۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۱۱
کد خبر: 83180121
T T
۰ نفر

روياي افتتاح سينما در ايلام كي تعبير مي شود؟

۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۱۱
کد خبر: 83180121
روياي افتتاح سينما در ايلام كي تعبير مي شود؟

ايلام- ايرنا - سال 92 بود كه تنها سينماي شهر ايلام واقع در خيابان سعدي جنوبي تخريب و خبرش خيلي سريع در بين مردم پيچيدو با وجو حدود پنج سال از تخريب سينماي قديمي همچنان مردم ايلام چشم انتظار وعده مسئولان براي احداث سينماي جديد هستند.

به گزارش ايرنا، سينما قدس ايلام كه دهه 80 با بي رونقي گسترده اي مواجه شده بود بعد از 48 سال فعاليت در نهايت توسط مالك آن تخريب و اين اقدام با واكنش بسياري از كارشناسان و اهالي رسانه مواجه شد.
با توجه به اينكه اين مكان توسط بخش خصوصي اداره مي شد، قرار بود به مجتمع 11 طبقه تجاري، فرهنگي و خدماتي تبديل و در طراحي جديد فضاي سينما در آن ديده شود ولي چندي بعد اين مكان در اقدامي ناباورانه به پاركينگ خودرو تبديل و همچنان به عنوان مكاني براي خدمات دهي به شهروندان ايلامي مورد استفاده قرار مي گيرد.
پس از تخريب تنها سينماي شهر ايلام و به منظور رفع نياز مردم سالن كوچك آمفي تاتر مجتمع فرهنگي، هنري ارشاد اسلامي تجهيز و با عنوان سينما فرهنگ فعاليت خود را آغاز كرد كه در اين فضا فيلم هاي روز سينماي ايران براي عموم اكران مي شود ولي به دليل كوچك بودن پاسخگوي نياز شهروندان ايلامي نيست.
اما آنچه مردم را قانع نكرده عدم تحقق وعده مسئولان بود كه نه تنها مكان قبلي سينما قدس ايلام با گذشت پنج سال از تخريب به مجتمع تجاري و هنري تبديل نشد بلكه همچنان به عنوان پاركينك خودرو شهروندان فعاليت مي كند.
اما آنچه شهردار ايلام در گفت وگو با خبرنگار ايرنا عنوان مي كند بيانگر تحولي گسترده در وضعيت ايلام و پايان روياي تلخ نداشتن سينما در ايلام را نويد مي دهد.
شهردار ايلام از تلاش براي ساخت سينما در سه نقطه شهر ايلام خبر داد كه بر اساس برنامه ريزي هاي انجام گرفته پيش بيني مي شود شهر ايلام تا 2 سال آينده با سه برنامه مختلف در حوزه فرهنگي، سينمايي در سه نقطه مركز، غرب و شرق صاحب سالن هاي مختلف سينمايي شود.

*** احداث نخستين مركز تجاري و فرهنگي ايلام در زمين سينما قدس سابق
طالب صادقيان در اين خصوص گفت: پس از تخريب سينما قدس سابق ايلام اين مكان همچنان به عنوان پاركينگ مورد استفاده قرار گرفته كه در اين زمينه پيگيري هاي خوبي انجام شده است.
وي افزود: زمين اين مكان به بخش خصوصي تعلق دارد و با توجه به اينكه بعد از تخريب سينما به پاركينگ تغيير كاربري داده بود مدتي توسط شهرداري اين مكان پلمپ شد.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه تقاضاي مالك اين بود كه از ظرفيت ملك خود استفاده لازم را داشته باشد ساخت مركز تجاري و فرهنگي در اين مكان در جلسه كميسيون ماده پنج ارائه و مورد موافقت اعضا قرار گرفت.
به گفته شهردار ايلام، اين مركز قرار است در طراحي جديد در پنج طبقه شامل چهار طيقه تجاري و يك طبقه فضاي سينما و 2 طبقه منفي به عنوان پاركينگ احداث شود.
وي گفت: براي ساخت سينما در اين مجموعه از مالك آن تعهد محضري گرفته شده و اكنون مالك آن در حال انجام مراحل تهيه نقشه و دريافت مجوز پروانه كار است كه پيش بيني مي شود تا پايان سال محقق شود.
صادقيان با ذكر اينكه شهرداري براي تسريع در روند ساخت اين مجموعه حمايت لازم را براي صدور بموقع پروانه كار خواهد داشت افزود: چنانچه از ابتداي سال آينده عمليات اجرايي اين مركز آغاز شود با توجه به اينكه در مركز شهر قرار داشته و ساخت و ساز آن با مشكلات ترافيكي مواجه است پيش بيني مي شود در مدت 2 سال عمليات اجرايي آن بطول انجامد.

