۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۴۷
کد خبر: 83176187
T T
۰ نفر
تاخیر اروپا برای عملیاتی كردن اس پی وی غیرقابل پذیرش است

تهران-ایرنا- رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاخیرهای مكرر اتحادیه اروپا برای عملیاتی كردن سازوكار مالی ویژه تعامل با ایران موسوم به اس.پی.وی، به بهانه ناتوانی از اعمال نفوذ بر شركت‌های اروپایی را غیرقابل پذیرش دانست و گفت: اگر دولت‌های اروپایی می‌دانستند كه بر شركت‌های خود نفوذی ندارند، چرا با ایران وارد مذاكره شدند؟

به گزارش ایرنا از شورای راهبردی روابط خارجی،«سیدكمال خرازی»در دیدار با هیئتی از موسسه ایتالیایی امور بین‌المللی (IAI) با بیان اینكه هدف ترامپ، رئیس جمهور آمریكا فقط اعمال فشار بر ایران نیست، گفت: ترامپ تضعیف و تجزیه اروپا را دنبال می‌كند و اقدام آمریكا برای برگزاری اجلاس ضدایرانی در لهستان در راستای تشدید اختلاف میان كشورهای اروپایی هم هست.
وی با اشاره به اینكه ایران صداقت خود را در اجرای برجام نشان داده است گفت: نگاه افكار عمومی ایران به رویكرد اروپا در قبال برجام منفی‌تر شده است و امروز منافع اروپا ایجاب می‌كند كه گام‌های عملی در قبال برجام بردارد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح كرد: تن دادن اروپا به فشارهای آمریكا در این مقطع موجب فشارهای بیشتر آمریكا بر اروپا در آینده خواهد شد و شكست برجام، امنیت اروپا را هم تحت الشعاع قرار خواهد داد.
خرازی درباره عهدشكنی آمریكا در قبال برجام گفت: امضای دولت‌ها به معنی تعهد بین‌المللی كشور متبوع‌شان است، لذا رویكرد ترامپ در قبال برجام كه سندی بین‌المللی است و به تائید شورای امنیت سازمان ملل هم رسیده، از نظر حقوق بین‌الملل محكوم و غیرقابل قبول است.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تاخیرهای مكرر اتحادیه اروپا برای عملیاتی كردن سازوكار مالی ویژه تعامل با ایران موسوم به اس.پی.وی ادامه داد: اینكه دولت‌های اروپایی توان حمایت و هدایت شركت‌های اروپایی را برای همكاری با ایران ندارند، قابل دفاع و پذیرش نیست.
خرازی تاكید كرد: این بدان معناست كه نمی‌توان به امضای دولت‌های اروپایی اعتماد كرد و این سوال مطرح می‌شود كه اگر دولت‌های اروپایی می‌دانستند كه بر شركت‌های خود نفوذی ندارند، چرا با ایران وارد مذاكره شدند؟
وی تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران برای حفظ استقلال خود هزینه سنگینی پرداخته و ضمن اینكه تسلیم فشارها نخواهد شد، تدابیر لازم را برای تامین نیازهای كشور اتخاذ كرده است.
رئیس شورا گفت: آمریكا اروپا را گروگان خود گرفته است و به همین خاطر اروپا در آینده با مشكلات بیشتری در قبال آمریكا مواجه خواهد شد.
خرازی ادامه داد: آمریكا به دنبال آن است كه خود را تنها قدرت بلامنازع جهان نشان دهد و اروپا باید چگونگی مقاومت در برابر آمریكا را از نحوه واكنش چین و روسیه در قبال آمریكا بیاموزد.
اعضای هیئت ایتالیایی نیز در این ملاقات با تاكید بر اینكه ظرفیت‌های همكاری ایران و اروپا بسیار وسیع‌تر از موضوع هسته‌ای است، خروج آمریكا از برجام را مورد اعتراض اروپا هم دانسته و تصریح كردند: انتظار ایران برای گام‌های عملی اروپا جهت بهره‌برداری از منافع اقتصادی ناشی از توافق هسته‌ای قابل درك است.
اعضای هیئت ایتالیایی همچنین بر اینكه آمریكا با خروج از برجام حقوق بین‌الملل را نقض كرده است، تاكید كردند و گفتند با این حال در هم تنیدگی و وابستگی اروپا به آمریكا شدید است.
سیام**2021**1553
۰ نفر