۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
کد خبر: 83175880
T T
۰ نفر
چين به مقررات بين المللي درياها پايبند باشد

تهران- ايرنا- 'جان ريچاردسون'، فرمانده عمليات دريايي آمريكا، ضمن تاكيد بر رفت و آمد ايمن كشتي ها در مناطق مورد مناقشه درياي چين جنوبي و تنگه تايوان، از پكن خواست به مقررات بين المللي درياها پايبند باشد و از رويارويي بپرهيزد.

روزنامه 'ژاپن تودي' در شماره امروز(شنبه) نوشت، ريچاردسون به خبرنگاران در توكيو گفت، كشتي هاي آمريكايي به فعاليت آزادانه در آب هاي بين المللي ادامه مي دهند و چين نبايد عمليات اين كشتي ها را تهديد تلقي كند.
وي كه هفته پيش با مقامات چين ديدار كرده بود، بر مخالفت آمريكا با هرگونه اقدام يكجانبه براي تغيير وضعيت موجود تنگه تايوان تاكيد كرد و گفت، واشنگتن اين تنگه را در حكم آب هاي بين المللي محسوب مي كند و نمي خواهد شاهد هيچگونه محدوديتي براي رفت و آمد كشتي هايي باشد كه در اين آب ها رفت و آمد مي كنند.
اين سخنان باعث تنش هاي جديد بين آمريكا و چين بر سر تنگه تايوان شده است.
درياي چين جنوبي كه غني از ذخاير دريايي و از خطوط مهم كشتيراني است، در سال هاي اخير مورد توجه ويژه قرار گرفته است. چين كه مدعي مالكيت بر اين منطقه است، سلطه خود را بر جزاير اين منطقه تحكيم كرده است.
فيليپين، ويتنام، مالزي، برونئي، اندونزي و تايوان از ديگر مدعيان مالكيت بر درياي چين جنوبي هستند و آمريكا نيز بدون اتخاذ موضع رسمي درباره مالكيت اين دريا، بر حق آزادي رفت و آمد در اين دريا و پرواز بر فراز آن تاكيد مي كند.
آساق**1088 **1600
۰ نفر