۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۴۵
کد خبر: 83171526
T T
۰ نفر
وكیل كارگران تامین اجتماعی به 6 ماه حبس محكوم شد

تهران- ایرنا- شعبه 69 دادگاه تجدیدنظر استان تهران وكیل كارگران تامین اجتماعی را با شكایت سعید مرتضوی به خاطر آنچه «نام بردن از او در مصاحبه‌ای پیش از قطعی شدن حكمش» عنوان شده به 6ماه حبس تعزیری محكوم كرد.

پیمان حاج‌محمود عطار، وكیل مدافع مصطفی ترك همدانی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی ایرنا با اعلام این خبر گفت كه دادگاه تجدیدنظر در رسیدگی به شكایت سعید مرتضوی از موكلم، ضمن تایید رأی محكومیت، حكم 10 ماه حبس او را به 6 ماه حبس تعزیری تقلیل داده و محكومیت به 40 ضربه تازیانه هم به مدت یكسال، تعلیق شده است.
این وكیل دادگستری درباره شكایت مرتضوی از موكلش گفت: یك ماده قانونی وجود دارد كه انتشار حكم پیش از قطعی شدن آن را در حكم افترا می‌داند اما این در حالی است كه موكل در جایگاه وكیل كارگران تامین اجتماعی در پرونده مزبور، در مصاحبه‌ای كه با یكی از رسانه‌ها داشته، نامی از مرتضوی نبرده و فقط به عنوان « مسئول سابق تامین اجتماعی» اشاره كرده است.
عطار اضافه كرد: استناد دادگاه در صدور این حكم، زمانی درست كه شخص نام و هویت شناسنامه‌ای طرف مقابل را در رسانه‌ها منتشر كرده باشد اما در قضیه شكایت مرتضوی از موكل، هیچ‌گاه در مصاحبه با یكی از رسانه‌ها، نام مرتضوی توسط موكلم برده نشده است و رسانه مزبور از جهت تكمیل خبر خود، به نام مرتضوی اشاره كرده است.
وی تصریح كرد: به رغم اینكه رسانه یاد شده اعلام كرده موكلم نام مرتضوی را در مصاحبه خود به كار نبرده اما دادگاه به این موضوع توجهی نداشته است.
وكیل مدافع ترك همدانی یادآور شد: جالب این است كه در پرونده‌ای شبیه همین مورد كه در آنجا هم مرتضوی از موكلم شكایت كرده بود، شعبه 1080 دادگاه عمومی سابق فایل صوتی مصاحبه موكل را پیاده كرد و وقتی دید نامی از مرتضوی برده نشده، حكم به برائت داد اما در این پرونده، دادگاه التفاتی به این مساله نداشت.
پرونده سعید مرتضوی در ارتباط با تخلفات رخ داده در سازمان تامین اجتماعی دارای دو بخش بود كه در بخش نخست در شعبه نهم دادگاه كیفری یك به ریاست قاضی محمدی كشكولی از بابت تصدی غیرقانونی پست سرپرستی تأمین اجتماعی به 6 ماه حبس تعلیقی، از بابت تحصیل مال نامشروع به 6 ماه حبس تعزیری و بابت حقوق دریافتی ایام سرپرستی كه مبلغی حدود 46 میلیون تومان بود، به رد مال محكوم شد اما شعبه 22 دادگاه تجدید نظر استان تهران، مرتضوی را از اتهام تحصیل مال نامشروع و تصدی غیرقانونی پست سرپرستی تأمین اجتماعی تبرئه كرد.
بخش دوم این پرونده نیز تحت عناوین اتهامی اهمال و تصرف غیرقانونی در اموال عمومی ابتدا در شعبه 1057 دادگاه كیفری استان تهران مورد رسیدگی قرار گرفت كه دادگاه مرتضوی را به اتهام تصرف غیرقانونی به 70 ضربه و اهمال در انجام وظیفه به 65 ضربه شلاق محكوم كرد.
حكم صادره در شعبه 68 دادگاه تجدیدنظر بررسی شد كه دادگاه اتهام اهمال در انجام وظیفه را رد و محكومیت مرتضوی را در ارتباط با تصرف غیرقانونی تایید كرد.
مرتضوی هم اكنون به خاطر محكومیت به دو سال حبس از بابت شكایت اولیای دم روح الامینی یكی از جانباختگان حادثه بازداشتگاه كهریزك در زندان به سر می برد. او همچنین به اتهام ورود غیرمجاز به منزل یكی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به 6 ماه حبس قطعی محكوم شده است.
اجتمام *9104 * 3063
۰ نفر