۱۴ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۰۱
کد خبر: 83158450
T T
۰ نفر

فارس و استاندارانش

۱۴ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۰۱
کد خبر: 83158450
فارس و استاندارانش

شيراز- ايرنا- پس از گذشت 46 روز از خداحافظي اسماعيل تبادار استاندار سابق فارس از اين مسئوليت در اجراي قانون منع به كارگيري بازنشستگان، مديريت ارشد استان به عنايت الله رحيمي معاون معاون هماهنگي امور عمراني استانداري رسيد.

به گزارش روز جمعه ايرنا، به دنبال ابلاغ مصوبه مجلس شوراي اسلامي مبني بر منع به كارگيري بازنشستگان توسط رئيس جمهوري در تاريخ 27 شهريور ماه، مهلتي 60 روزه‌ براي كناره‌گيري بازنشستگان تعيين شد.
در اين ميان، 14 استاندار استانهاي مختلف به دليل بازنشستگي در معرض تغيير قرار گرفتند.
گزينش استاندار فارس كه در دولت يازدهم و دوازدهم دستخوش سه تغيير شده است، از اهميتي ويژه برخوردار بود؛ چرا كه فارس از استان‌هاي پهناور با تنوع قومي و مذهبي به‌شمار مي‌رود و از لحاظ استراتژيك جايگاهي ويژه در جنوب كشور و تعاملات بين‌المللي منطقه دارد.
فارس همزمان با استان‌هاي خراسان رضوي، قم و يزد در رديف آخرين استان‌هايي بود كه مديريت ارشد خود را شناخت و دكتر عنايت الله رحيمي با راي اعتماد هيات وزيران، كليددار ساختمان 6 طبقه ميدان امام حسين (ع) (فلكه ستاد) شيراز شد.

**متوسط عمر سمت استانداري در كشور 2 سال است
به گفته رئيس دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه شيراز از سال 1357 تا سال 1360 تغييرات استانداران بسيار زياد است كه با توجه به وضعيت سياسي روز طبيعي است؛ اما از دهه 60 تاكنون اين جابه‌جايي‌هاي مداوم همچنان ادامه داشته است.
دكتر ابراهيم عباسي متوسط عمر سمت استانداري در كشور را 2 سال دانست و گفت: عمر رياست در منصبي كه بايد دستكم چهارساله باشد، در ايران به 2 سال رسيده است.
عباسي از استان‌هاي يزد، همدان، كرمان، اصفهان و خوزستان با عنوان استان‌هايي نام برد كه كمترين تغيير را در اين منصب تجربه كرده‌اند؛ درمقابل، بيشترين تغييرات به ترتيب مربوط به استان‌هاي چهار محال و بختياري و مازندران است و بوشهر، تهران، مركزي، هرمزگان و فارس پس از اين 2 استان در تغييرات استانداران هم‌رده بوده‌اند.
وي افزود: فارس پس از انقلاب 7 نفر سرپرست و 15 استاندار داشته است كه عمر سرپرستي برخي از آنان از بعضي استانداران نيز بيشتر است كه نشان مي‌دهد احتمالا به دليل منازعات سياسي تصميم‌گيري به تعويق افتاده است.
عباسي با تاكيد بر اينكه فارس در طول عمر سرپرستي استانداري در كشور ركورد دار است، گفت: افزون بر اين، استانداران در بسياري از استان‌ها توانسته‌اند به مناصب برتري همچون وزارت، معاونت وزير يا نمايندگي مجلس برسند كه اين موضوع در فارس بسيار رخ داده است.

** در سابقه استان فارس دوره سه ماهه استانداري ديده مي‌شود
رئيس دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه شيراز همچنين گفت: استان فارس در چهار دهه گذشته شاهد دوره سه ماهه استانداري بوديم؛ در اين ميان نخستين استاندار فارس، نصرت الله اميني چهارماه، عباس نصيريان كمتر از يك سال و روح الله احمدزاده يك سال و نيم استاندار بوده‌اند.
وي افزود: سيد محمد جهرمي با پنج سال در بيشترين طول دوره، استانداري فارس را بر عهده داشته است، پس از وي محمد ابراهيم انصاري لاري و غلامرضا صحراييان و علي دانش مفرد تقريبا چهار سال، حسين صادق عابدين 2 سال و 10 استاندار كمتر از 2 سال اين منصب را بر عهده داشته‌اند.
وي با اشاره به آمار و نمودار وزارت كشور كه در آن مي‌توان منحني انتخاب استانداران را از بعد از انقلاب مشاهده كرد، ‌گفت: اين نمودار نشان مي‌دهد مقام استاندار در كشور بيش از هر منصب ديگر دستخوش تغيير قرار گرفته است و در فارس بيش از هر استان ديگر رخ داده است.
عباسي افزود: اين تغييرات در كشور نيز حتي بيش از مقام وزارت و معاونت وزير رخ داده است و از آنجا كه استانداري از مناصب مهم و حتي در رديف وزارت و سفارت و نمايندگي است، فراواني اين تغييرات نشان از بي ثباتي مديريتي دارد.

مصاحبه از : سيده سميرا متين نژاد
7375/ 2027