۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۵۰
کد خبر: 83163046
T T
۰ نفر
برخی نهادها سرپناه های شبانه بهزیستی شیراز را بستند

شیراز- ایرنا - مدیركل بهزیستی فارس موضوع مرگ یك زن كارتن خواب در شیراز را كه دستمایه نوشته ها و واكنش ها شده یادآور شد و گفت: ما مركز نگهداری از این زنان داشتیم اما برخی نهادها با همكاری بعضی اعضای شورای شهر وقت شیراز سرپناه های بهزیستی شیراز را در سال 93 بستند.

به گزارش دریافتی سه شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره كل بهزیستی فارس، سید مرتضی موسوی عنوان كرد:چندین سال در محله های شیراز دو مركز گذری زنانه و مردانه و دو مركز سرپناه شبانه زنانه و مردانه فعالیت می‌كردند كه به دلیل شانتاژها و فشارهایی كه برخی نهادها با همكاری بعضی اعضای شورای شهر وقت شیراز وارد آوردند، اقدام به تخریب و پلمب غیرقانونی و بستن مراكز كاهش آسیب در این محلات كردند.
موسوی یكی از مراكز را سرپناه شبانه زنان عنوان كرد كه هر شب پذیرای حدود 40 الی 50 نفر از زنان معتاد بی خانمان بوده است و خدماتی همچون ارائه یك وعده غذای گرم، صبحانه، شام، استحمام، ارائه لباس نو و در حد نو و پانسمان زخم‌های باز آن ها را كه بر اثر تزریق و عدم رعایت بهداشت به ‌وجود آمده بود، ارائه می‌داد.

** سرپناه های شبانه فعالیت دارند
مدیركل بهزیستی فارس گفت: این سازمان تنها سازمانی است كه در سطح استان دارای سرپناه شبانه زنان و مردان در محلات پر آسیب (به غیر از سنگ سیاه) است، هم اكنون سرپناه شبانه زنان ولی عصر واقع در شیراز دروازه سعدی پشت پارك ولی عصر (عج) هر شب پذیرای تعداد زیادی از زنان معتاد بی خانمان است.
موسوی بیان كرد: چهار سرپناه شبانه نیز مخصوص مردان در محلات پر آسیب شهر شیراز شامل دروازه اصفهان، گذر سید ذوالفقار، دروازه كازرون، گود كلكوب، محله بیات پشت مسجد نصیرالملك، شهرك مهدی آباد كتس بس به بیماران مراجعه كننده این مراكز خدمات ارائه می دهند و این افراد می توانند در یك محیط امن و راحت شب را به صبح برسانند.
وی ادامه داد: مراكز كاهش آسیب گذری نیز در طول روز اقدام به ارایه خدمات به بیماران بی خانمان متجاهر در 9 مركز واقع در شهرستان مرودشت و شیراز در محله سعدی، دروازه اصفهان، گل كوب، شهرك بهار، محله دباغی پشت قبرستان قدیم، كوزه‌گری، مهدی آباد كتس بس وجود دارد.
وی ابراز داشت: این سازمان علاوه بر این از 8 تیم دو نفره موتورسوار برخوردار است كه به صورت سیار به امدادرسانی می‌پردازند و به بیماران معتاد بی خانمان سخت در دسترس، در كوچه پس كوچه های محلات قدیمی و پر آسیب شهر شیراز با وسایل مورد نیاز در كوله پشتی خدمات كاهش آسیب ارائه می‌دهند.
موسوی همچنین از در اختیار داشتن دو دستگاه ون سخن گفت كه به بیماران معتاد بی خانمان در تمام نقاط پر آسیب شهر شیراز خدمات می‌رساند كه علاقه‌ای به حضور در مراكز كاهش آسیب اعتیاد ندارند و از آنها تست HIV می‌گیرد و یك وعده غذا نیز به آنها ارائه می‌كند.
وی ادامه داد: اداره كل بهزیستی استان فارس از سال 1381 زمانی كه هیچ‌ یك از سازمان ها و نهادها حتی به فكر بیماران زن و مرد بی خانمان شهر شیراز نبودند، اقدام به راه اندازی مراكز گذری و سرپناه شبانه در محلات پر آسیب شهر شیراز كرد و این مراكز در محلاتی از جمله سنگ سیاه، دروازه كازرون و بازارچه حاج زینل كه بیشترین تعداد معتادان بی‌خانمان و دارای رفتار پر خطر را دارد، استقرار یافت.
وی افزود: سازمان بهزیستی از دهه 60 تاكنون در پیشگیری، درمان وكاهش آسیب‌های اجتماعی پیشرو بوده است و نخستین مركز درمان معتادان تحت عنوان مركز خودمعرف توسط این سازمان در سال 1376در همه ی استان‌ها از جمله استان فارس راه‌اندازی شده است.

