۶ بهمن ۱۳۹۷، ۲۱:۳۵
کد خبر: 83184749
T T
۰ نفر
دانشگاه ها شرایط گفت و گو را فراهم كنند

تهران-ایرنا- سرپرست موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران گفت: دانشگاه ها باید شرایط لازم را برای آماده سازی افراد به منظور اندیشیدن به نظر دیگران به واسطه گفت و گو فراهم كنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، غلامرضا ذكیانی امروز (یكشنبه ) در دومین نشست سراسری كرسی های آزاد اندیشی دانشگاه های كشور در دانشگاه علامه طباطبایی اظهار كرد: تفكر علاوه بر زحمت و سختی، جسارت هم نیاز دارد به همین دلیل بسیاری وارد وادی اندیشه نمی شوند.
وی افزود: راه اندازی فضای آزاد اندیشی كاری دشوار است كه باید در تمامی افراد به ویژه استادان و دانشجویان تقویت شود.
سرپرست موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران با اشاره به نظام آموزشی حافظه محور در كشور گفت: بسیاری از دانشجویان از نظر اخذ نمره در مرتبه مناسبی قرار دارند اما نمی توانند به درستی تجزیه و تحلیل كنند.
ذكیانی با اشاره به اینكه برای دانشجویان و استادان حافظه محور اندیشه ورزی كاری دشوار است، ادامه داد: باید افراد با تعارض و تضاد آرا مواجه شوند تا وادار به اندیشیدن به بهترین شكل ممكن شوند.
به گفته وی، شرط لازم برای اندیشیدن قرار گرفتن دو اندیشه متضاد رو به رو هم است. افراد باید از مطلق اندیشی به دور باشند.
سرپرست موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران افزود: حقیقت امری ساده و یك وجهی است كه بسیاری به اشتباه گمان می كنند تمام حقیقت را می دانند، از این رو از پذیرفتن نظر دیگران خودداری می كنند.
ذكیانی با اشاره به ضرورت دوری جستن از برچسب زدن و مطلق اندیشی گفت: همواره باب گفت و گو در كشور ما برای جدل باز می شود چرا كه گفت و گو به معنای مجادله و جدل به معنای كوبیدن یكدیگر فرض می شود.
وی افزود: نقد كردن یك روش است كه روحیه خاصی را می طلبد، در قرآن پیروی از آباء، بزرگان اندیشه و جامعه ، هوای نفس و گمان به جای یقین و علم را مناسب نداسته است.
سرپرست موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران با اشاره به اینكه هرنقدی معطوف به استدلال است، خاطرنشان كرد: كاربردی ترین روش نقد این است كه اصطلاحات مفردات و كلمات به كار رفته در استدلال طرف مقابل دقیق باشد.
ذكیانی با اشاره به مسئله انتقاد پذیری در روحیه انتقادی اظهار كرد: در میان نسل های جدید به كودكان و جوانان انتقاد كردن را یاد می دهند اما از آموزش انتقاد پذیری غافل می شوند. انتقاد پذیرنبودن افراد تخریب كننده است .
**9491**1601**