۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳
کد خبر: 83175931
T T
۰ نفر
لاریجانی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت ابقا شد

تهران- ایرنا- باقر لاریجانی با حكم سرپرست وزارت بهداشت در معاونت آموزشی وزارت بهداشت ابقا شد.‏

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، سعید نمكی در حكم خود خطاب به باقر لاریجانی بر توسعه آموزش پزشكی در راستای تربیت نیروی ‏انسانی مورد نیاز و در راستای خودكفایی كشور تاكید كرد و نوشت: پس از سال ها بازنگری دقیق در شیوه اداره دانشگاه ها تعدد رشته ‏های تحصیلی و تعداد دانشجویان مبتنی بر نیازسنجی سال های آتی كشور، ضروری است كه منابع محدود كشور را صرف تربیت ‏نیروهایی نكنیم كه در آینده جایگاهی برایشان در نظام ارائه خدمت تعریف نكرده ایم.‏
وی ادامه داد: اینجانب به همراه بعضی از دوستان در طراحی مدل آموزشی جامعه نگر (‏COME‏) حدود 30 سال پیش تلاش كردیم و ‏هدفمان تقویت آموزش های جامعه محور (‏Community based learning‏) به جای بیمارستان محور (‏Hospital based ‎learning‏) بود. متاسفانه هنوز اكثر رشته های تحصیلی از این شیوه آموزشی محرومند و این خود عاملی است تا دانش آموختگان ما ‏با مشكلات جامعه و نظام ارائه خدمت بیگانه باشند. رسالت ما برداشتن دیوار بین دانشگاه و مردم است كه امیدوارم جناب عالی و ‏همكاران ارجمندتان بیشتر بدان بپردازید.‏
سرپرست وزارت بهداشت در این حكم نوشت: سیاست سال های اخیر، افزایش تحصیلات تكمیلی و برچیدن دوره های كوتاه مدت ‏است. این شیوه تربیت نیروی انسانی علاوه بر تحمیل هزینه سنگین، اثربخشی هزینه كرد را زیر سوال می برد و زیرساخت های نظام ‏ارائه خدمت را كه در سال های اخیر با هزینه فراوان تهیه شده به دلیل عدم حضور نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بلااستفاده می ‏گذارد. تربیت نیروهای پرستاری و پیراپزشكی مورد نیاز كشور از این مقوله است. باتوجه به منابع محدود باید دوره ها را كوتاه تر، ‏مهارت ها را افزون تر و نیروی انسانی را كارآمدتر كنیم.‏
نمكی همچنین بر استفاده از ظرفیت اندیشمندان دانشگاه‌های علوم پزشكی در سیاست‌گزاری‌های كلان وزارت بهداشت تاكید كرد و ‏خطاب به معاون آموزشی وزارت بهداشت نوشت: غفلت از این ظرفیت، خسرانی جبران ناپذیر خواهد بود. لذا انتظار می رود دانشگاه ‏های ما اتاق فكر كشور برای برنامه ریزی های كلان باشند كه جناب عالی می توانید موارد مهم در همه حوزه ها را با همكاران ارجمند ‏دانشگاهی در میان بگذارید و نظرات ایشان را جمع بندی و به عنوان نقشه راه به اینجانب ارائه فرمائید.‏
وی به موضوع بیماری‌ها نیز اشاره و بیان كرد: مستحضرید امروز بیماری های واگیر نوظهور، بیماری های غیر واگیر و ‏مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت (‏SDH‏) مواردی است كه نظام سلامت را مورد تهدید جدی قرار می دهد. آموزش و آشنایی ‏دانشجویان با پدیده های فوق در آینده می تواند در كاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از این موارد بسیار موثر باشد.‏
نمكی در این حكم به استفاده از ظرفیت پزشكان عمومی نیز اشاره كرد و نوشت: توسعه پزشكی خانواده و نظام ارجاع كه اجزای ‏تفكیك ناپذیر یكدیگرند به دلیل كمبود پزشك خانواده معطل مانده، ضروری است با استفاده از ظرفیت كم نظیر پزشكان عمومی و ‏گذراندن دوره های كوتاه مدت از خیل عظیم پزشكان عمومی آموزش دیده در این عرصه بهره ببریم. منتظر ماندن برای فارغ ‏التحصیلی متخصص پزشك خانواده، سال ها این پروژه عظیم ملی را معطل خواهد گذاشت، گرچه فارغ التحصیلان دوره تخصصی ‏مذكور نیز می توانند به عنوان هسته های مركزی آموزش و پایش مستمر این فعالیت به كار گرفته شوند. ضمنا آموزش پزشكی خانواده ‏نیز باید جزو لاینفك دوره پزشكان عمومی باشد.‏
سرپرست وزارت بهداشت به تغییر سبك زندگی نیز اشاره و بیان كرد: برای تغییر سبك زندگی مردم در راستای كاستن از بار ‏بیماری ها لازم است بسته های آموزشی با زبان قابل درك برای گروه های هدف در جامعه تهیه كنیم.
رسالت ما علاوه بر آموزش ‏دانشجویان و دستیاران آموزش همگانی در راستای كاهش مشكلات نظام سلامت نیز هست و غفلت از این رسالت اجتماعی مردم را به ‏ناچار به دام آموزش ها و تبلیغات غیر علمی و غیر حرفه ای سایت های رنگارنگ و بی محتوی خواهد انداخت.‏
نمكی نوشت: این روزها مواردی مبنی بر تفكیك آموزش پزشكی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و ادغام آن در ‏وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح می شود. این رویكرد با توجه به ضرورت بهره گیری آموزش پزشكی از فضا و عرصه ‏بهداشت و درمان تفكیك آموزش از این دو حوزه مهم را غیرممكن می كند. لذا جهت مقابله با این رویكرد غیر منطقی ضروری است ‏جناب عالی و همكارانتان مستندات كافی برای توجیه عدم امكان این سه جزء تفكیك ناپذیر فراهم كنید.‏
اجتمام *9482‏ * 3063
۰ نفر