** تجربه های شكست ‌خورده
مدیركل بهزیستی فارس با بیان اینكه نگهداری معتادان در یك مركز، تجربه‌ای شكست خورده است، عنوان كرد: در هیچ جای جهان معتادان را در یك مركز تجمعی نگهداری نمی‌كنند و امكان نگهداری دائم آنان نیز وجود ندارد.
وی با انتقاد از برخورد هیجانی غیرعلمی و دلسوزانه گفت: این رفتارها همیشه باعث كندی كارهای علمی و ریشه دار شده است و متاسفانه در سال 1393 كه مراكز كاهش آسیب در بافت قدیم شیراز محله سنگ سیاه توسط گروهی خود سر تعطیل شد، هیچ یك از تشكل های دانشجویی حتی اطلاعیه‌ای یك خطی هم صادر نكردند كه هم‌اكنون به دفاع تمام‌قد از معتادان بی خانمان برخاسته اند جالب این كه فرد متوفی دقیقاً در همان محله ای كه مراكز بهزیستی تعطیل شد، جان باخته است.

** تعداد زنان كارتن‌ خواب بیش از 35 نفر نیست
موسوی گفت: برای راه اندازی یك مركز ماده 16 (مركز اجباری ترك اعتیاد) می بایست اعتبار آن در سطح ملی تامین شود و فعلا سهمیه استان فارس فقط 240 نفر و برای یك مركز است گرچه در هرسال سازمان بهزیستی ، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و شهرداری از اسفند تا اردیبهشت به جمع آوری زنان معتاد بی خانمان می‌كند كه هیچ وقت تعداد این زنان بیش از 35 نفر نیست.
مدیركل بهزیستی فارس افزود: معتادان متجاهر زن و مرد بر اثر سوءتغذیه، اعتیاد تزریقی، مصرف مواد بی كیفیت و تقلبی، استفاده بیش از حد مواد در تمام دنیا و در تمام شهرها دچار عوارض مصرف بیش از حد مواد می شوند و فوت می كنند كه آمار پزشك قانونی كشور نیز تاكید می‌كند در سال 96 تعداد3012 نفر به علت عوارض ناشی ازمصرف مواد فوت كرده‌اند.

** مرگ معتادان كارتن ‌خواب، عادی است
موسوی با بیان اینكه فوت یك زن معتاد بی‌خانمان گرچه برای هرانسانی تالم برانگیز است، امری عادی است، افزود: این اتفاق هر سال در تمام شهرهای ایران می افتد و برخی كه معلوم نیست از كجا خط می‌گیرند آن را بی نهایت بزرگ كرده اند.
وی اضافه كرد: در تمام طول شب مركز سرپناه شبانه زنان معتاد بی خانمان شهر شیراز از این افراد در یك مكان امن مراقبت می كند و هم اكنون افراد و نهادهایی باید پاسخگو باشند كه در زمستان 1393 اقدام به ضرب و شتم پرسنل مراكز كاهش آسیب و پلمب غیرقانونی این مراكز در محلات یادشده كردند.

** زمستان شیراز، مرگ آور نیست
مدیركل بهزیستی فارس گفت: این سازمان ضمن اظهار تاسف از وقوع این حادثه و حوادث این چنینی در شهر شیراز به اطلاع می رساند هوای شهر شیراز در سال جاری هنوز به مرحله‌ای از زیر صفر نرسیده كه بتواند یاعث یخ زدگی منجر به فوت شود.
وی ادامه داد: برای این سازمان نه امكان پذیراست و نه وظیفه تعریف شده كه هر شب به اجبار معتادان بی خانمان را از سطح شهر جمع كند و در مراكز اسكان دهد.
وی ابراز داشت: سازمان بهزیستی با داشتن بیش از یكصد وهشتاد فعالیت و زیر فعالیت در حوزه رفاه اجتماعی، بهترین خدمات را ارائه می‌دهد و با وجود اینكه همه خدمات یادشده با كم ترین اعتبار انجام می شود؛ خوشبختانه به طور متوالی در چهار سال گذشته یكی از دستگاه های برتر در ارزیابی عملكرد شاخص های عمومی و اختصاصی در استان و كشور بوده است.
موسوی ادامه داد: ای كاش تشكل بسیج دانشجویی به جای صدور اطلاعیه آن هم با عجله، ابتدا علت فوت فرد یادشده برایشان محرز می‌شد. صدور حكم بدون بررسی دقیق جوانب ماجرا بیشتر شایبه سیاسی كاری را دامن می زند تا حساسیت به مسائل اجتماعی.
اوایل صبح ‌نهم دی 97 در بازارچه فیل شیراز جسد زنی 45 ساله پیدا شد كه گفته شد بر اثر سرما جان باخته و كارتن خواب بوده است.
نویسندگان مطالب درباره این زن؛ نامش را گل بس گذاشتند.
بعدها گفتند علت مرگش نامعلوم است ممكن است سوء مصرف مواد باشد یا سرما.
همین مطالب موجب واكنش های تشكل های دانشجویی و برخی مردم شد.
7375 /1876