۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۴۹
کد خبر: 83173375
T T
۰ نفر
با تهدید جشنواره‌زدگی مواجه هستیم

تهران-ایرنا- معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد با بیان اینكه با تهدید جشنواره‌زدگی مواجه هستیم، گفت: ضرورت دارد در هنرهای تجسمی رویدادها و جشنواره‌های مختلف با رویكرد ملی نگاه و بررسی شود و آنها را براساس نحوه كار و خروجی آنها ارزیابی كنیم و اهداف و نتایج جشنواره‌ها نیز بررسی گردد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سیدمجتبی حسینی،معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همراه هادی مظفری (مدیركل مركز هنرهای تجسمی)، ابراهیم حقیقی (دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر)، امیرسقراطی (دبیری هنری)، محسن سلیمانی (دبیر اجرایی جشنواره)، اردشیر میرمنگره (مدیربخش «چهل نمایشگاه چهل شهر»)، سعید اسلام زاده (مدیر روابط عمومی مركز هنرهای تجسمی) و عبدالرحیم سیاهكارزاده (ﺭﯾﯿﺲ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﻨﺮﻫﺎﯼ ﺗﺠﺴﻤﯽ ﻣﻌﺎﺻﺮ) طی برگزاری جسله‌ای از دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی فجر دیدن كردند.
مجتبی حسینی در بخشی از این جلسه گفت: امروزه ما در رشته‌های مختلف با تهدید جشنواره‌زدگی مواجه هستیم و جشنواره زدگی یك تهدید جدی است كه ضرورت دارد درباره آن فكر شود. تعدد جشنواره‌ها و هم‌پوشانی آنها ممكن است باعث می‌شود هنرمندان انگیزه لازم برای شركت در جشنواره‌ها را نداشته باشند. شاهد هستیم كه هر استان یا هر انجمن و نهادی، جشنواره‌ای را برای خود ترتیب داده و این موضوع سبب می‌شود نتوان برآیندی كلی از هنر و فعالیت هنرمندان كشور به دست آورد.
حسینی با تاكید بر بازنگری جشنواره‌ها افزود: ضرورت دارد در هنرهای تجسمی رویدادها و جشنواره‌های مختلف با رویكرد ملی نگاه و بررسی شود و آنها را بر اساس نحوه كار و خروجی آنها ارزیابی كنیم و اهداف و نتایج جشنواره‌ها بررسی شود. انجمن‌ها نیز می‌توانند رویدادهای تخصصی خود را داشته باشند و خلاء‌هایی را كه در بخش دولتی وجود دارد پوشش دهند.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویدادهای تخصصی و موضوعات هنری می‌تواند بر اساس مطالعات آمایشی و بر اساس جغرافیای فرهنگی، تاریخی تعریف شود و با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرها رویدادهایی برنامه ریزی شود. با در نظر گرفتن ظرفیت و استعداد شهرها و استان‌ها جشنواره‌هایی می‌توانند روی اقتصاد آن شهر تاثیرگذار باشند. بسیاری از شهرهای ایران می‌توانند بر اساس ظرفیت خود بدرخشند، در حالی كه ما به راحتی از كنار این ظرفیت‌ها می‌گذریم.
حسینی در ادامه گفت: جشنواره‌ها می‌توانند فضایی برای گفتگو و یا برای كشف استعدادها باشند و باید بر اساس هدف طراحی و برنامه ریزی شوند.
وی با تاكید بر تعریف و تبیین اهداف جشنواره‌ها بیان كرد: در این سال‌ها هنرمندان بسیار زیادی به جامعه ما اضافه شده‌اند كه هر كدام گرایش خاص خود را دارند. بنابراین بزرگان و متخصصان این حوزه باید نظرات را تجمیع كنند تا رویكرد جشنواره‌ها مشخص شود. اگر قصد ما استعدادیابی است، باید جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف با یكدیگر در ارتباط باشند و برآیند آنها به جشنواره‌ای حرفه‌ای برسد و نفرات برگزیده بتوانند بهترین آثار را در جشنواره ارائه كنند. اگر هم رویكرد ما گفت و گو میان هنرمندان است می‌توانیم حاصل یك سال كار آنها را نمایش دهیم.
