۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83182211
T T
۰ نفر
ماهواره «دوستی» به زودی پرتاب می شود

تهران- ایرنا- مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف گفت: ماهواره «دوستی» در چند هفته آینده به فضا پرتاب می شود. این ماهواره تنها ماهواره ای است كه تمام تجهیزات و نیروهای آن داخلی است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایرنا حسین مختاری روز پنجشنبه در 'نشست معرفی فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی در حوزه های صنعت مالی و بانكی' اظهار داشت: بیش از 50 نوع فناوری پَتِنتی در ماهواره دوستی شریف قرار داده شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف درخصوص ماهواره «پیام امیركبیر» نیز گفت: ماهواره پیام به خوبی كار خود را انجام داد و اگر سرعت ماهواره بر دچار مشكل نمی شد، می توانست در مدار قرار گرفته و به كار خود ادامه دهد.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه شریف در مورد وضعیت دانشگاه ها اظهار داشت: دانشگاه ها از نظر آموزشی در سطح بالایی هستند اما به دلیل كمبود شاخص هایی نظیر استادان و دانشجویان بین المللی امتیازات آنها در سطح جهانی كم می شود.
وی ادامه داد: برای اشتغال هر فرد دولت نیاز به 200 میلیون تومان هزینه دارد، این مبلغ برای شركت های خصوصی 20 میلیون تومان است كه با وجود شركت های خصوصی بازدهی هزار برابر خواهد شد. با این حال به دلیل اینكه دولت ها به سمت كوچكتر شدن می روند سال به سال شانس اشتغال برای دانشجویان توسط دولت كمتر می شود.
مختاری با اشاره به دانشگاه های نسل سه گفت: این نوع دانشگاه ها به جای فرد، شركت و تیم فارغ التحصیل می كنند كه موفق نیز هستند. دانشگاه های نسل چهار نیز كارآفرین و آینده نگر هستند.
وی تصریح كرد: كشور با بیشترین اسناد بالادستی و بی‌نظمی در تصمیم گیری ها روبه رو است و به زنجیره ای برای اصلاح و وصل كردن به یكدیگر نیازمند است؛ نهاد‌ها فعالیت یكدیگر را خنثی می‌كنند و بر فعالیت ها واكنش‌های منفی می گذارند.
مختاری با بیان اینكه در حال حاضر دانشگاه های نسل سه نیاز صنعت را بررسی می كنند، عنوان كرد: آموزش خوب، كار و پژوهش خوب را به دنبال دارد و پژوهش كاربردی كه نیاز صنعت است باید در دانشگاه های نسل سه به فناوری تبدیل شود. نهادی برای توسعه محصول فناوری نیاز است تا محصول وارد بازار شده و دانش تبدیل به ثروت شود.
وی در پژوهشكده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف، اظهار داشت: در حال حاضر صنعت از دانشگاه ها جلوتر است. با این حال دانشگاه شریف در بسیاری از حوزه‌های آب، محیط زیست، فناوری های نوین، مدیریت بحران، انرژی و هوافضا فعالیت می‌كند.
مختاری تصریح كرد: صنعت نفت كشور ضربه پذیر است و در صنعت هوافضا فقط دانشگاه‌ها فعالیت می كنند و صنعت دارند. در سال‌های اخیر بیشتر سرمایه ها به سمت حوزه رایانه و آی تی رفته است. كافه بازار كه حاصل تلاش دانشجویان دانشگاه شریف است، در حال حاضر 2 هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده در حالی كه صنعت مس كشور 600 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.
وی به انعقاد تفاهم نامه دانشگاه شریف با وزارت ارتباطات و فناوری اشاره كرد و گفت: در این تفاهم نامه دانشگاه شریف وظیفه افزایش استفاده از صنعت هوش مصنوعی در كشور را بر عهده دارد؛ برخی هنوز معتقدند كه مقاله ها و پژوهش های دانشگاهی به درد قفسه كتابخانه‌ها می‌خورد اما زمان آن رسیده است كه از دانشگاه ها استفاده كنیم.
مختاری ادامه داد: در سال 84 كشور 50 دانشگاه سراسری داشت و به دلیل عدم برنامه‌ریزی در دولت های گذشته حالا آموزش عالی 160 دانشگاه سراسری دارد. بیشتر ظرفیت ها خالی است و دانشگاه هایی هستند كه ارزش آفرینی نمی كنند و با صنعت ارتباطی ندارند. اما در دانشگاه شریف از سال اول دانشجویان رشته كامپیوتر شغل دارند زیرا بررسی می شود كه صنعت به چه چیز نیاز دارد.
وی در خصوص چند نمونه از همكاری‌های دانشگاه شریف با صنعت اظهار داشت: بازیابی انرژی آسانسور كه موجب صرفه جویی در انرژی می‌شود و تولید پوست مصنوعی توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف كه برای بهبود زخم ها و سوختگی های عمیق است از محصولات خریداری شده توسط صنعت بوده كه توسعه یافته است.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه شریف ادامه داد: همچنین تولید چسب برای ماشین های كارخانه پارس خودرو از دیگر محصولات مشترك دانشگاه و صنعت است.
مختاری اظهار داشت: دانشگاه شریف آمادگی دارد تا صندوق مشترك برای تولید نرم افزارها و دیگر محصولات با صنعت داشته باشد و مقداری از هزینه ها را خود در صندوق بگذارد.
وی با اشاره به ایجاد اشتغال پایدار در دانشگاه ادامه داد: شركت‌های دانش‌بنیان كوچك ابتدا به مركز رشد معرفی می‌شوند؛ مهارت های كسب و كار و بازار را آموزش می بینند و سپس به پارك علم و فناوری می روند و فنون بازار و حرفه را می آموزند. سپس می توانند به طور مستقل فعالیت كنند.
مختاری با بیان اینكه ایده های استارتاپی به دانشگاه معرفی می شود، گفت: هر ایده ای كه مورد تایید قرار گرفت، تا 6 ماه اول مورد حمایت مالی دانشگاه به مبلغ 50 میلیون تومان برای اجرایی شدن قرار می گیرد و دانشگاه برای ایده سرمایه گذاری می كند.
*9465*1834