نگاه ویژه شهید رئیسی به جامعه جانبازان/ افزایش ۳ برابری سرانه درمان در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- شهید رئیسی نگاه ویژه‌ای به فرهنگ ایثار و شهادت و جامعه جانبازان و ایثارگران داشت و بر ضرورت تامین و حل مسائل معیشت، بیمه و درمان جامعه ایثارگری تاکید می‌کرد تا جایی که سرانه درمان این قشر از جامعه در سه سال گذشته سه برابر افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، با توجه به اهمیت مساله درمان ایثارگران که از وظایف مهم بنیاد شهید و امور ایثارگران به شمار می‌آید، سال گذشته سرانه درمان این قشر از جامعه سه برابر افزایش یافت تا پاسخگوی نیازهای حوزه درمان و دارو ایثارگران باشد.

طبق گزراش های آماری یک میلیون و ۶۲۰ هزار نفر از ایثارگران و خانواده تحت تکفل آنها تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند و از این تعداد یک میلیون نفر پایه بیمه سلامت و بقیه پایه بیمه تأمین اجتماعی هستند.

نگاه ویژه شهید رئیسی به جامعه جانبازان/ افزایش ۳ برابری سرانه درمان در دولت سیزدهم

بر اساس قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، تأمین صد درصد هزینه بهداشتی درمانی به صورت بیمه سلامت، بیمه همگانی، بیمه مکمل و بیمه خاص (خدماتی که مشمول قوانین بیمه همگانی و تکمیلی نمی‌شود) خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان بر عهـده دولت است و اعتبـارات آن هر سال براساس تعداد و سرانه در قوانین بودجه سنواتی به صورت صد درصد تخصیص‌ یافته و منظور می‌ شود.

طبق این قانون خدمات مرتبط با مجروحیت فک و دندان به صورت صد در صد تحت پوشش قرار دارد یعنی اگر جانبازی مجروحیتی از ناحیه فک و دندان داشته باشد تمام خدماتی که دریافت می‌کند در تعهد بنیاد شهید است، برای سایر گروه‌ها هم تمهیداتی اندیشیده شده و مساعدت‌هایی می‌شود، اما کامل نیست، زیرا در دندانپزشکی ردیف مستقلی نداریم.

همچنین پرداخت هزینه دارو مانند سایر خدمات حوزه سلامت بر عهده متولیان بیمه تکمیلی است، اما اگر دارویی مشابه داخلی داشته باشد براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و درمان، بیمه‌گر مجاز به پرداخت هزینه داروی داخلی است در غیر این صورت با کسب مجوز از این وزارتخانه می‌تواند برای تهیه آن از خارج از کشور اقدام کند.

نگاه ویژه شهید رئیسی به جامعه جانبازان/ افزایش ۳ برابری سرانه درمان در دولت سیزدهم

سه برابر شدن سرانه درمان ایثارگران

تشدید ضایعات جسمی و روحی با گذشت زمان، سالمندی و عوارض جانبی، شرایط ایثارگران به ویژه جانبازان را در موضوع درمان حساس‌تر از گذشته کرده است به همین دلیل بودجه در نظر گرفته شده برای نیازهای حوزه درمان و دارو ایثارگران باید متناسب با تورم باشد.

با توجه به اینکه نرخ تورم سال گذشته در بخش بهداشت و درمان از متوسط تورم جلوتر بود سرانه درمان تکمیلی ایثارگران در بودجه ۵۷۰ هزار تومان در نظر گرفته شد؛ زمان پرداخت هزینه‌های درمان ایثارگران نیز از ۶ ماه به زیر یک ماه رسید.

همچنین سرانه درمان ایثارگران در سال ۱۴۰۱، ۱۷۴ هزار تومان بود که این عدد در سال ۱۴۰۲ سه برابر افزایش یافت تا شاید با کنترل تورم و جلوگیری از رشد قیمت‌ها در حوزه درمان و دارو بتوان پاسخگوی این قشر از جامعه در حوزه درمان تا پایان سال بود.

افزایش مراکز درمانی ایثارگران از ۷ هزار به ۹ هزار موسسه

سال گذشته تعداد مراکز درمانی برای جامعه ایثارگران از هفت هزار به ۹ هزار موسسه و تعداد تخت‌های درمانی نیز از یکهزار تخت به هزار و ۴۵۹ افزایش یافت. خدمات در منزل برای ایثارگران و والدین شهدا و مرکز آسایشگاهی برای جانبازان نیز توسعه داده شد.

در حوزه بهداشت و درمان نیز خدماتی به ایثارگران و خانواده شهدا ارائه می شود مثلا در حوزه خود مراقبتی طی ۲ سال به ١٢ هزار والدین شهدا آموزش های خود مراقبتی داده شد و هزار پایش عمومی توسط ١٢ هزار پزشک متخصص پایش سلامت شدند.

همچنین برای یکسری از خدمات نظیر سمعک، عینک و هزینه‌های دندانپزشکی سقف در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه متوسط سن خانواده ایثارگران ۶۲ سال و بیشتر است، هزینه‌های درمان بالا رفته یا بعضی از داروها و تجهیزات در بازار نیست؛ متولیان بنیاد شهید سعی دارند بیشتر خدمات را زیر پوشش بیمه قرار دهند.

بنیاد شهید در دولت سیزدهم در حوزه ساخت ویلچر به پیشرفت خوبی دست یافته‌، اما هنوز جا دارد این محصول به کیفیت جهانی برسد؛ در حوزه پاها و پنجه‌های پلی‌کربنی هم کارهای خوبی انجام شده است که برای جانبازان قطع عضو مورد استفاده خواهد بود.

نگاه ویژه شهید رئیسی به جامعه جانبازان/ افزایش ۳ برابری سرانه درمان در دولت سیزدهم

بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز مراکز توانبخشی هزینه شده است

مراکز توانبخشی ایثارگران در ابتدای دولت سیزدهم در چهار استان تکمیل شده بودند که این تعداد در سال ۱۴۰۱ به ۲۸ استان افزایش پیدا کرد و بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز این مراکز هزینه شد. دومین رتبه تخت بیماران اعصاب و روان بعد از وزارت بهداشت مربوط به ایثارگران است، بنیاد شهید تصیم گرفته میزان تخت‌های مورد نیاز برای جامعه هدف را افزایش دهد.

همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران برای صرفه جویی ارزی، به جای اینکه جانبازان را برای مداوا به خارج از کشور اعزام کند چهار گروه از پزشکان خارجی را به ایران دعوت کرد و این پزشکان در بیمارستان‌های خاتم‌الانبیا (ص) و ساسان اقدامات درمانی لازم را برای این قشر از جامعه انجام دادند که از خروج ۴ میلیون دلار ارزی جلوگیری شد.

آنچه در دولت شهید رئیسی برای جانبازان و ایثارگران رقم خورد، مسیری است که باید تداوم داشته باشد، میراثی که دولت سیزدهم در حوزه درمان، دارو تجهیزات پزشکی و توانبخشی ایثارگران بر جای گذاشت، وجود دارد که باید متولیان امر با مرتفع کردن موانع به این قشر از جامعه کمک کنند تا سختی کمتری را متحمل شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha