۱ بهمن ۱۳۹۷، ۲۳:۰۹
کد خبر: 83179332
T T
۰ نفر
روزنامه ايتاليايي:نتانياهو درپي روابط با كشورهاي اسلامي است

رم-ايرنا- روزنامه ايتاليايي 'لاستمپا' با اشاره به سفر روز گذشته بنجامين نتانياهو به چاد، نوشت: نتانياهو در آستانه انتخابات زودهنگام در اسرائيل و بدون عبور از مذاكرات صلح، كه براي سالهاي طولاني مسكوت مانده در پي گسترش روابط با كشورهاي اسلامي است.

به گزارش ايرنا، لاستمپا روز دوشنبه با عنوان 'سفر نتانياهو به چاد در راستاي راهبرد متوقف كردن جهاد' نوشت: بنجامين نتانياهو روز گذشته براي از سرگيري روابط ديپلماتيك بين اسرائيل و چاد، كه از چند دهه پيش قطع شده بود، وارد آن كشور شد.
اين روزنامه نوشت: اين سفر نشان دهنده رويكرد جديد اسرائيل و سياست هاي اين رژيم در مورد رابطه با كشورهاي اسلامي است.
روزنامه لاستمپا نوشت: اسرائيل در سال هاي اخير توجه خاصي به برقراري و استحكام مناسبات خود با كشورهاي آفريقايي مسلمان نشان داده است. اكثر اين كشورها با اسرائيل مناسبات ديپلماتيك ندارند و در سازمان ملل همواره به نفع فلسطيني ها و به ضرر اسرائيل راي مي دهند.
استراتژي جديد نتانياهو، كه قصد دارد بار ديگر در انتخابات زودهنگام آوريل آينده به نخست وزيري برسد، اين است كه با بهره برداري از خارج شدن مساله فلسطين از كانون توجهات و اولويت هاي بين المللي، كشورهاي مسلمان قاره آفريقا را به برقراري مناسبات ترغيب كند.
البته توجه دولت نتانياهو فقط به كشورهاي مسلمان در آفريقا محدود نمي شود. سفرهاي مقامات رژيم صهيونيستي به كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس در سال گذشته ميلادي نيز مصداق ديگري بر اظهارات نتانياهو مبني بر ايجاد تحول در مناسبات بين اين رژيم و كشورهاي اسلامي است.
لاستمپا افزود: براي سال هاي متمادي شرط برقراري مناسبات ديپلماتيك بين اسرائيل و كشورهاي مسلمان، توافق صلح بين اين رژيم و فلسطيني ها و شكل گيري يك كشور فلسطيني بود. اما نتانياهو قصد دارد بدون عبور از مذاكرات صلح، كه براي سالهاي طولاني مسكوت مانده است، به عادي سازي مناسبات بين اسرائيل و جهان اسلام برسد.
به گزارش صندوق بين اللملي پول چاد با 15ميليون جمعيت، در ميان 30 كشوري است كه فقيرترين كشورهاي جهان به شمار مي آيند و به گزارش شاخص دموكراسي EIU، از جمله 5 كشور جهان با پايين ترين سطح مردم سالاري است.
نتانياهو مي گويد نقطه اشتراك بين اسرائيل و چاد، كه مناسباتشان در سال 1972 قطع شده بود، مبارزه با تروريسم است. چاد بزرگترين متحد فرانسه در منطقه به شمار مي رود كه با برخورداري از حمايت مالي و لجستيكي پاريس، داراي بزرگترين ارتش در گروه 5 كشور ساحل متشكل از مالي، موريتاني، نيجر، بوركينا فاسو و چاد، است.
شبك**اروپام**461**1708

سرخط اخبار جهان