۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 83161526
T T
۰ نفر

محققان اميركبير سلامت سازه ها را پايش مي كنند

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 83161526
محققان اميركبير سلامت سازه ها را پايش مي كنند

تهران-ايرنا- محققان دانشگاه صنعتي اميركبير روشي را براي پايش سلامت سازه‌ها ارائه كرده اند كه مي‌توان از آن براي رصد سلامت سازه‌هاي مناطق زلزله خيز كه در آن زمين‌لرزه‌هاي فوج گونه بسياري رخ مي‌دهد، بهره برد.

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه ايرنا از دانشگاه صنعتي اميركبير، مجري اين طرح، گفت: حفظ يكپارچگي ساختاري در حين بهره برداري اهميت به ‌سزايي در تامين عملكرد سازه دارد.
مريم واحدي ادامه داد: وجود عوامل متنوع آسيب و نداشتن اطمينان كامل به طراحي اوليه و اجرا، سبب به كارگيري روش‌هاي پايش سلامت سازه‌ در دهه‌هاي اخير شده است.
وي همچنين افزود: ارزيابي وضعيت يك سازه گاهي به ‌سادگي امكان‌پذير نيست؛ چون تغييرات در مشخصات سازه‌اي همواره به معني وقوع خرابي در آن نيست، بلكه ممكن است ناشي از اثرات عواملي همچون اندركنش خاك و سازه يا وجود عدم قطعيت‌ها باشد.
مجري طرح پايش سازه ها گفت: بنابراين لازم است اثرات فوق براي بهبود نتايج در روند بررسي سلامت سازه مورد توجه قرار گيرد.
واحدي 'پايش سلامت سازه‌ها با تكيه بر قابليت اطمينان و درنظر گرفتن اندركنش خاك و سازه' را عنوان اين مطالعات ذكر كرد و ادامه داد: در اين پژوهش، روش‌هاي نويني براي پايش وضعيت سازه‌ها تحت تاثير زلزله ارائه شده و علاوه بر آن روش‌هايي براي احتساب عدم ‌قطعيت‌ها در اين روند توسعه داده شده است.
مجري طرح اساس روش اين پژوهش را معادلات رياضي حاكم بر رفتار سازه‌ها و چگونگي تغيير ويژگي‌هاي ديناميكي سازه در اثر خرابي،‌ عنوان كرد و گفت: در طول دهه‌هاي اخير مبحث شناسايي خرابي و پايش سلامت سازه‌ها با روش‌هاي غير مخرب، بسيار مورد توجه قرار گرفته و هدف كلي چنين روش‌هايي بدست آوردن ارزيابي دقيقي از شرايط فعلي سازه در هر لحظه از زمان بهره‌برداري و پيش‌بيني و مديريت هزينه‌هاي ناشي از نگهداري و تعميرات آن است.
وي اظهار كرد: به طور كلي علاوه بر كاهش هزينه‌هاي نگهداري، بهبود ايمني و قابليت اطمينان از مزاياي اصلي پايش سلامت سازه است و در اين زمينه دستاوردهاي رساله براي شناسايي خرابي و به هنگام كردن مدل سازه قابل استفاده است.
مجري طرح با اشاره به مزاياي رقابتي اين طرح، خاطر نشان كرد: در اين پژوهش اثر اندركنش خاك-سازه و عدم قطعيت‌هاي ناشي از خطاي اندازه‌گيري و مدل‌سازي در روند پايش سلامت سازه مورد ارزيابي قرار گرفته و براي اين منظور علاوه بر معادلات رياضي از تكنيك نوين هوش مصنوعي نيز بهره گرفته شده است.
وي با بيان اينكه بيشتر روش‌هاي موجود براي تشخيص آسيب در سازه‌ها بر اساس استفاده از تحريك‌هاي اجباري خارجي توسعه يافته‌اند، يادآور شد: در بسياري از موارد، پايش سلامت سازه‌ موجود با چنين روش‌هايي، به علت مخالفت مالكين يا نهادها با اعمال بار خارجي امكان‌پذير نيست.
واحدي تصريح كرد: در اين رساله، شناسايي آسيب با استفاده از پاسخ لرزه‌اي كه در آن تمامي درجات آزادي سازه بدون نياز به اعمال بار خارجي تحريك مي‌شوند، مورد توجه قرار گرفته است.
مجري طرح تصريح كرد: كاربردهاي عمده روش‌هاي ارائه شده در اين پژوهش پيشگيري از وقوع خرابي فاجعه بار، جلوگيري از كاهش عمر مفيد سازه‌‌ها و ممانعت از تلفات احتمالي جاني و مالي است.
وي افزود: در بسياري از مناطق لرزه‌خيز از جمله ايران، مجموعه‌اي از زمين‌لرزه‌هاي با شدت كم، پيوسته در حال وقوع است. چنين زمين‌لرزه‌هايي اگرچه منجر به ايجاد خرابي در سازه نمي‌شوند، اما مي‌توان بر اساس روش‌هاي ارائه شده در اين رساله از پاسخ سازه در مقابل چنين زلزله‌هايي براي شناسايي وضعيت سلامت آن استفاده كرد.
لازم به ذكر است، اين طرح با راهنمايي فرامرز خوشنوديان از اعضاي هيات علمي دانشگاه صنعتي اميركبير اجرايي شده است.
9465**1584

سرخط اخبار علم و آموزش