۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹
کد خبر: 83161751
T T
۰ نفر

وضعيت كتابخواني در ايران از نگاه يك نويسنده

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹
کد خبر: 83161751
وضعيت كتابخواني در ايران از نگاه يك نويسنده

ياسوج- ايرنا پايگاه خبري راك نيوز با انتشار گفت و گويي با حسن بهرامي نويسنده و شاعر كهگيلويه و بويراحمد به نقد وضعيت كتاب و كتابخواني در كشور پرداخته است.

به گزارش ايرنا، حسن بهرامي، نويسنده و شاعر مطرح كهگيلويه و بويراحمدي كه برگزيده جوايز متعددي از جمله شعر فجر، صادق هدايت و جايزه شهيد غني‌پور بوده است، معتقد است: وضعيت كتاب و كتاب ‌خواني در ايران، با توجه به پارامترهاي جهاني، چيزي فراتر از افتضاح است.
اين نويسنده و شاعر اهل باشت كه در حوزه نگارش كتاب در زمينه ادبيات داستاني، شعر، پژوهش و نمايش‌نامه فعاليت دارد، با گلايه از وضعيت كتاب و كتاب‌خواني در ايران، راه سوق‌دادن جوانان به سمت كتاب را ايجاد تغييرات بنيادين در نهادهايي مانند وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دانست و گفت: متاسفانه بايد بگويم با توجه به پارامترهاي جهاني، وضعيت كتابخواني در ايران، چيزي فراتر از افتضاح است.
بهرامي در پاسخ به اين سوال كه به عنوان يك نويسنده، مهمترين مشكل حوزه كارتان چيست؟ گفت: هيچ مشكلي تلخ‌تر از اين نيست كه تمام ‌وقت در اختيار فرهنگ و هنر باشي و نه براي دولت، اهميتي داشته باشي و نه ملت، نگاهي به آثارت بيندازند!
او كه اكنون در حال ويرايش نهايي رمان «گزارش‌هاي يك شكاربان» براي نشر چشمه است، در پاسخ به اين سوال كه بهترين اثرتان از نگاه خودتان، كدام كتابتان است، گفت: بهترين اثر هر هنرمندي را بايد منتقدان برجسته كشور معرفي كنند كه متاسفانه فضاي هنري، آنقدر غبارآلود است كه دُر و خَرمهره، با هم قاطي شده‌اند!
بهرامي افزود: تنها توقعم از مسئولان اين است؛ مرا به لطف تو اميد نيست، شر مرسان!
اره‌برقي خاموش است، تفنگ پدر بر بام‌هاي تهران و دلفين مرده، از رمان‌هاي چاپ شده بهرامي است. تاسار، گزارش‌هاي يك شكاربان، متر گذاشتي به دم مارماهي نيز مجموعه ‌داستان و رمانهاي آماده چاپ اوست.
بهرامي كه برنده جايزه ادبي اصفهان، جايزه بين‌المللي شعر فجر، برنده جايزه كتاب سال سيلك، برنده جايزه ادبي شيراز، برنده جايزه ادبي تبريز، برنده سه دوره جايزه شعر زاگرس، برنده جشن بزرگ داستان انقلاب و برنده جايزه شعر خليج است، تاكنون چندين مجموعه ‌شعر با نام‌هاي؛ نت‌هاي فارسي، سيب‌هاي چوبي، خيش‌گا، زمند، كه باد در موهايش بنفش بود و ايرج‌‌ميرزاي تو را به چاپ رسانده است و مجموعه شعر «نامه‌اي با تمبر اسب‌هاي وحشي» (سي و سه النگو براي سهيلا) آماده چاپ است.
يكي از حوزه‌هاي فعاليت اين نويسنده اهل كهگيلويه و بويراحمد، پژوهش است، وي در اين خصوص عنوان كرد: پژوهشي را با نام «تو را قوچ كوهي نفس مي‌كشد» در دست چاپ دارم كه گردآوري، تحصيح و تحليل «ياريارهاي» كهگيلويه و بويراحمد از آغاز تا امروز است و اميدوارم اين مجموعه به‌زودي در اختيار دوستداران فرهنگ و هنر استان كهگيلويه و بويراحمد قرار گيرد.
بهرامي همچنين در بخش ديگري از اين گفتگو، رمان «پدرو پارامو» شاهكار «خوان رولفو» را آخرين كتابي عنوان كرد كه خوانده است.
وي 29 سال است كه در مدارس گچساران، تدريس مي‌كند و به گفته خودش لحظه شماري مي‌‌كند تا يك سالِ باقيمانده خدمتش هم هر چه زودتر تمام شود تا به ادبيات بپردازد؛ گاهي به سراغ روستايشان برود و قدري به سكوت آسمان، زُل بزند.
اين نويسنده و شاعر لُرتبار كه كنار كسب موفقيت‌هاي ديگر، نامزدي جايزه رمان متفاوت ايراني (واو)، جايزه ادبي شهيد غني‌پور، جايزه ادبي صادق هدايت، جايزه ادبي والس، نامزدي جايزه مستقل غزل معاصر و ... را در كارنامه كاري خود دارد، 30 شهريور 1349 در روستاي شاه‌بهرام (تاسار) از توابع شهر باشت، واقع در 45 كيلومتري شهرستان گچساران استان كهگيلويه و بويراحمد، متولد شد.
9929/1662

سرخط اخبار استان‌ها