*** ساخت چهار سالن سينماي اميد در ايلام
صادقيان به اقدام ديگر شهرداري ايلام براي توسعه فضاي سينما اشاره كرد و گفت: در سفر شهريورماه امسال وزير ارشاد طرح ساخت سينماي اميد براي بار اول در كشور و بصورت پايلوت در ايلام مطرح شد.
وي ادامه داد: براي احداث اين مجموعه نيز زميني در محله جانبازان شهر ايلام از سوي شهرداري اهدا و مورد موافقت قرار گرفت تا در قالب مجموعه اي چهار سالن سينماي اميد (سينماي كوچك) در اين مكان احداث شود.
وي اظهار كرد: در اين زمين به گسترده يك هزار متر مربع و بر اساس تفاهم نامه منعقده بين شهرداري و وزارت ارشاد
چهار سالن سينما با ظرفيت 55 نفر، 85 نفر، 115 نفر و 150 نفره احداث مي شود.
به گفته شهردار ايلام، همچنين محيط پيرامون اين سينما كه با مالكيت شهرداري ايلام خواهد بود نيز به عنوان پارك براي استفاده بهتر مردم احداث خواهد شد.
صادقيان اظهار كرد: براي ساخت اين مجموعه هفت ميليارد ريال از سوي سازمان سينمايي كشور اختصاص و همچنين 14ميليارد ريال نيز از سوي معاونت فرهنگي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تقبل شده است.
به گفته وي، فاز طراحي معماري و سازه اين طرح به پايان رسيده و چنانچه دهه فجر كلنگ زني شود با توجه به اينكه نوع سازه آن سبك است پيش بيني مي شود نيمه نخست سال آينده مورد بهره برداري قرار گيرد.
به گفته شهردار ايلام، در اين سالن ها بصورت همزمان چهار فيلم سينمايي كه در پايتخت كشور اكران مي شوند، نمايش داده خواهند شد.
به گفته وي، علاوه بر اعتباري كه براي اين طرح پيش بيني شده چنانچه مازاد بر آن مبلغي مورد نياز باشد، شهرداري حمايت مالي لازم را خواهد داشت.

*** ايجاد مجتمع فرهنگي در خيابان بعثت شهر ايلام
وي به سومين طرح شهرداري براي ساخت سينما در ايلام اشاره كرد و گفت: همچنين زميني در خيابان بعثت شهر ايلام در اختيار ارشاد قرار گرفته تا 45درصد اين فضا به مجتمع فرهنگي تبديل شود.
شهردار ايلام اظهار كرد: اين مجتمع نيز در چهار طبقه با 12 هزار متر احداث و با اعتباري كه از سوي وزارت ارشاد اختصاص يافته پروانه فعاليت آن صادر شده است.
به گفته صادقيان، در اين مجتمع نيز ايجاد سالن سينما پيش بيني شده كه اميدواريم با تزريق اعتبار عمليات اجرايي آن در آينده نزديك آغاز شود.
به گفته وي، در صورت تحقق پيش بيني هاي انجام گرفته ايلام تا 2 سال آينده نه تنها صاحب سينما شده بلكه با تقسيم بندي اين مكان فرهنگي در سه نقطه مختلف شهر ايلام دسترسي مردم به اين فضا با سهولت بيشتري انجام خواهد گرفت.
7171/6119

سرخط اخبار استان‌ها