۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۰۶
کد خبر: 83172109
T T
۰ نفر
68 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در 9 ماه وصول شد

تهران- ایرنا- رئیس كل سازمان امور مالیاتی كشور، میزان وصولی درآمدهای مالیاتی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه را رقمی معادل 68 هزار میلیارد تومان اعلام كرد كه نسبت به دوره مشابه پارسال 10 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایرنا از تارنمای سازمان امور مالیاتی كشور، سید كامل تقوی نژاد روز سه شنبه در گردهمایی سراسری مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی از قطعی شدن حدود 2 میلیون اظهارنامه مالیاتی بدون رسیدگی در چارچوب مودی مداری در این مدت خبر داد.

** شناسایی 22 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی
وی، مبارزه با فرار مالیاتی را از مهمترین برنامه های سازمان امور مالیاتی بیان كرد و گفت: پارسال و امسال، حدود 22 هزار میلیارد تومان از محل شناسایی فرارهای مالیاتی، مطالبه شده كه یك ركورد محسوب می شود.
همچنین به گفته تقوی نژاد، میزان سوءاستفاده از محل كارت های بازرگانی اجاره ای در كشور حدود هشت هزار میلیارد تومان بوده كه با احتساب جرایم، این رقم افزون بر 25 هزار میلیارد تومان می شود.

** حمایت از تولید، اشتغال و صادرات؛ رویكرد اصلی نظام مالیاتی
وی، حمایت از تولید، اشتغال و صادرات را رویكرد اصلی نظام مالیاتی برشمرد و افزود: نظام مالیاتی به عنوان متولی وصول مالیات، سیاست های اقتصادی متناسبی در چارچوب رفع مشكلات و موانع تولید اندیشیده است كه در چارچوب قوانین و مقررات جدید در دست اجرا قرار دارد.
رئیس سازمان امور مالیاتی كشور تصریح كرد: عمده مفاسد اقتصادی به دلیل نبود شفافیت در اقتصاد رخ می دهد كه با اجرای طرح جامع مالیاتی، در عمل عرصه برای فرار مالیاتی و دیگر پدیده های نكوهیده اقتصادی تنگ‎ شده است.
وی افزایش اعتماد عمومی به نظام مالیاتی را مهمترین اولویت سازمان امور مالیاتی و دیگر سیاست ها از جمله گسترش عدالت مالیاتی، توسعه خوداظهاری، افزایش تمكین مالیاتی، افزایش شفافیت اقتصادی، ارتقای سلامت نظام اداری، مكانیزاسیون نظام مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی را استوار بر این جهت‎گیری اساسی عنوان كرد.
تقوی نژاد، دریافت همه اظهارنامه های مالیاتی امسال به شیوه الكترونیكی را یكی از دستاوردهای مهم طرح جامع مالیاتی برشمرد و گفت: با لحاظ این اقدام به عنوان یك شاخص، ایران جزو كشورهای پیشرفته جهان به شمار می رود.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینكه برنامه تحول نظام مالیاتی در سال های اخیر به دستاوردهای مهمی انجامیده است، گفت: اجرای طرح جامع مالیاتی، پیاده سازی نظام مالیات بر ارزش افزوده و همچنین اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی از مهمترین اقدام ها برای ایجاد تحول در زیرساختها و فرایندهای نظام مالیاتی به شمار می رود.
«نتیجه همه این اقدام ها، افزایش كارآیی و اثربخشی نظام مالیاتی، اجرای عدالت مالیاتی، رضایتمندی مودیان و رعایت حقوق ایشان و توفیق سازمان در اجرای برنامه مبارزه با فرار مالیاتی بوده است.»

** امسال همه اعتراض های مودیان الكترونیكی می شود
وی همچنین از دریافت اعتراض های مودیان به صورت الكترونیكی خبر داد و گفت: به طور كلی عمده خدمات مالیاتی به صورت الكترونیكی درآمده و ارتباط ممیز مالیاتی و مودی به كمترین سطح تنزل پیدا كرده و امسال به همه اظهارنامه های مالیاتی دریافت شده در سامانه «سنیم» (سامانه ثبت الكترونیكی اعتراضات و شكایات) رسیدگی خواهد شد.
وی با تشریح پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی به عنوان یكی از سامانه های محوری طرح جامع مالیاتی اظهار داشت: این پایگاه اطلاعاتی، در زمان حاضر بیش از یك میلیارد و 300 میلیون ركورد اطلاعاتی برای رصد مبادلات اعم از بانكی، تجاری و گمركی دارد كه مبنای شناسایی مودیان، ارزیابی ریسك و انجام عملیات حسابرسی مالیاتی است.
به گفته تقوی نژاد، به منظور تامین اطلاعات مورد نیاز این پایگاه، حدود 40 دستگاه اجرایی اولویت بندی شده اند و اقلام اطلاعاتی از آنها شامل اطلاعات هویتی، مكانی، معاملاتی، مالی، پولی، اعتباری و دارایی ها، اموال و املاك مودیان در مرحله دریافت قرار دارد.
به گزارش ایرنا، سیدعلی ادیانی عضو هیات رییسه كمیسیون تلفیق بودجه سال 98 در نشست نوبت عصر شنبه(22 دیماه) این كمیسیون گفته بود كه برای كل مشاغل و كسبه آنچه باید نسبت به كسب درآمد و فعالیت های مرتبط با بازار داشته باشند، مالیات پرداخت كنند؛ در بودجه سال آینده افزایش 61 درصدی پیش بینی شده كه البته این رشد چیزی است كه در لایحه دولت آمده و ممكن است در كمیسیون تلفیق و صحن علنی دستخوش تغییرات قرار گیرد.
اقتصام**6984** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد