۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 83171447
T T
۰ نفر
روياي طرح سبزه ميدان رنگ واقعيت به خود مي گيرد؟

زنجان - ايرنا - شهروندان زنجاني روياي سبز 30 ساله عمليات اجرايي طرح سبزه ميدان را در سر مي پرورانند و اين در حالي است كه سال ها چشم انتظاري به اين مهم به حقيقت نبپوسته اما مسئولان شهري از تحقق آن سخن مي گويند.

به گزارش ايرنا، در سال هاي گذشته طرح هاي مختلف شهري با هدف تقويت هويت اين بخش در شهر زنجان مورد توجه قرار گرفته اما بنا به دلايل متعددي راكد ماده و حتي در اول راه نيمه كاره رها شده است.
شهروندان زنجاني از اجرا و تكميل طرح هاي شهري خاطره خوشي ندارند، زيرا معتقدند عزم و اراده كافي براي اتمام انها از سوي متوليان حوزه شهري وجود ندارد و تعلل زياد و يا شايد هم وجود دست اندازها متعددي مانع از تحقق به موقع آنها شده است.
محمد 47 ساله شهروند زنجاني با تاكيد بر اينكه چندان به اجرا و تكميل طرح سبزه ميدان چندان اميدوار نيست، گفت: هر باز مسئولان شهري از عمليات اجراي اين طرح خبر مي دهند اما پس از مدتي و خاكبرداري و گود برداري مقطعي به فراموشي سپرده مي شود.
اين شهروند خاطر نشان كرد: وضعيت طرح هاي مختلف شهري در زنجان نشان مي دهد كه اجرا و پايان پروژه هاي قدمتي طولاني داشته و مردم اين شهر با اين وضعيت، انس و الفت ديرينه اي دارند.
اجراي طرح سبزه ‌ميدان شهر زنجان در سال 67 به تصويب رسيد و پس از آن تاكنون بيش از 6 بار عمليات اجرايي آن در زمان‌هاي مختلف و به دست مسئولان مختلف استاني و كشوري آغاز شده، ولي به علت سلايق مختلف و يا نبود اعتبارات نيمه كاره كنار گذاشته شده است.
برخي ها از قدمت 40 ساله اين پروژه با احتساب مطرح شدن اين طرح همزمان با طرح تفضيلي سخن مي گويند كه وجود گره هاي مختلفي موجب شد، تا اين كار عظيم و مهم را شهرداري و دوره پنجم شوراي شهر زنجان به مرحله اجرا وعملياتي آن برسانند.
شهردار زنجان نيز چندي پيش در افتتاح پياده را شهر زنجان از عمليات اجرايي پروژه سبزه ميدان در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: اين پروژه در كمسيون مربوطه تصويب و به شهرداري زنجان نيز اعلام شد و اجراي ان پروژه در بازه زماني 2 سال پيش بيني شده است.
مسيح الله معصومي اضافه كرد: طرح سبزه ميدان شهر زنجان با فراز و نشيب هاي مواجه بوده كه طي ماههاي گذشته و با انجام اصلاحات لازم آن عمليات اجرايي آن طي ماه آينده آغاز مي شود.
اين مسئول به اين موضوع اشاره داشت كه پروژه سبزه ميدان، قلب تپنده شهر زنجان بشمار مي آيد و در اين طرح، فضاي باز شهري مورد توجه قرار گرفته و هرگز به دنبال تجمع و سايل نقليه نيستيم.
شهردار زنجان خاطر نشان كرده بود كه باانعقاد قرار داد نهايي اين پروژه براي اجراي اين طرح از توانمندي پيمانكاران بومي و مشاوران برجسته براي پيشبرد بهينه كارها نيز استفاده خواهدشد.

** طرح سبزه ميدان با 10 درصد منابع اجرا مي شود
نايب رئيس شوراي اسلامي شهر زنجان نيز پيش از اين نيز در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت كه با توجه به برنامه ريزي انجام شده طرح سبزه ميدان اين شهر با 10درصد منابع مالي پيش بيني شده در طرح قبلي امسال اجرا مي شود.
سجاد خدايي به اين موضوع اشاره كرد كه بر اين اساس و با توجه به اصلاحات انجام شده در سطح سبزه ميدان كه در مرحله تهيه ريز محاسبات و پروفيل هاي اجرايي قرار دارد، برآورد مي شود با ميزان منابع كمتري اين طرح اجرا شود.
وي بيان كرد: با تغيير نگرش شوراي شهر و مديريت شهري با توجه به مسائل فني و اقتصادي اصلاحاتي در طرح به گونه اي منطقي اعمال شده كه قابليت اجرايي داشته باشد.
خدايي افزود: اين طرح بصورت تركيبي اماني- پيماني اجرا مي شود كه بخشي توسط شهرداري و بخش ديگر نيز توسط پيمانكاران انجام خواهد شد و در اين خصوص در جهت توجه و توانمند سازي، اعتماد به توان و تخصص اجرايي شركت ها و پيمانكاران بومي در اولويت خواهند بود.
وي اظهار داشت: يكي از اولويت هاي مهم و اصلي شوراي اسلامي شهر و شهرداري تكميل طرح هاي شاخص و نيمه تمام است و در اين راستا اهتمام جدي بر انجام اين كار وجود دارد.

