۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۲۳
کد خبر: 83172136
T T
۰ نفر
هر منطقه آزاد در بخش صنايع خلاق، يك مزيت رقابتي را برگزيند

تهران- ايرنا- معاون فرهنگي، گردشگري و صنايع خلاق دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي از هر كدام از هفت منطقه آزاد كنوني خواست «در بخش صنايع خلاق، يك اولويت و مزيت رقابتي را انتخاب كنند تا با ايجاد خوشه هاي صنايع فرهنگي و خلاق، اكوسيستم آن را شكل دهند».

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «محمدرضا رستمي» در نشست علمي- آموزشي «مناطق آزاد؛ الگوي توسعه صنايع فرهنگي و خلاق» كه در محل دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد برگزار شد، افزود: هفت منطقه آزاد كشور مي‌توانند به هفت محور صنعتي و سرمايه‌گذاري در حوزه صنايع خلاق تبديل شوند.
ايران هفت منطقه آزاد تجاري- صنعتي شامل كيش، قشم، چابهار، ارس، انزلي، اروند و ماكو و 64 منطقه ويژه اقتصادي دارد. شهريورماه امسال نيز نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به ايجاد هشت منطقه آزاد و 98 منطقه ويژه اقتصادي راي مثبت دادند.
رستمي گفت: اگر دغدغه شكلگيري صنايع خلاق در مناطق آزاد را دنبال كنيم ويژگي‌هاي اختصاصي يك منطقه آزاد مي‌تواند يك مزيت رقابتي براي محوري‌شدن آن منطقه در يك حوزه تخصصي در صنايع خلاق باشد.
وي ادامه داد: در صنايع خلاق امكان انتقال تجارب وجود دارد و مناطق آزاد مي‌توانند تجارب خود را در اين حوزه با ساير مناطق آزاد و حتي سرزمين اصلي به اشتراك بگذارند. همچنين براي اولويتي كه انتخاب مي‌شود بايد موقعيت منطقه آزاد نسبت به ايران، سهم آن نسبت كشورهاي همسايه و در نهايت جهان ديده شود.
اين مسوول اضافه كرد: گام بعدي تعيين فعاليت افراد، نيروهاي كارآفرين، توسعه بازار و بازاريابي، توليد، فروش و زنجيره ارزش براي اكوسيستم انتخاب شده است.
«توسعه صنايع خلاق راه رهايي از وابستگي به نفت است كه پيش شرط آن رشد همزمان صنعت و اقتصاد خواهد بود».
وي گفت: ايجاد يك جريان اطلاعاتي، ارتباطي و گفتگو محور براي توسعه برنامه‌ها و سياست‌هاي صنايع فرهنگي و خلاق به لحاظ پديداري يك گفتمان خلاق در مناطق آزاد ضروري است.
به گفته وي، مفهوم‌سازي صنايع فرهنگي و خلاق موضوعي متاخر و در جامعه ايران بسيار جديد است كه در مبادلات و جريان‌هاي صنعتي و سرمايه‌گذاري براي جامعه ما «نوپديد» به حساب مي‌آيد.
رستمي افزود: به لحاظ نوپديد ‌بودن اين مفهوم، يكي از مهم‌ترين كارهايي كه بايد انجام شود شكل‌گيري جريان‌هاي صنعتي، سرمايه‌گذاري و اولويت گذاري صنايع خلاق به يك موضوع گفتگو محور در مناطق آزاد است. در واقع گفتمان‌سازي صنايع خلاق در مناطق آزاد نيازمند تبديل‌شدن به يك ضرورت و اولويت است.
به گفته وي، گفتمان‌سازي به اين معناست كه همه عناصر موثر براي شكل‌گيري يك مفهوم و پديده بايد جايگاه خود را پيدا كند.
رستمي افزود: مناطق آزاد مي‌توانند پايگاهي براي رشد و توسعه صنايع خلاق بويژه «شتابدهنده‌هاي صادراتي» باشند.

** سهم 3.2 درصدي صنايع خلاق در توليد ناخالص دنيا
معاون فرهنگي، گردشگري و صنايع خلاق دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با بيان اينكه امروزه نقش صنايع خلاق در توليد ناخالص ملي در دنيا 3.2 درصد است، اضافه كرد: راه ايران براي افزايش توليد ناخالص ملي توجه به حوزه صنايع خلاق است.
وي گفت: اين نشست علمي و آموزشي در اين راستا طراحي شده است كه باور كنيم حوزه فرهنگي، گردشگري و صنايع خلاق مي‌تواند عرصه توليد، خلق ثروت، توسعه اقتصاد و سرمايه‌گذاري در مناطق آزاد باشد.
رستمي با اشاره به اينكه موضوع صنايع خلاق در بودجه‌بندي سال آينده مناطق آزاد مطرح شده است، افزود: كار كارشناسي براي تعيين بودجه ادامه دارد.
به گفته وي، براي تغيير اين سهم به برنامه‌هاي يك ساله، سه ساله و پنج ساله نيازمنديم و با برنامه‌ريزي هدفمند و حركت بر مبناي توسعه پايدار، ايران مي‌تواند در حوزه صنايع خلاق موفق‌تر عمل كند.
وي ادامه داد: به زودي تفاهمنامه‌اي با ستاد توسعه فناوري‌هاي نرم و هويت‌ساز امضا و زمينه‌هاي همكاري مشترك مناطق آزاد با اين ستاد فراهم مي‌شود.

** همكاري مناطق آزاد با ستاد توسعه فناوري‌هاي نرم و هويت‌ساز
دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي نرم و هويت‌ساز معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، نيز در اين نشست گفت: مناطق آزاد استعداد و ظرفيت‌هاي بسيار جدي در حوزه صنايع فرهنگي و خلاق دارند.
«سيدمحمدحسين سجادي نيري» افزود: براي توسعه شركت‌هاي خلاق و حمايت از صنايع فرهنگي و خلاق، تمهيداتي فراهم شده است كه خدمات متنوع و متعددي در چهار حوزه تسهيل فضاي كسب و كار، توسعه بازار، پشتيباني مالي و جذب سرمايه و خدمات ويژه دستگاه‌هاي اجرايي به اين شركت‌ها و فعالان صنايع خلاق ارائه شود.
به گفته وي، بخشي از خدمات اين ستاد در زمينه توسعه بازار، حمايت از حضور شركت‌هاي فناورانه و صنايع خلاق، حمايت از حضور در نمايشگاه‌هاي تخصصي داخلي و خارجي، ارائه بسته حمايتي براي صادرات خدمات و محصولات و حمايت از تهيه گزارش تحقيقات بازار است.

** توجه به اقتصاد فرهنگ با حفظ چارچوب‌هاي فرهنگي
اين مسوول ادامه داد: از ميان هشت اولويت فناوري در كشور، هفت اولويت مربوط به فناوري‌هاي سخت و يك اولويت مربوط به فناوري‌هاي نرم است.
دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي نرم و هويت‌ساز تاكيد كرد در اين ستاد تلاش شده است به يك ادبيات مشترك در حوزه فناوري‌هاي نرم و هويت‌ساز، صنايع فرهنگي و خلاق و شركت‌هاي دانش بنيان دست يابيم.
به گفته وي، با حفظ چارچوب‌هاي فرهنگي كشور مي‌توان به مقوله اقتصاد فرهنگ توجه ويژه‌اي داشت و گسترش انيمه‌ها و سريال‌هاي ژاپني و كره‌اي در دنيا يكي از نمودهاي اصلي توسعه صنايع فرهنگي و خلاق است.
سجادي نيري يادآوري كرد طبق برنامه «توسعه زيست‌بوم شركت‌هاي خلاق» زير‌مجموعه‌هاي صنايع خلاق مشمول حمايت‌هاي مندرج از شركت‌هاي دانش‌بنيان مي شود.
به گزارش ايرنا، ستاد توسعه فناوري ­هاي نرم و هويت ­ساز زير نظر معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از سال 1394 تشكيل شد تا يكپارچگي ­هاي لازم براي توسعه و تجاري سازي فناوري­هاي نرم و هويت­ ساز صورت پذيرد.
هدفگذاري، اولويت بندي و سياستگذاري امور ستاد در حوزه فناوري هاي نرم و هويت ساز و همچنين روزآمدسازي و بازنگري در اهداف، اولويت ها و سياست هاي ستاد، برعهده يك شورا متشكل از هفت عضو حقيقي و 6 عضو حقوقي است.
شوراي عالي انقلاب فرهنگي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، شهرداري تهران و فرهنگستان هنر نمايندگاني در اين شورا دارند.

اقتصام*4018*1961*
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد