۷ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۲۵
کد خبر: 83184989
T T
۰ نفر
سفر به دل تاریخ با عبور از دروازه ارگ

سمنان- ایرنا- دروازه ارگ سمنان تنها بازمانده از ارگ بزرگی است كه در دوران قاجار و به دستور ناصر الدین شاه در این شهر ساخته شد و امروز به عنوان نماد گردشگری سمنان شناخته می شود.

به گزارش ایرنا، ارگ در واقع قلعه یا ساختمان های كوچك تری هستند كه بخشی از یك مجموعه بزرگ به نام دارالحكومه را تشكیل داده و امور اداری شهر در آنجا انجام می شود و از لحاظ سیاسی، منطقه ای بسیار حساس و دارای اهمیت به حساب می آید.
سمنان یكی از كهن ترین شهرهای ایران با قدمتی دیرینه است و دروازه ارگ آن با معماری بی نظیر و خیره كننده، تنها بخشی از ارگ بزرگ و با جلال و شكوه سمنان بوده كه در زمان حكومت «انوشیرون میرزا ضیاء الدوله» حاكم وقت سمنان یا همان ایالت قومس ساخته شد.
ناصرالدین شاه قاجار در سفر به مشهد مقدس، گذرش به ایالت قومس افتاد و به مدت سه شبانه روز را در ارگ بزرگ آن سپری می كند و در همین سفر بود كه دستور ساخت دروازه شمالی این ارگ بی نظیر را صادر و پس از سه سال كار اجرایی و ساخت و ساز حدود سال 1263 هجری شمسی این دروازه بنا می شود.
ارگ سمنان با وسعت زیاد و ساختمان های اداری متعدد، 12 دروازه داشت و در زمان محمدرضا شاه پهلوی به دلیل گسترش شهر و روی آوردن به ساخت و سازهای جدید و مدرن، بخش عمده ای از این ارگ بی نظیر تخریب شد و تنها یك دروازه از این عمارت بزرگ بر جای ماند و در سال 1358 هجری شمسی، به عنوان میراثی ارزشمند با شماره 395 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
این بنای تاریخی امروز با توسعه و افزایش محدوده شهر به سمت شمال، تقریبا در مركز شهر و نزدیك به بافت قدیمی و تاریخی و در وسط میدانی به نام ارگ قرار گرفته و با سفر به شهر سمنان و كمی جست و جو در شهر و تماشای آثار و بناهای بافت قدیم با تاریخی كهن، نقش و نگارهای چشم نواز و هنری این بنای گردشگری، توجه مسافران را به خود جلب می كند.
توصیف ارگ سمنان هر گردشگر و علاقمند به هنر تاریخی را برای دیدن این بنای جذاب ترغیب می كند به گونه ای كه تماشای بنایی با ارتفاع 7 متر با وجود نقش و نگارهای چشم نواز، دروازه چوبی ساخته شده از چوب های قطور با گل میخ های آهنی، 6 مناره زیبا بر فراز این بنای ارزشمند، كتبیه هایی با خط خوش و قدیمی و كاشی كاری های هنرمندانه، هر مسافری را راهی سفری تاریخی به طول چند قرن می كند.
نماهای دروازه در قسمت شمالی و جنوبی متفاوت است و به گفته گردشگران، نمای شمالی چشم نوازی بیشتری دارد، در نمای جنوبی دو اتاق به قرینه یكدیگر با ایوان هایی در جلوی آن، دو راهروی كوچك و ورودی اصلی با نقشه مربعی، نمای آجری و كتبیه ای نیم دایره زیبا شده به خط نستعلیق زرد رنگ دیده می شود.
اما در نمای شمالی كه جلوه خاصی از چشم نوازی تاریخی را به همراه دارد، كاشیكاری های هفت رنگ، مناره های تزئینی، طرح نیم دایره به قرینه آن در نمای جنوبی با نقش و نگار نبرد رستم و دیو سپید، كتیبه هایی با نوشته های خوشنویسی و نقاشی زیبا از سربازان و تجهیزات دوره قجری، به خصوص با نورپردازی در شب، تصور رویایی خیالی از سفر به دل تاریخ را فرآهم می كند.
در سفر به شهر سمنان، پس از گذر از دل تاریخ و عبور از دروزاه ارگ، از موزه گرمابه پهنه و امامزادگان یحیی بن موسی الكاظم(ع) برادر امام هشتم و علی ابن جعفر(ع) و همچنین دیدن بناهای تاریخی همچون عمارت بادگیر و خانه كاشی ها را از دست ندهید.
به گزارش ایرنا، شهرستان سمنان مركز استانی به همین نام در فاصله 200 كیلومتری از شرق مركز7 كشور قرار دارد.
استان سمنان در گذشته به ایالت قومس شهرت داشته و هم اكنون بیش از 700 اثر ثبت شده در فهرست آثار میراث ملی كشور را در دل خود جای داده است.
9891م/7408

سرخط اخبار استان‌ها