** پروژه سبزه ميدان زنجان در كش و قوس تصيم گيري ها
رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر زنجان نيز در اين خصوص و در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: اين طرح قدمتي 40ساله دارد و اين در حالي است كه تملك زمين هاي اين طرح نيز از 20 سال گذشته آغاز شده بود.
حميدرضا حميدي افزود: اين پروژه در طرح هاي مختلف تفضيلي شهر زنجان نيز مورد توجه قرار گرفته بود كه پس از كش و قوس هاي فراوان مديريت قبلي شهري و شوراي چهارم اسلامي شهر زنجان بر اجراي اين پروژه كمر همت بست.
وي اضافه كرد: مشكلي كه در اجراي اين پروژه وجود داشت اينكه بيشتر شبيه مركز تجاري بود و د رواقع با طرح تفضيلي هيچگونه انطباقي نداشت.
اين عضو شوراي اسلامي شهر زنجان ادامه داد: اجراي اين پروژه در آن مقطع زماني موافقان و مخالفان زيادي داشت اما در عمل با مشكلات و موانع متعددي مواجه بود.
حميدي افزود: بسياري بر اين معتقد بودند كه اين پروژه مهم بايد بر گرفته از الگوي نقشه جهان شهر اصفهان باشد كه ديدگاه و تصور اشتباهي است چرا كه هر شهر هويت خاص خود را دارد و نمي توان يك طرح ديگر را در شهري ديگر عملياتي كرد.
وي اظهار داشت: در زمان شوراي چهارم شهر زنجان ،به عنوان كارشناس نظي انتقادي نسبت به اجراي اين پروژه با نقشه ها و طرح هاي پيشنهاد شده داشتم و انجام اين مهم هزينه ها و آثار نامطلوبي را بر جاي مي گذاشت.
رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر زنجان ادامه داد: بر اين اساس اين پروژه در دوره پنجم شوراي اسلامي شهر زنجان به همراه بهره گيري از نظرات كارشناسان حوزه معماري و شهر سازي و راه شهر سازي مورد توجه جدي قرار گرفت.
وي يادآوري كرد: براي بررسي بيشتر اين پروژه و تغيير طرح پروژه 25 جلسه نظر كارشناسي و ارائه راهبردهاي عملي برگزار شد و براي پيشبرد بهتر كارها كميته اي فني هفت نفره شامل اعضاي هيات علمي عضو شوراي شهر و شهرداري تشكيل شد.
حميدي افزود: اين كميته وظيفه دارد هر گونه مشاوره ، راهبردها ، سياست ها و حتي نحوه جزء به جزء اين پروژه را با حضور كارشناسان و كارشناسان امر بررسي و پس از تاييد ، تصميم نهايي را اتخاذ مي كند.

** طرح قبلي پروژه ايراداتي داشت
اين عضو شوراي اسلامي شهر زنجان ادامه داد: اجراي اين پروژه به مشاورقبلي سپرده شده و حتي بر اين موضوع تاكيد داشت كه طرح قبلي مناسب نبود و اجراي آن اقتصاد شهري را با چالش جدي مواجه مي كرد.
وي اضافه كرد: بر اين اساس طرح فعلي قابليت اجرايي داشته و با طرح تفضيلي انطباق دارد و طبق برنامه ريزي انجام گرفته در پروژه سبزه ميدان يك ميدان شهري با كاركرد فرهنگي، تجاري و گردشگري و تاحدودي بخش تجاري احداث خواهد شد.
رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر زنجان ادامه داد: براي اجراي اين طرح بهترين و با كيفيت ترين مصالح در نظر گرفته شده كه با اتمام آن برندي بي نظير براي شهر زنجان خواهد شد.
وي بيان كرد: اين پروژه علاوه بر حفظ هويت شهري ، انسجام ، اتحاد و همدلي شهروندان را نيز به دنبال دارد ودر واقع كاركردهاي مختلفي نيزدر نظر گرفته شده و به تدريج نمايان مي شود.
اين عضو شوراي اسلامي شهر زنجان ادامه داد: پروژه سبزه ميدان درراستاي تكميل طرح پياده راه در نظر گرفته شده و بر گرفته از معماري ايراني اسلامي انسان محور بوده و با تكيمل آن فضاي مفرح و دلپذير را براي شهروندان گردشگران داخلي و خارجي فراهم مي كند.

**اجراي پروژه سبزه ميدان با 100 ميليارد تومان اعتبار
رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر زنجان ادامه داد: طرح سبزه ميدان بهمن امسال آغاز مي شود و مدت زمان اجراي اين پروژه در كمتر از 30 ماه در نظر گرفته شده است.
وي اضافه كرد: براي اجراي اين طرح يكصد ميليارد تومان پيش بيني كه براي جلوگيري از توقف كار محل تامين بودجه نيز با ضريب اطمينان بيشتري لحاظ شده است.
حميدي افزود: طبق برنامه ريزي ها فاز اول پروژه سبزه ميدان در ضلع جنوبي اين منطقه آغاز و به تدريج منطقه شمالي را نيز در برخواهد گرفت و در اين ميان موزه ذوالفقاري شهر نيز به عنوان نماد تاريخي جايگاه خود را همچنان حفظ خواهد كرد.
وي خاطر نشان كرد: شوراي پنجم تلاش دارد اين پروژه با اتمام بكار اين دوره برگ زرين ديگري از خدمات و هويت شهري را براي شهروندان زنجاني به يادگار بگذارد.
9646/8068