۱۸ دی ۱۳۹۷، ۹:۵۹
کد خبر: 83162853
T T
۰ نفر

تمناي مذاكره

۱۸ دی ۱۳۹۷، ۹:۵۹
کد خبر: 83162853
تمناي مذاكره

تهران- ايرنا- «امريكايي‌ها از طريق نمايندگان خود به ما اعلام كردند كه آماده مذاكره با ايران هستند» اين ناگفته‌اي بود كه علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران از جريان سفر اخيرش به افغانستان اعلام كرد.

اين خبر كمي پس از آن اعلام شد كه دونالد ترامپ، رئيس جمهوري امريكا هفته گذشته در آغاز سال نو ميلادي و در تشريح مهم‌ترين اهداف دولتش با اميدواري به نتيجه گرفتن از تلاش‌هايش براي اعمال فشار عليه ايران گفته بود: «مي‌خواهم با ايران مذاكره كنم.» درخواستي كه از طريق نمايندگان اين كشور در خلال سفر دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به افغانستان نيز تكرار شد. شمخاني كه در همايش بين‌المللي دفاع و امنيت در غرب آسيا سخن مي‌گفت، به راهبرد شكست خورده امريكايي‌ها در ايجاد فشار عليه جمهوري اسلامي و زير پا گذاشتن دستاورد مذاكرات پيشيني ايران و امريكا درباره توافق هسته‌اي اشاره كرد و چنين پيشينه‌اي را دليلي بر نپذيرفتن درخواست مذاكره ترامپ با ايران دانست. شمخاني گفت:«امروز نيز آنها حرف از مذاكره مي‌زنند، در افغانستان كه بودم دو نفر نماينده به من مراجعه كردند و گفتند امريكا آماده مذاكره است، ولي اين سؤال مطرح است كه چه كسي در امريكا به آن چيزي كه شما امضا مي‌كنيد متعهد است؟»

درخواست امريكا براي مذاكره با ايران پيشتر هم به مقام‌هاي بلندپايه ايران پيشنهاد شده بود. حسن روحاني، رئيس جمهوري ايران چندي پيش در مراسم روز دانشجو گفت: «امريكا سال گذشته 8 بار مستقيم و امسال 3 بار غيرمستقيم درخواست مذاكره داشت، بر مبناي عزت مردم نپذيرفتم».

محمود واعظي، رئيس دفتر رئيس جمهوري مي‌گويد هشت بار از اين درخواست‌ها در زمان سفر روحاني به نيويورك براي شركت در نشست سازمان‌ملل متحد مطرح شده است. سيد حسن موسويان، ديپلمات سابق نيز پيش‌تر در گفت‌وگويي با «ايران» با تأييد تلاش ترامپ براي تماس با ايران گفته بود: «معاون رئيس جمهوري امريكا با آقاي عراقچي تماس گرفت و گفت ترامپ روحاني را به شام دعوت كرده است.» موسويان در بيان دليل پاسخ نگرفتن اين دعوت تصريح كرد: «آقاي روحاني مي‌داند نظام مخالف ديدارش با رئيس جمهوري امريكا است.»درخواست‌هاي پرشمار امريكا براي گفت‌و‌گو با ايران در حالي مطرح مي‌شود كه موضوع مذاكره با ايران پيشتر و در دوره اوباما مطرح و پيگيري شد. خواسته‌اي كه ترامپ كوشيد پس از خروج از برجام و پاسخ نگرفتن تقاضاي ديدار با روحاني با استفاده از سياست فشار بر ايران، آن را ممكن كند. او به‌دنبال اثبات اين است كه سياستش مي‌تواند به سياق الگويي كه در رابطه با كره شمالي در پيش گرفته است، ايران را به نرمش و مذاكره مجاب كند.

** خواسته محال ترامپ
اين همان آرزويي است كه سخنگوي وزارت امور خارجه آن را محال و باطل توصيف مي‌كند. بهرام قاسمي در واكنش به ادعاهاي ترامپ عليه ايران و درخواست همزمان مذاكره با ايران مي‌گويد:«خيال‌پردازي و اقدامات خصمانه ايالات متحده امريكا تاكنون با وجود همه تلاش‌هاي كينه توزانه آنها نسبت به مردم ايران راه به‌جايي نبرده و بي‌شك در آينده نيز نخواهد برد.»