معاون امور هنری افزود: جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این دوره و با بخش های مختلف و همچنین برنامه‌هایی به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی می‌تواند چتر عمیم و گسترده‌ای باشد تا فضایی برای حضور هنرمندان و ارائه آثار بر اساس قواعد جشنواره فراهم كند.
حسینی اظهار داشت: در حوزه هنرهای تجسمی بیشتر تمركز بر صنف هنرمندان است اما ضرورت دارد به صنوف و حرفه‌هایی كه مرتبط با جریان هنرهای تجسمی هستند و بر آن تاثیرگذارند، نیز توجه شود و برای پرورش حرفه‌ای و تقویت این صنوف مانند نقد، پژوهش، نمایشگاه‌گردانی، مدیریت هنری، توسعه بازار و... زمینه‌هایی فراهم شود و درباره آن گفتگو شود. ممكن است فردی كه در رشته هنری تحصیل كرده با كسب یك مهارت افزوده بتواند در دیگر شاخه‌های مورد نیاز جامعه هنری فعالیت كند و با ایجاد صنف برای این شاخه‌ها فعالیت آنها جدیت بیشتری پیدا می‌كند.
ابراهیم حقیقی نیز در این جلسه گفت: خود جشنواره نباید هدف باشد بلكه جشنواره ها باید اهدافی مانند استعدادیابی یا سنجش كیفیت كار شركت‌كنندگان در جشنواره باشد تا بتوانیم جایگاه خود را در جهان پیدا كنیم. اما شاهد هستیم كه آثار تكراری به جشنواره‌های مختلف ارسال می‌شود و حتی گاه برگزیدگان جشنواره‌ها مشترك هستند. بنابراین هدف ما نباید صرفا برگزاری یك جشنواره باشد و باید به خروجی آن توجه كنیم.
امیر سقراطی هم در ادامه این مبحث گفت: دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید در طول سال برنامه همه گالری‌ها را رصد كند و پس از آن چند كیوریتور انتخاب شوند كه دستاوردهای جامعه تجسمی در طول سال را بررسی كنند. یك بخش از جشنواره می‌تواند به این صورت شكل بگیرد كه كیوریتورها هنرمندان فعال و حرفه‌ای را كه دارای ایده‌های برتر هستند دعوت به كار كنند تا برای شركت در جشنواره اثر ارائه دهند.
سقراطی همچنین گزارشی از انتخاب و داوری آثار یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بخش‌های مختلف جشنواره مانند نمایشگاه هنر انقلاب با عنوان پلاك 40، نمایشگاه عكس های انقلاب، نمایش فیلم با موضوع تجسمی، نمایشگاه انتشارات تجسمی، نمایشگاه طراحی و نشست‌های تخصصی ارائه كرد.
محسن سلیمانی نیز درباره بخش گالری‌ها با عنوان «چارسوی هن» در این دوره جشنواره تجسمی فجر گفت: در این بخش 54 گالری حضور دارند كه شامل 26 گالری از تهران و 28 گالری از شهرستان‌ها آثاری از هنرمندان را در باغ موزه قصر به نمایش می گذارند.
هادی مظفری (مدیركل هنرهای تجسمی) نیز در این جلسه گفت: قصد ما این است مخاطبان جدیدی را به جامعه تجسمی وارد كنیم تا هم به اقتصاد هنر كمك شود و هم ذائقه بصری آنها ارتقا یابد. برهمین اساس بخش گالری‌ها می‌تواند محل مناسبی برای حضور مخاطبان جدید باشد.
یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی در بهمن ماه 1397 برگزار ‌می ‌شود. در این ‌جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را ‌عهده دار ‌هستند.‌
فراهنگ **9031** 1418
۰ نفر