۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۳۷
کد خبر: 83172159
T T
۰ نفر
كمتر از یك سال آینده نمونه دوم ماهواره پیام ساخته می شود

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه امیركبیر با بیان اینكه ساخت ماهواره پیام حدوداً 10 سال زمان برده ، دانش فنی آن به دست آمده و زیرساخت‌های مناسب آن نیز ایجاد شده است ، گفت: این موضوع ما را در موقعیتی قرار می‌دهد كه می‌توان در كمتر از یك سال نمونه دوم آن را ساخت و تحویل داد .

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از دانشگاه صنعتی امیركبیر، سید احمد معتمدی با اشاره به پرتاب دیشب ماهواره پیام امیركبیر كه نتوانست به درستی در مدار قرار گیرد، افزود: با توجه به اظهارات محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این كار به زودی شروع می‌شود تا با پرتاب نمونه‌های بعدی كار را به خوبی انجام دهیم.
وی افزود: وزیر ارتباطات در همان دقایق اولیه با توجه به موفق بودن سیگنال‌هایی كه دریافت شده بود تأكید داشت كه این گروه از همكاران كه در ساخت ماهواره مشاركت داشتند با جدیت به فعالیت خود ادامه دهند و به سرعت كار را برای نمونه بعدی شروع كنند.
معتمدی صریح كرد: شاید تصور این باشد كه به طور كلی این پرتاب ناموفق بوده است، هر چند به لحاظ كاربردی بحث درستی است، ولی به لحاظ فنی و تكنولوژیك می‌توان گفت پرتاب كننده یعنی ماهواره بر و موشكی كه ماهواره را حمل كرده 90 درصد به اهدافش رسیده است.
وی گفت: برای نخستین بار است كه چنین موشكی بتواند ماهواره با وزن 110 كیلوگرم را تا مدار 500 كیلومتری در مرحله اول و دوم با موفقیت انجام دهد، اما در مرحله سوم كه باید ماهواره را جدا كند، باید به سرعت مناسب بیش از 7 یا 7 و 2 دهم كیلومتر در ثانیه می‌رسید كه نتوانست به این سرعت برسد.
معتمدی افزود: اگر به سرعت 7 یا 7 و 2 دهم كیلومتر در ثانیه نرسد و به طور طبیعی سرعت كمتر از این باشد، ماهواره نمی‌تواند در مدار قرار گیرد و شروع به كم كردن مدار و سقوط می‌كند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیركبیر گفت: ماهواره نیز شروع به كار كرد و مرحله سخت را پشت سر گذاشت و بلافاصله كه از موشك جدا می‌شود شروع به فرستادن سیگنال می‌كند و این نشان می‌دهد اجزای مختلف ماهواره در همان چند دقیقه كار كرده و سینگال‌ها را فرستاده است.
معتمدی اضافه كرد: همكاران ما از روی اطلاعات دریافتی از سیگنال‌های ارسالی تحلیل می‌كنند كه چه اتفاقی در مسیر افتاده است و با همین سیگنال‌های دریافتی توانستند تشخیص بدهند كه ماهواره نتوانسته در مسیر اصلی قرار گیرد.
وی افزود: كشور‌ها و سازمان‌هایی كه در این زمینه فعالیت های خود را شروع كرده و توانسته اند وارد باشگاه پرتاب كننده‌ها شوند 4 و یا 5 كشور در جهان بیشتر نیستند، از این گونه مسائل به طور طبیعی داشته اند هر چند كه در برخی مواقع یك درصد خطا نیز مورد پذیرش نیست.
رئیس دانشگاه صنعتی امیركبیر افزود: به لحاظ فنی و تكنولوژی گام مؤثری در كشور برداشته شده است و امیدواریم بتوانیم به صورت كاربردی در نمونه‌های بعدی پرتاب موفقیت آمیزی داشته باشیم تا بتوانیم از نتایج آن بهره‌مند شویم.
**9465**1601**