سخنگوي وزارت امور خارجه با تأكيد بر اينكه «صحبت‌هاي ترامپ تكرار همان زياده خواهي و جاه طلبي‌هاي قدرت‌هاي قرون وسطايي و تاريخ مصرف گذشته است»، تصريح كرد:«ايرانيان در طول تاريخ پرفراز و نشيب اما افتخارآميز خود آموخته‌اند چگونه در برابر زياده خواهان و زورگويان ايستادگي كرده و با شكست دادن ايران ستيزان، آنان را در خود هضم كنند.»رئيس جمهوري امريكا كه دو روز پيش در واشنگتن در جمع گروهي از خبرنگاران صحبت مي‌كرد، گفت: «اوضاع ايران اصلاً خوب نيست. كنار گذاشتن توافق وحشتناك هسته‌اي با ايران، اثر عظيمي روي آنها داشته و دارند نيروهايشان را از همه‌جا عقب مي‌كشند. اوضاع‌شان خوب نيست. مي‌خواهند مذاكره كنند.»

** سياست ثابت ايران امنيت دسته جمعي است
دبير شوراي عالي امنيت ملي طي سخناني در همايش دفاع و امنيت در غرب آسيا تصريح كرد: مردم ايران در سال 2018 در سايه سياست‌هاي ثبات آفرين كه حاصل تفكر راهبردي رهبر معظم انقلاب مي‌باشد با اقتدار در برابر مجموعه تهديدات ايستادند و امروز جغرافياي گسترده‌اي از سوريه تا درياي سرخ و مديترانه شاهد پيروزي و موفقيت ملت‌هاي آزاده منطقه شده است.

به گزارش ايرنا علي شمخاني گفت: در سال 2019 خروج اجباري امريكا از منطقه ما كليد مي‌خورد و درآينده بي‌ثبات سازان مجبور مي‌شوند خروج خود از خليج فارس را هم آغاز كنند.وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: امريكا هيچ بهانه‌اي براي اعمال تحريم‌هاي غير قانوني عليه ايران ندارد و با پيگيري رويكردي يكجانبه و غيرحقوقي حتي متحدانش را نيز در جبهه مقابل خود قرار داده است.دبير شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان كرد: امريكا با اعمال تحريم‌هاي غير قانوني به دنبال درگير كردن منابع ايران است ليكن با تدابيري كه انديشيده شده و فرصت‌هايي كه در دل تحريم براي ما فراهم گرديده به‌طور قطع با قدرت و موفقيت از آن عبور خواهيم كرد.

شمخاني همچنين با مرور تحولات سياسي و امنيتي منطقه، سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران در حوزه مشاركت‌هاي سياسي و امنيتي براي دستيابي به امنيت دسته جمعي اظهار داشت: سياست ثابت جمهوري اسلامي ايران براي ثبات‌سازي در منطقه بر پايه ايجاد امنيت دسته جمعي توسط كشورهاي منطقه، جلوگيري از تغيير مرزها و تجزيه كشورها و مخالفت جدي با حضور نيروهاي فرا منطقه‌اي است.وي با يادآوري تحولات مثبت امنيتي در سوريه وعراق و ايجاد ثبات نسبي در اين كشورها، شرايط حاضر را نتيجه توجه جدي به ضرورت‌هاي مشاركت منطقه‌اي براي برقراري امنيت جمعي و پشتيباني فعال از دولت‌هاي قانوني خط اول مقابله با تروريسم دانست.شمخاني اتحاد راهبردي ميان ايران، روسيه و سوريه را تجربه‌اي موفق در عرصه مقابله با تروريسم توصيف كرد.

وي بر لزوم خروج امريكا از سوريه و ديگر كشورهاي منطقه به دليل ايجاد ناامني و بي‌ثباتي اشاره كرد و گفت: امريكا و بي‌ثبات سازان سياست ايجاد اختلاف و دشمني براي فروش سلاح و غارت منابع و ثروت كشورهاي منطقه توسط امريكا به صورت مستمر در حال پيگيري و انجام است. دبير شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان كرد: امريكايي‌ها هيچ اِبايي از بيان صريح اين سياست ندارند و وقيحانه، بارها به آن اعتراف كرده‌اند. وي با طرح اين سؤال كه قتل عام و نسل كشي در يمن چه سودي براي امنيت در غرب آسيا دارد و چرا در برابر اراده و خواست مشروع، قانوني، برحق و انساني مردم يمن براي تعيين نظام سياسي حاكم بر كشورشان مقاومت مي‌شود؟ اظهار داشت: بايد هر چه سريع‌تر جنگ تحميلي عليه مردم يمن به‌طور كامل متوقف شده و در چارچوب مذاكرات يمني - يمني حق تعيين سرنوشت مردم يمن به خودشان واگذار شود.

منبع: روزنامه ايران؛ 1397،10،18
گروه اطلاع رساني **1699**2002
۰ نفر