۱۴ دی ۱۳۹۷، ۴:۴۶
کد خبر: 83158095
T T
۰ نفر
سواد رسانه اي بايد به مهارت و رفتار شهروندان تبديل شود

اصفهان - ايرنا - رئيس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات( فتا) فرماندهي انتظامي فرماندهي انتظامي اصفهان گفت: امروزه در عصر اطلاعات و گسترش لحظه به لحظه شبكه هاي اجتماعي در زندگي، سواد رسانه اي بايد به مهارت و رفتار شهروندان تبديل شود.

سرهنگ سيد مصطفي مرتضوي روز جمعه در گفت و گو با ايرنا افزود: سواد رسانه اي نوعي مهارت است كه امروز در جامعه به شعار تبديل شده است.
وي اظهارداشت : بايد مهارت سواد رسانه اي را در جامعه بازتعريف كنيم و از دوران نوجواني و جواني به دانش آموزان آموزش داده شود زيرا از صرف هزينه هاي كلان در آينده جلوگيري مي كند.
رئيس پليس فتاي استان اصفهان اضافه كرد: با توجه به ارائه نشدن آموزش هاي لازم، سواد رسانه اي در جاهايي هم كه تبديل به رفتار شده، معكوس عمل مي كند.
وي با اشاره به حادثه تلخ واژگوني اتوبوس دانشجويان دانشگاه علوم تحقيقات تهران تصريح كرد : اين مساله به دليل نداشتن مهارت رسانه اي شهروندان به يك موضوع سياسي و امنيتي تبديل شده است.
مرتضوي ادامه داد : در صورتي كه شهروندان با ديدگاه سواد و مهارت رسانه اي با اين پيام ها برخورد داشتند اين نگاه سياسي و امنيتي در كشور ايجاد نشده بود بنابراين كاربران بايد توانايي درك پيام هاي دريافتي از سوي رسانه و مهمتر از آن توانايي درك پيامي كه در پس پيام اصلي ارائه مي شود را داشته باشند.
وي بيان كرد : كاربران بايد رسالت پيام ها را بشناسند و پيام ها را تحليل و بررسي و با واقعيت تطبيق دهند و واكنش مناسب را نسبت به آن نشان دهند.
به گفته وي امروز جهان به سمت ارتباطات نامحدود سايبري در حال حركت است و در اين نوع ارتباطات ديگر نمي توانيم كاربران را محدود كنيم.
رئيس پليس فتاي استان اصفهان با بيان اين كه در زمان حاضر هيچ آموزشي حول محور رسانه به شهروندان ارائه نمي شود، افزود: بايد در راستاي مهارت سازي در جامعه حركت كنيم و اكنون هيچ نهادي در جامعه ما به آموزش مهارت هاي رسانه اي نمي پردازد و دانش و آموزش كافي در اين زمينه وجود ندارد.
مرتضوي اضافه كرد: استادان دانشگاه ها و مربيان آموزشي با مسائل ميداني حوزه فضاي مجازي نا آشنا هستند و فاصله زيادي بين مسائل و مشكلات روز جامعه با مباحث تئوري وجود دارد.
وي با بيان اين كه خلا صد در صدي در حوزه آموزش شبكه هاي اجتماعي در جامعه وجود دارد، اظهارداشت : آسيب هاي امروز در اين بخش به دليل نبود آموزش هاي درست و ضعف اخلاق مداري است.
وي خاطرنشان كرد : اصل و اساس استفاده از فناوري هاي جامعه مدرن ، توجه به فرهنگ استفاده از آن است كه هنوز نسبت به آن غافل هستيم.
رئيس پليس فتاي استان اصفهان گفت: مسوولان جامعه بايد عملگرا باشند و بيش از اين كه پشت تريبون ها و در جلسه هاي مختلف شعار دهند در رفتار و اجرا در راستاي تحقق سواد رسانه اي عمل كنند.
سواد رسانه‌اي يك نوع درك متكي بر مهارت است كه مي‌ توان براساس آن انواع رسانه ‌ها را از يكديگر تميز داد، انواع توليدات رسانه‌اي را از يكديگر تفكيك و شناسايي كرد، همچنين سواد رسانه‌اي آميزه‌اي از روش هاي بهره‌ وري مؤثر از رسانه‌ ها و كسب بينش و درك براي تشخيص رسانه ‌ها از يكديگر است.
به گزارش ايرنا، نفوذ اينترنت و شبكه هاي اجتماعي در اين استان 74 درصد است در حالي كه در كشور 69.8 درصد است.
وضعيت نفوذ اينترنت و شبكه هاي اجتماعي در كشور 10 درصد بالاتر از ميانگين جهاني است.
7150 /6026/