۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۲۹
کد خبر: 83163575
T T
۰ نفر
‌حوزه‌ فرهنگ و هنر فضاي مطمئني براي كارآفريني و اشتغال است

تبريز- ايرنا - مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان‌شرقي با بيان اينكه فرهنگ و هنر در توسعه متوازن و پايدار، نقشي تعيين كننده دارد، گفت: ‌حوزه‌ فرهنگ و هنر فضاي مطمئني براي كارآفريني و اشتغال است.

'محمد محمدپور' روز سه شنبه‌ در جلسه كارگروه همكاري‌هاي مشترك سازماني براي توسعه كسب و كارهاي فرهنگي و هنري در تبريز، با اشاره به اينكه ايران در گذشته‌ نه چندان دور با تكيه بر پيشينه‌ فرهنگي و هنري غني و استوار خود،‌ كشوري پيشرو در جهان بود، اظهار داشت: متاسفانه در زمان حاضر ما با اين پيشينه‌ غني و جايگاه جهاني فاصله پيدا كرده‌ا‌يم و مي‌بايست اصحاب فرهنگ و هنر براي بازيابي اين جايگاه اهتمام ويژه‌اي داشته باشند.
وي با تاكيد بر اينكه جايگاه تمدني ما در طول تاريخ، اثرگذار بوده و اين اثرگذاري به شكلي سيال در دنيا مشهود است، افزود: بايد با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي موجود، جايگاه شايسته‌ ايران در حوزه‌ فرهنگ و هنر را به جهانيان بشناسانيم.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، مقوله‌ اقتصاد فرهنگ و هنر در دنياي كنوني را مهم عنوان كرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و به تبع آن اداره كل، اين مقوله را از اهداف راهبردي خود قرار داده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: كارآفريني، توليد و ‌اشتغال فرهنگي، پاسداري از ميراث و ارزش‌هاي فرهنگي، گسترش ارتباطات ميان فرهنگي، توسعه و تعميق سرمايه‌هاي اجتماعي و نشاط اجتماعي و ظرفيت ثروت‌خيز اين حوزه براي اقتصاد استان، ايجاب مي‌كند كه تحول و تحرك در اين حوزه را يك ضرورت و رسالت ملي، منطقه‌اي و جهاني به حساب آوريم.
محمدپور، از فرهنگ و هنر در دنياي امروز به عنوان يكي از پايه‌هاي اصلي و استوار اقتصاد جهاني ياد كرد و‌ گفت: گسترش و تعميق فرهنگ و توليد آثار هنري كمك بزرگي به رشد سريع كشورها در فرايند توسعه پايدار، همه جانبه، موزون و متوازن مي‌كند.
وي با اشاره به سهم بالاي صنايع خلاق و حوزه فرهنگ و هنر در اقتصاد دنيا، خاطرنشان كرد: سهم فرهنگ و هنر در اقتصاد دنيا، سهم قابل توجهي است و اين در حالي است كه سهم ايران از اين بازار ناچيز است و ما در دنيايي كه دانايي محوري و فرهنگ محوري از شاخصه‌هاي اصلي آن است بايد با برنامه‌ريزي و ارائه‌ راهكارهاي عملي، سهم بالايي از اين حوزه مهم و درآمدزا را به خود اختصاص دهيم.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان با اشاره به اينكه حوزه فرهنگ و هنر مي‌تواند پشتوانه حوزه‌ اقتصادي باشد‌، تاكيد كرد: حوزه فرهنگ و هنر هزينه بر و سربار نيست بلكه‌ حوزه‌اي ثروت‌خيز و درآمدزا است و مي‌بايست تدابيري انديشيده شود تا سرمايه‌ بخش خصوصي با پيش زمينه‌ ذهني اينكه اين بخش بدون شك آورده‌ي اقتصاد دارد، به سمت حوزه فرهنگ و هنر گسيل شود.
وي افزود: كسب و كار فرهنگي با حضور و سرمايه‌گذاري مردم تحقق مي‌يابد و حاكميت بايد بستر را فراهم كند تا مردم به كالاها و خدمات فرهنگي دسترسي آسان داشته باشند.
محمدپور در ادامه به اهميت راه‌اندازي گذرهاي فرهنگي اشاره كرد و گفت: گذر فرهنگ و هنر طرحي تازه براي گسترش فضاي كسب و كار در اين حوزه است و خارج شدن از فضاي بسته فرهنگي و هنري و رفتن به سمت اجتماعي شدن فرهنگ و هنر از اهداف مهم ايجاد گذر‌ فرهنگي است .
وي اظهار داشت: گذر فرهنگ و هنر، خيابان، ميدان، بازار يا گذري است كه در آن مجموعه اي از كسب و كارهاي فرهنگي و هنري فعاليت مي كنند و فضاي بيروني آن؛ پياده راهي براي عرضه هنر خياباني، آئيني و ديگر فعاليت هاي فرهنگي و هنري است.
محمدپور اعلام كرد : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از موسسه‌ها، انجمن ها، مراكز و شركت هايي كه قصد راه اندازي كسب و كارهاي فرهنگي در گذرهاي فرهنگ و هنر يا فضاهاي قابل تغيير به فضاهاي فرهنگي و هنري را داشته باشند؛ حمايت مي كند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گفت: حمايت از سرمايه گذاري بخش خصوصي در راه اندازي كسب و كار فرهنگي، پشتيباني از كارآفريني و فعاليت هاي نوآورانه در حوزه فرهنگ و هنر، فراهم آوردن امكانات لازم براي افزايش دسترسي مردم به آثار فرهنگي و هنري، افزايش نشاط اجتماعي، كمك به توسعه پايدار شهري و احياي هويت فرهنگي شهرها از اهداف عمده طرح يادشده است.
وي كتاب فروشي ها و محصولات فرهنگي و هنري، تماشاخانه، نگارخانه، نمايشگاه دايمي تجسمي، سالن هاي كوچك خصوصي نمايش فيلم، كارگاه هاي آموزشي و هنري، فروشگاه و كارگاه طراحي مد و لباس ايراني، فعاليت هاي نوپاي فرهنگي و هنري ( شتاب دهنده ها و استارت آپ ها) ، موزه هاي خصوصي فرهنگي و هنري، خدمات ديجيتال و كسب كارهاي پويا ، كافه هاي اينترنتي فرهنگي و هنري، كافه موزه هاي فرهنگي و هنري و كارگاه هاي توليدي صنايع پشتيبان فرهنگ و هنر، كسب و كارهاي فرهنگي و هنري را مشمول حمايت بر اساس ماده يك آئين نامه گذر فرهنگ و هنر ذكر كرد.
3071