۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵
کد خبر: 83176237
T T
۰ نفر

گنج یابی كه تورگردان شد

۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵
کد خبر: 83176237
گنج یابی كه تورگردان شد

شیراز- ایرنا- ' بهمن مردانلو' عشایرزاده ایل قشقایی 10 سال پیش در غروب یك روز گرم تابستان به امید یافتن گنج به ارتفاعات برم فیروز رفت اما اتفاقی افتاد كه او را به یك راهنمای تور فعال در حوزه عشایر تبدیل كرد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، این بخشی از داستان زندگی این تورگردان ایل است كه وی در كارگاه آموزشی و توانمند سازی ویژه بومگردی ها و كنشگران گردشگری بیان كرد.
مردانلو در این باره گفت: با وجود مخالفت پدر، به امید یافتن گنج به ارتفاعات زاگرس رفتم، در حالی كه تنها یك بیل در دست داشتم.
وی گفت: در آغاز كند و كاو كوه، چهار نفر را دیدم كه به سمت من می آمدند، به گمان این كه ممكن است خطری مرا تهدید كند هراسان شدم اما این افراد، گردشگران فرانسوی بودند كه راه را گم كرده و در پی راهنما بودند.
این راهنمای گردشگری افزود: نخستین بار بود كه با گردشگران خارجی روبرو می شدم، آنها را به چادر عشایری مان بردم و فرانسوی ها از محبت و میهمان نوازی ما شگفت زده شدند و پس از یك شب اقامت، هنگام خداحافظی 30 هزار تومان به من دادند.
وی گفت: به تدریج، این كار را ادامه دادم در حالی كه زبان خارجی را نمی دانستم و به حدی، مجذوب حرفه گردشگری شدم كه به شهر رفتم و دوره تخصصی تورگردانی را طی كردم.
مردانلو اظهار داشت: در آن زمان به ایل بازگشتم و كار خود را به صورت حرفه ای آغاز كردم و اكنون یكی از راهنماهای كشوری هستم.
وی ادامه داد: همواره تلاش می كنم شیوه زندگی عشایری را به گونه ای طبیعی به گردشگران نشان دهم و آنها از نزدیك با شیوه معیشت عشایر، كوچ، داستانهای بومی و به طور كلی با راه و روش زندگی آشنا شوند.
كارگاه آموزشی و توانمند سازی ویژه بومگردی ها و كنشگران گردشگری 28 دیماه جاری در سالن معرفی مجموعه میراث جهانی پاسارگاد (آرامگاه كوروش) برپا شد.
در این كارگاه آموزشی، شیوه های مدیریت و تبلیغات اقامتگاه های بوم گردی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و راهكارهای ایجاد كمپین های گردشگری دیجیتال، استفاده از وب سایت ها، طراحی لوگو و سیستم رزرواسیون تبیین شد.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد كه آرامگاه كوروش را در خود جای داده است، پنجمین مجموعه ثبت شده ایران است كه در سال 1383 هجری شمسی در فهرست میراث جهانی یونسكو به ثبت رسید.
كوروش، بنیانگذار و نخستین پادشاه هخامنشی بود كه از سال 559 تا 529 قبل از میلاد به مدت 30 سال بر نواحی گسترده ای از آسیا حكومت كرد.
این آثار تاریخی در شهرستان پاسارگاد واقع است كه سعادتشهر مركز این شهرستان در 110 كیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
ف ح / 2027