۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۴
کد خبر: 83171586
T T
۰ نفر

ستاری: پژوهش با پول دولتی محكوم به شكست است

۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۴
کد خبر: 83171586
ستاری: پژوهش با پول دولتی محكوم به شكست است

تهران - ایرنا - معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینكه پژوهش پول ساز است و نیاز به پول دولتی ندارد، گفت: پژوهش با پول های دولتی مطمئناً محكوم به شكست است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، سورنا ستاری امروز سه شنبه در مراسم رویداد ناحیه نوآوری شریف كه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار كرد: مفهوم مهم در نوآوری ایجاد یك اكوسیستم است تا اجزای تشكیل دهنده مثل چرخ دنده در كنار هم پژوهش كنند.
ستاری افزود: بخش خصوصی در پارك های علم و فناوری 10 برابر سرمایه گذاری دولتی، سودآوری كرده و این پارك ها باید با اتكا به دانش خود راه را باز كنند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینكه مفاهیمی از جمله مفهوم آموزش در آینده تغییر می‌كند، ادامه داد: ایجاد مناطقی برای آموزش در شهر از بزرگترین نقش شهرداری ها در آموزش است.
وی با اشاره به شهرهای نوآور و هوشمند در بسیاری از كلان شهرهای دنیا، گفت: شهر باید خلاق و نوآور باشد و مفهوم خلاقیت در بین جامعه شهری رواج پیدا كند، زیرا آینده به سمت آموزش خلاق پیش می رود.
ستاری با تاكید بر این كه ایران در جایگاه مطلوبی قرار دارد، افزود: در آی سی تی 50 درصد سهم خاورمیانه برای ایران است و جایگاه شانزدهم را در 9 زبان فضای مجازی دارد.
معاون رئیس جمهوری، افزود: كشور ما در مقایسه با كشورهای عربی كه جمعیت چند برابری نسبت به كشورمان دارند، دارای بیشترین میزان صفحات وب و جمعیت استارتاپی است.
به گفته وی، با توجه به زمینه های مطلوب و نیروی انسانی ارزشمند باید اكوسیستمی ایجاد شود كه در این مورد نقش شهرداری ها مهم است.
وی ادامه داد: برای ایجاد یك اكوسیستم فناوری، نیاز به فضای مناسب است و حمایت های شهردار و شهرداری ها را در پی دارد؛ به عنوان مثال، تمام اجزاء زی پارك پكن در چین، نرم افزاری بوده و با كمك شهرداری ایجاد شده است. از این رو، مطلوب است كه دولت محیط كسب و كار برای مخترعین تاسیس كند.
ستاری در خصوص وظیفه اصلی دولت، گفت: وظیفه اصلی دولت، ایجاد اكوسیستم و محیطی برای فعالیت نخبگان و شتاب دهنده ها است و در مرحله بعد بودجه دولتی به میزان بسیار كم تاثیر دارد.
ستاری در مورد آینده دانشگاه بر این باور است كه دانشگاه جزئی از جامعه باشد و مشكلات جامعه را با نگاه استارتاپی حل كند.
وی تاكید كرد: بهترین شرایط این است كه مشكلات جامعه با نگاه استارتاپی، دنبال و حل شود تا دانشگاه، صنعت و دولت سود ببرند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه به مزایای ایجاد اكوسیستم فناوری اشاره كرد و افزود: با ایجاد یك اكوسیستم فناوری، صاحبان ایده و مخترعین به این فضاها مراجعه كرده و در صورت تشخیص سودآوری و سرمایه گذاری. ایده ها عملیاتی می‌شود.
وی خاطرنشان كرد: اكوسیستم یا همان ناحیه های نوآوری، محل تشخیص سود و ارزش افزوده در عملیاتی كردن ایده ها هستند نه دولت، بنابراین حمایت دولت و شهرداری لازمه فعالیت آنها است.
**9465** 1200

سرخط اخبار علم و آموزش