفتن نام رژيم صهيونيستي در ليست قوانين مهاجرت پاكستان
وزارت داخلي (كشور) پاكستان همچنين ديماه امسال، طي شرايطي اجازه سفر شهروندان رژيم صهيونيستي به پاكستان را صادر كرد، اين درحالي است كه رئيس اداره مهاجرت با متهم كردن وزارت داخلي اين كشور اعلام كرد كه هرچه زودتر بايد نام اسرائيل از ليست جديد قوانين مهاجرت پاكستان خارج شود.
البته به گفته 'عصمت الله جنيجو' رئيس اداره مهاجرت پاكستان، پس از بررسي هاي انجام شده و ذكر اسم اسرائيل در ليست جديد كشورها، وزارت كشور پاكستان گفته است كه نام رژيم صهيونيستي به اشتباه وارد ليست مهاجرت به پاكستان شده است و درحال حذف نام اسرائيل از ليست جديد هستيم.
بر اين اساس، نام اسرائيل در ليست جديد قوانين مهاجرت پاكستان به اشتباه وارد شده بود و موضع پاكستان و مقامات در اين رابطه واضح است.

*** جنجال فيشل خالد
اخيرا نيز يك شهروند يهودي پاكستاني به نام «فيشل» در صفحه رسمي خود در توييتر خبر داد كه وزارت خارجه پاكستان طي تماس تلفني به وي اعلام كرده كه درخواستش براي سفر به سرزمين هاي اشغالي پذيرفته شده و مي تواند با گذرنامه دولت پاكستان به اسرائيل سفر كند.
وي نوشت:«دوازدهم ديماه سال جاري، وزارت خارجه پاكستان طي تماسي به من خبر داد كه مي توانم با پاسپورت پاكستان به اورشليم سفر كنم و اكنون من در حال ارائه پاسپورت خود براي درخواست ويزا از سفارت اسرائيل هستم، تشكر دكتر فيصل(سخنگوي وزارت خارجه پاكستان)».
وي در اين توييت خبري خود علاوه بر تگ كردن فيصل سخنگوي وزارت خارجه پاكستان، فواد چودري وزير اطلاع رساني، ژنرال آصف غفور مسئول روابط عمومي ارتش پاكستان و بلاول بوتو دبير حزب مردم پاكستان را نيز تگ كرده بود.
رسانه هاي مختلف محلي و خارجي به پوشش خبري و بازتاب وسيع آن در سطح خبرهاي خود پرداختند و فيشل را به عنوان نخستين شهروند پاكستاني عنوان كردند كه مجوز سفر به سرزمين هاي اشغالي را كسب كرده است.
روزنامه «جنگ» پاكستان در اين خصوص نوشت: اين اقدام را يك اقدام بچگانه توصيف كنيد و يا رويكرد جديد ديپلماتيك اما دولت پاكستان با سفر اتباع يهودي خودبه اسرائيل موافقت كرده است.
روزنامه جنگ نوشت: اين اقدام حدود سه ماه از انتشار خبر فرود هواپيماي اسرائيلي در يكي از فرودگاههاي پاكستان اتخاذ شده است و وزارت امور خارجه پاكستان با سفر يك فرد يهودي با نام 'فشل خالد' به اسرائيل موافقت كرده است.
اين روزنامه نوشت: 'فيشل خالد' مقيم كراچي است، پدر وي مسلمان بود و مادرش يهودي و او هم به دين مادرش گرويد، حال او خواهان سفر به اسرائيل است و در اين زمينه با وزارت امور خارجه پاكستان تماس گرفته و دريافت مجوز سفر به اسرائيل را مطرح كرده است.
روزنامه اردو زبان «جنگ» پاكستان اضافه كرد: وقتي از دكتر فيصل خواستار ارائه توضيحات در اين باره شديم، وي نسبت به اين موضوع اعلام بي خبري كرد، ولي طبق گفته منابع آگاه و معتبر، اين اقدام شهروند يهودي مذهب پاكستاني با حمايت هاي دفتر دكتر فيصل صورت پذيرفته است.
اين روزنامه افزود: زماني كه ما براي مشخص شدن موضوع با 'فشل خالد' تماس گرفتيم، وي گفت كه نمي خواهد جنجال سازي كرده و پرونده خودم را جنجالي كند، البته براي ويزاي اسرائيل درخواست داده ام.
فيشل خالد با امتناع از ارائه جزئيات در خصوص اين خبر اظهار داشت:نمي خواهم تلاش هايم براي سفر به اسرائيل، به دليل اختلافات از بين برود.
زماني كه فيشل خالد درخواست خود را براي سفر به اسرائيل، ارائه داد اين درخواست وي به سروزير ايالت سند ارجاع داده شد تا وضعيت و سوابق درخواست دهنده بررسي گردد، سپس اين درخواست به دفتر نخست وزيري ارجاع داده شد و مورد موافقت قرار گرفت.
البته پس از آن بود كه اعتراضات احزاب مخالف دولت عمران خان در اين خصوص نيز به صورت بي سابقه اي افزايش يافت.
سناتور رضا رباني و از اعضاي ارشد حزب مردم پاكستان نيز در نشست مجلس سناي پاكستان اظهار داشت:در روزنامه و رسانه هاي پاكستان، خبري مبني بر صدور مجوز سفر براي يك شهروند پاكستاني يهودي منتشر شد كه اين حق اساسي وي است، اما چنانچه وي خواهان سفر از طريق پاسپورت پاكستان است بايد بداند كه در پاسپورت پاكستان به طور واضح و صريح قيد گرديده است كه دارنده اين پاسپورت حق سفر به اسرائيل را ندارد.
رباني اضافه كرد: چند هفته قبل، اخباري مبني بر سفر يك هواپيماي اسرائيلي به پاكستان منتشر شد، بايد اعتماد مجلس سنا در اين خصوص جذب شود و از رئيس مجلس سنا درخواست پيگيري اين موضوع را دارم.
«محمدصادق سنجراني» رئيس مجلس سناي پاكستان نيز از دبيرخانه خواست با دريافت گزارشي در اين رابطه از وزارت خارجه، آن را به مجلس سنا ارائه دهد.
اكنون سوالي كه در اذهان جامعه و فعالان سياسي اين كشور مطرح شده، اين است كه فيشل خالد چگونه مي تواند با داشتن گذرنامه پاكستاني به اسرائيل سفر كند در حالي كه در گذرنامه هاي اين كشور قيد شده كه دارنده اين گذرنامه، حق سفر به اسرائيل را ندارد.
البته اين اعتراضات از سوي مقامات ديپلماتيك پاكستان بدون پاسخ نماند و «محمد فيصل» سخنگوي وزارت خارجه پاكستان در آخرين نشست خبري خود با اهالي رسانه در پاسخ به سوالي در خصوص روابط با اسرائيل اظهار داشت: سياست هاي پاكستان در خصوص اسرائيل، هيچگونه تغييري نكرده است.
فيصل سخنگوي وزارت امور خارجه پاكستان اعلام كرد: سياستي واضح و شفاف نسبت به رژيم صهيونيستي دنبال كرده و حامي حقوق مردم فلسطين هستيم.
آساق**6125**1663**