۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۳۱
کد خبر: 83182610
T T
۰ نفر
استاندار كرمان خواستار صرفه جویی در مصرف انرژی شد

كرمان - ایرنا- استاندار كرمان خواستار صرفه جویی مصرف انرژی توسط مردم و برنامه ریزی مسئولان برای افزایش تولید برق در این استان شد.

به گزارش ایرنا محمد جواد فدائی روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی استانی دولت و بخش خصوصی افزود: انرژی یكی از ظرفیت های مهم استان است و متأسفانه غفلت های زیادی در بحث انرژی در كشور صورت می گیرد.
وی با اشاره به گزارشات برق منطقه‌ ای مبنی بر منفی شدن تراز تولید برق تا سال 1403 گفت: با توجه به نیاز استان ، برق منطقه ای باید برنامه های پیشنهادی خود را در راستای افزایش تولید و كاهش مصرف تا 10روز به استانداری و اتاق بازرگانی ارائه كند.
استاندار كرمان همچنین اتاق بازرگانی را مكلف كرد برنامه های پیشنهادی تولید و صادرات برق در استان كرمان را ظرف یك ماه آینده تهیه و به استانداری ارائه دهد.
فدائی با اشاره به اینكه خوشبختانه در حوزه انرژی های خورشیدی قوانین خوبی حاكم است یادآور شد: در این زمینه نیز برق منطقه ای باید گزارشی از تمامی مجوزهای صادره برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی و وضعیت آنها در سطح استان ارائه دهد.
وی با اشاره به گزارش های موجود درباره تأثیر كمبود آب در كاهش تولید انرژی در تابستان سال 98 در استان كرمان گفت: كارگروهی متشكل از برق منطقه ای، اتاق بازرگانی، آب منطقه ای و سایر سازمان ها برای بررسی موضوع تشكیل می شود.
استاندار كرمان با اشاره به بند یك ماده 44 قانون برنامه ششم توسعه و تكلیف دولت برای عملیاتی كردن كاهش پنج درصدی مصرف انرژی در ساختمان ها تصریح كرد: دستورالعمل های وزارت نیرو به صراحت مواردی را برای جایگزینی كولرهای گازی با اسپلیت های كم مصرف و همچنین سایر موارد دیگر مشخص كرده و لازم است دلایل اجرایی نشدن موضوع پیگیری شود.
**لزوم پیگیری بندهای قانونی كاهش مصرف انرژی در سطح ملی و استانی
رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تاكید بر لزوم مدیریت مصرف در بخش‌ های مختلف و همچنین بهینه‌ سازی مصرف برق در بخش صنعت گفت: میزان مصرف انرژی ما در همه بخش‌ ها افزایش یافته است.
محمدرضا پور ابراهیمی افزود: با توجه به توسعه صنعت در استان كرمان، مصرف انرژی بخش صنعت طی سال‌ های آینده از بخش كشاورزی پیشی خواهد گرفت.
وی با اشاره به اهمیت اسناد بالادستی و قوانین موجود در حوزه كاهش مصرف انرژی پیشنهاد كرد: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان كرمان ضمن پیگیری برای ابلاغ اجرای بندهای قانونی در حوزه ارتقای بهره وری انرژی در سطح ملی از سوی دولت، در سطح استانی نیز برای ابلاغ و اجرای بندهای قانونی اقدامات لازم را انجام دهد.
نماینده مردم كرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تخصیص میزان یك دوم از میزان انرژی صرفه جویی شده در سازمان ها و واحدهای صنعتی، یكی از پیشنهادات برای صرفه جویی مصرف انرژی است.
**نیازمند ایجاد نهضت صرفه جویی انرژی در استان هستیم
رئیس اتاق كرمان با اشاره به اینكه انرژی یكی از ظرفیت های مهم است افزود: بحث دسترسی به انرژی الكتریكی یكی از شاخص های پایدار دسترسی به بازار كسب و كار و توسعه است و ظرفیت های زیادی در حوزه بازار دارد.
مهدی طبیب زاده با اشاره به قیمت واقعی انرژی الكتریكی مصرفی در سطح استان افزود: ارزش مصرف حامل های انرژی و انرژی الكتریكی در استان براساس قیمت های واقعی حدود 40 هزار میلیارد تومان است و تنها 4 هزار میلیارد تومان وصول می شود و مابقی یارانه دولت است.
وی تصریح كرد: باتوجه به قیمت و اهمیت حامل های انرژی، هر فرد و نهادی باید در حوزه انرژی احساس مسئولیت داشته باشد و نیازمند شكل گیری یك نهضت صرفه جویی انرژی در استان هستیم.
رئیس اتاق كرمان با اشاره به نقش انرژی در گردش چرخ های صنعت اظهار داشت: رویه كشور در مورد كمبود انرژی در تابستان، انتقال خاموشی ها به بخش صنعت است و خاموشی صنعت نیز باعث ضرر و زیان می شود و لذا باید با ایجاد یك نهضت صرفه جویی انرژی از انتقال خاموشی به صنعت جلوگیری كنیم.
طبیب زاده بظرفیت تولید انرژی خورشیدی در سطح استان را حدود 10 هزار وات عنوان كرد و گفت: در حال حاضر 35 مگاوات انرژی خورشیدی تولید می كنیم.
**
مدیر كل كمیته امداد امام خمینی(ره) استان كرمان با اشاره به اینكه 102 هزار و 500 خانواده در استان كرمان با متوسط هر خانواده 2.5 نفر تحت پوشش كمیته امداد هستند گفت: در 65 درصد این خانواده ها زنان سرپرست خانوار هستند.
یحیی صادقی با اشاره به وجود 200 خانواده تحت پوشش كمیته امداد تولید كننده انرژی خورشیدی در سطح استان افزود: تا پایان اسفند ماه جاری تعداد 520 واحد جدید نیز وارد مدار می شود و افق كمیته امداد استان تعداد 2هزار و 200واحد است.
چهلمین نشست شورای گفت وگوی استانی دولت و بخش خصوصی امروز (پنجشنبه ) با حضور استاندار كرمان، نماینده مردم كرمان و راور و رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس و جمعی از مدیران استان با موضوع ارتقاء بهره وری در حوزه انرژی در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد.
9895/ 5054