۲۲ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲
کد خبر: 83167151
T T
۰ نفر
یار مهربان دچار آفت كتاب سازی شده است

تهران- ایرنا- معاون علمی، پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و عضو هیات علمی فرهنگستان هنر با تاكید بر اینكه دچار بیماری كتاب‌سازی شده‌ایم، گفت: امروز كتاب‌های خوب، اندكی كمیاب شده چرا كه كتاب های امروزی برخاسته از درد روزگار ما نیست.

كاوه خورابه روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره اهمیت تالیف كتاب خوب، اظهارداشت: وقتی صحبت از یك كتاب خوب می‌ شود باید از دو زاویه آن را بررسی كنیم، نخست بحث ظاهر كتاب است و نكته دوم و با اهمیت تر سوژه یا موضوعی است كه نویسنده در اثر خود می‌خواهد درباره آن بحث كند.
وی افزود: در رویكرد اول یك كتاب خوب، كتابی‌ست كه جلد خیلی خوب داشته باشد، صفحه بندی و صفحه آرایی خوبی شده، از فونت مناسب برخوردار باشد و قطعی كه برایش انتخاب می شود با توجه به حجمی كه به آن كتاب اختصاص داده شده، قطع مناسبی باشد.
معاون علمی پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ادامه داد: متاسفانه این بخش نخست در تالیف كتاب گاهی كمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. وی اظهارداشت: برخی نویسندگان آنقدر معطوف به متن می‌شوند كه فراموش می‌كنند بالاخره شكل ظاهری كتاب هم حتما در درجه دوم بسیار مهم است.
خورابه تاكید كرد: در بحث محتوایی نیز مهمترین موضوع درباره یك كتاب خوب این است كه مساله محور باشد، یعنی برخاسته از یك پرسمان و مساله اساسی برای مولف باشد.
عضو هیات علمی فرهنگستان هنر، گفت: كتاب، مجموعه ذهنیاتی است كه از یك وجود ذهنی به نام مولف به یك نوع وجود دیگری به نام مكتوب منتقل می‌شود، به این معنی كه ما از طریق نوشتارهایی پی‌می‌بریم كه در ذهن یك نویسنده چه چیزی وجود دارد.
وی با تاكید بر اینكه نویسنده برای تاثیرگذار بودن اثرش باید مساله ای مهم و به‌ روز جامعه را در كتاب خود بحث كند، توضیح داد: همچنین برای تاثیرگذاری متن، نویسنده باید صداقت ذهنی خود را در نوشتاری‌اش هم نشان دهد یعنی نباید به گونه دیگری فكر كنیم و در نهایت به یك گونه دیگر بنویسیم.
خورابه با طرح این پرسش كه همواره بین تمام بشریت این موضوع مطرح بوده كه آیا در آن اثری كه بوجود آورده‌ایم صداقت كافی و لازم وجود داشته یا نه؟ گفت: متاسفانه برخی نویسنده‌ها بنا به اجبارهای پیرامونی از هر نوعی از جمله جبر تاریخی، فردی، درونی، اجتماعی، حكومتی و انواع دیگر چیزی خلاف آنچه كه به آن باور دارند، می نویسند و این آغاز انحراف در كتاب است.
معاون علمی پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با تاكید بر اینكه كتاب خوب اثری‌ست كه از یك روشمندی پژوهشی برخورد باشد، افزود: مباحثی كه در یك اثر نوشتاری مطرح و بحث می‌شوند باید یكدیگر را تكمیل كنند و در نهایت منجر به یك نتیجه‌ای واحد و تاثیرگذار در ذهن مخاطب شوند، اتفاقی كه كمتر در میان آثار به چاپ رسیده این روزها مخصوصا در حوزه شعر و داستان به چشم می‌خورد.
خورابه در ادامه با تاكید بر اینكه امانت داری نویسنده در یك كتاب خوب باید خودش را به بهترین شكل نشان دهد، گفت: درواقع امانتداری نویسنده باید از هر جهتی رعایت شود، یعنی آنچه كه نویسنده در ذهن دارد را به نوشتارش منتقل كند نه آنچه خوشایند دیگران است.
وی افزود: بنابراین مولف كتاب باید عبارات، نقل قول و یا هر چیزی دیگری كه از فردی دریافت می‌كند را در اثرش با ذكر منبع بیاورد و حتما مشخص كند كه چه بخشی از آن را و از كدام منبع گرفته است، متاسفانه این مورد نیز از جمله اتفاقاتی‌ست كه در تالیفات این روزها كمتر رعایت می‌شود.

**كتاب نویسی سفارشی آفت یار مهربان
عضو هیات علمی فرهنگستان هنر، با انتقاد از آن چیزی كه تحت عنوان كتابسازی از آن نام برده می‌شود، خاطرنشان كرد: متاسفانه كتابسازی و كتاب نویسی سفارشی آفت یار مهربان ما شده است چرا كه این گونه آثار عموما بنابر مقاصد غیرحرفه‌ای و غیر دغدغه‌مندانه مولفان كار می‌شود.
خورابه با انتقاد از برخی كتاب‌های درسی كه توسط چند نفر از دانشجویان به سفارش یك استاد گردآوری می‌شود، گفت: اینگونه كتاب‌ها دردی از دردهای جامعه دانشگاهی و علمی كشور دوا نخواهد كرد.
وی افزود: مولف دردمند حتما مساله محور خواهد بود، فارغ از همه اهداف جزئی كه معمولا با حوزه كتاب، كتاب آرایی و نگارش كتاب مرتبط می‌شود.
خورابه درباره معرفی چند كتاب خوب برای معرفی به خوانندگان نیز، گفت: اجازه بدهید كه بصورت مصداقی وارد معرفی نشوم اما همچنان و هر روز كه حافظ را می‌خوانم به عنوان یك كتاب خوب به آن رجوع می‌كنم، گلستان سعدی، منطق الطیر عطار، غزلیات و مثنوی مولانا، شاهنامه همه كتاب‌های خوبی هستند كه متاسفانه با توجه به قدمت زیاد آنها اما همچنان بسیاری از ایرانیان این آثار را نخوانده‌اند.
وی با اشاره به آمار اعلام شده مبنی بر تولید 69 هزار عنوان جدید كتاب در كشور و اینكه چند درصد از این آثار با بحث كتاب سازی مرتبط می شود؟ افزود: امیدواریم 99 درصد رقمی كه گفته شده كتاب‌های خوبی باشد كه بدرد این جامعه بخورد ولی واقعیت این است كه بسیاری از این كتاب‌ها مشمول آثار آموزشی می‌شوند كه قرار است ما را از یك سد بسیار زشت و غیرانسانی به نام كنكور رد كنند كه قاعدتاً درباره اینها اصلا نظری نمی‌توانم بدهم.
معاون آموزشی و پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، گفت: واژه «كتاب» تقدس و اهمیت خاصی دارد، اما این گونه كتاب‌های آموزشی برای كنكور به نظرم بیشتر بدرد یك حوزه تجاری و بازاری می‌خورد كه این مراكز كنكور از قِبل آن درآمدزایی كنند.
خورابه خاطرنشان كرد: البته همچنان كتاب های خوب هم تجدید چاپ می شوند كه ارزش بارها خواندن را دارند، چه در حوزه اندیشه ایرانی و چه در حوزه اندیشه غربی.
گفت وگو: حمید بحرینیان
فراهنگ**1540**3009
۰ نفر