۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۱۵
کد خبر: 83172286
T T
۰ نفر
صادرات صنايع چوبي قم 300 درصد رشد يافت

قم - ايرنا - رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت قم گفت: از ابتداي سال جاري تا پايان آذرماه در بخش چوب و مبلمان قم 215 هزار دلار صادرات انجام شده كه اين رقم در مقايسه با 70 هزار دلار مدت مشابه سال قبل بيش از300 درصد افزايش پيدا كرده است.

به گزارش ايرنا، محمود سيجاني روز سه شنبه در همايش صنعت درودگري قم در شهرك صنعتي ثامن الائمه (ع) اين استان اظهار داشت: اين رقم قابل قبول نيست و بايد با افرايش كيفيت در طراحي محصول توليدي و خلاقيت و ابتكار بيشتر در بسته بندي آن در صادرات چوب و مبلمان جايگاه بهتري پيدا كنيم.
وي با اشاره به آمادگي سازمان صمت براي اعزام و پذيرش هيات هاي تجاري و حضور در نمايشگاه هاي جهاني مطابق ساز و كار پيش بيني شده در قانون گفت: صنعت چوب و مبلمان قم به عنوان يك پتانسيل به سازمان توسعه و تجارت معرفي شود.
سيجاني با بيان اينكه درخشش خوشه چوب و مبلمان قم در كنار ديگر خوشه هاي كسب و كار فعال استان از جمله فرش، كفش و دمپايي، سوهان و سنگ بر كسي پوشيده نيست، خاطر نشان كرد: صنعت چوب قم متشكل از يك تركيب صنفي صنعتي 30 درصد توليد مبلمان كشور را انجام مي دهد، و رتبه نخست توليد اسكلت خام و مصنوعات چوبي نيز به قم اختصاص دارد.
بيش از 20 هزار نيروي كار به صورت مستقيم و 100 هزار تن ديگر نيز به صورت غيرمستقيم در قالب سه‌ هزار و 500 واحد كارگاهي توليد، توزيعي خدماتي در صنعت چوب و مبلمان قم مشغول كارند و 60 درصد توليد مبلمان كشور در اين استان صورت مي پذيرد، و يكي از خوشه هاي مهم صنعتي قم به همين نام فعاليت مي كند.
12 خوشه فعال صنعتي در قم شناسايي شده كه از اين تعداد فعاليت اجرايي پنج خوشه آغاز و 2 خوشه نيز در سال جاري وارد چرخه كار اقتصادي مي شوند.
اين مسئول گفت: در فرايندهاي تكميلي صنعت چوب مانند رنگ كاري و رويه كوبي ضعف هايي وجود دارد، از اين رو بنا داريم براي بعد از توليد خام، كه ارزش افزوده بيشتري دارد برنامه ريزي هاي بيشتري انجام دهيم.
رئيس سازمان صمت قم تصريح كرد: يكي از اولويت هاي اين سازمان حمايت از صنايع تكميلي چوب و مبلمان است، و اين مساله در اشتغال زايي و ارزش افزوده تاثير زيادي دارد.
سيجاني اضافه كرد: با توجه به تاثيري كه اين خوشه صنعتي در اشتغال و توليد استان دارد، حضور در بازارهاي جهاني مهم و حياتي مي باشد.
وي با اذعان به ضعف موجود در طراحي محصول هاي چوب و مبلمان اين استان گفت: بيش از 90 درصد واحدهاي صنعت چوب قم كوچك و خرد و تعداد ناچيزي نيز متوسط است، به همين علت تشكيل يك دپارتمان براي طراحي و پيگيري بازاريابي محصول هاي توليدي ضروري است.
وي با اشاره به راه اندازي شهرك صنعتي ثامن گفت: هدف از تاسيس اين شهرك انتقال واحدهاي درودگري قديمي و كوچك مستقر در شهر به اين مكان به منظور استفاده از تكنولوژي و ماشين آلات روز و در نتيجه كاهش هزينه هاي توليد و طراحي محصول بوده است.
شهرك صنعتي ثامن الائمه (ع) با بيش از 140 هكتار مساحت در كيلومتر هشت جاده قم - قنوات و كيلومتر سه آزاد راه قم -گرمسار قرار دارد.
دبير ستاد تسهيل و رفع موانع رونق توليد قم در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تدابير اتخاذ شده براي ارائه تسهيلات به صنوف مختلف گفت: در سال جاري علاوه بر صنعت و معدن براي اصناف نيز استفاده از اين تسهيلات امكان پذير است، و مي توانند براي تامين نقدينگي لازم جهت بازسازي نوسازي ابزار و تجهيزات خود در سامانه بهين ياب ثبت نام نموده و درخواست تسهيلات كنند‌.
وي گفت: براي كاهش تعرفه واردات مواد اوليه نيز طرح مورد نظر تهيه و به كميسيون ماده يك وزارت صنعت، معدن تجارت ارائه شده است.
وي با تاكيد بر تطبيق صنعت چوب قم با علم و دانش روز گفت: در حال حاضر مواد پليمري جايگزين چوب شده است، و نبايد براي تامين مواد اوليه بر چوب هاي وارداتي متمركز شويم.
وي در عين حال يادآور شد: براي واردات چوب مورد نياز واحدهاي درودگري استان، شركت تعاوني درودگران و عامل خوشه بايد بدون واسطه گري و دخالت دلالان بتوانند به اين مساله ورود پيدا كنند تا كاهش قيمت تمام شده مواد اوليه را شاهد باشيم.
هفتمين همايش صنعت درودگري قم با هدف بررسي مسائل و مشكلات درودگران، اصناف و تشكل هاي فعال خوشه چوب و مبلمان به همت شركت شهرهاي صنعتي، سازمان صمت، اتحاديه و شركت تعاوني درودگران اين استان برگزار شد.
در اين همايش 6 تن از پيشكسوتان صنعت چوب قم تجليل شدند.
7403/ 6133/

سرخط اخبار استان‌ها