۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۱۳
کد خبر: 83159458
T T
۰ نفر
كليدر سوژه اي مناسب براي اقتباس فيلم سينمايي است

تهران - ايرنا - رئيس سابق كميته علمي و فرهنگي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، گفت: آثاري مانند «كليدر» نوشته محمود دولت آبادي و داستان‌هاي احمد محمود اين ظرفيت را دارند كه به فيلم نامه تبديل و از روي آنها فيلم‌هاي جذاب توليد شود.

داريوش نويدگويي روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا، درباره اهميت توجه به توليد فيلم‌هاي اقتباسي، اظهار داشت: بسياري از فيلم‌هاي بزرگ سينمايي دنيا از جمله «برباد رفته»، «10 فرمان» درابتدا به صورت كتاب بوده‌ و سپس به صورت فيلم درآمده اند.
وي افزود: تا يك كتاب جامع مفيد و خوب نباشد هيچ تهيه كننده اي براي توليد آن سرمايه گذار نخواهد كرد.
رئيس سابق كميته علمي و فرهنگي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با بيان اينكه كتاب، سينما و تئاتر از جهاتي بسيار به هم پيوسته و تاثيرگذار بر هم هستند، گفت: يك فيلمنامه و اثرخوب سينمايي مي‌تواند تبديل به كتاب و از سوي ديگر يك كتاب ارزشمند و خواندني نيز تبديل به فيلم سينمايي خوب شود.
نويدگويي با تاكيد بر افزايش فيلم هاي سينمايي اقتباسي ، تصريح كرد: متاسفانه اعتماد بين فيلمنامه نويس‌ها و نويسنده ها كم شده درحالي كه اين دو بايد از آثار هم براي استفاده و در نهايت براي تبديل كردن يك رمان خوب به فيلم نامه همكاري كنند.
به گفته وي در اين شرايط هم كتاب بهتر ديده و خوانده مي شود و هم به ضعف سينما كه همان فيلم نامه نويسي است كمك بسياري خواهد شد.
اين كارشناس فرهنگي، گفت: بسياري از آثار ماندگار فيلمسازان بزرگ دنيا كه بر پرده سينماها اكران شده، از كتاب‌‎هاي بزرگ تاريخي اقتباس شده است.
نويدگويي خاطرنشان كرد: كتاب و سينما به يقين به بهترين وجه مي‌توانند به يكديگر كمك كنند، بر همين اساس توليد فيلم‌هاي اقتباسي بايد بيشتر شود.
فراهنگ ** 1540 ** 1355 **
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